Mercedes není pro GP Singapuru favoritem. Překvapí Red Bull, Ferrari nebo někdo úplně jiný?

Druhý noční závod letošní sezony se pojede tento víkend. Loni byla šokující ztráta Mercedesu, který nedostal ani jednoho svého jezdce na pódium. Red Bull vypadá velmi silně, zvlášť na okruzích podobných Singapuru, na čele to tedy jistě bude velmi zajímavé. Mercedes byl až doposud, kromě Velké ceny Španělska, kde stříbrné šípy kolidovaly v prvním kole, suverénní.…

1 Štítky: Preview Zveřejněno 14. 09 2016 — Šimon Trantina

Druhý noční závod letošní sezony se pojede tento víkend. Loni byla šokující ztráta Mercedesu, který nedostal ani jednoho svého jezdce na pódium. Red Bull vypadá velmi silně, zvlášť na okruzích podobných Singapuru, na čele to tedy jistě bude velmi zajímavé.

Mercedes byl až doposud, kromě Velké ceny Španělska, kde stříbrné šípy kolidovaly v prvním kole, suverénní. Minulý rok v Singapuru bralo vítězství Ferrari a Sebastian Vettel s pohodlným náskokem na německo-anglický tým. Tento víkend by tak mohl být reálnou šancí pro Red Bull a Ferrari na ojedinělý úspěch.

Ferrari aplikovalo v Monze nová vylepšení pro svou pohonnou jednotku, trať v Marina Bay by však stále měla sedět podstatně více Red Bullu, který si zakládá na skvělém přítlaku a aerodynamice. Tyto výhody jsme měli možnost pozorovat v Monaku, kde byl Red Bull přes vítězství Lewise Hamiltona nejrychlejším týmem.

Největší úspěchy na městské pětikilometrové trati v Singapuru však slavil právě pilot Ferrari Sebastian Vettel, který zde triumfoval čtyřikrát, z toho třikrát z pole position. Daniel Ricciardo, jeden z hlavních favoritů pro tento víkend, bral loni v GP Singapuru druhé místo.

Fyzicky velmi náročný závod vyžaduje pro úspěch dobrou strategii. Počítat se musí i s vyjetím safety caru, bylo tomu tak zatím ve všech případech prvního nočního závodu v historii formule 1. Volbu inženýrům rozhodně nezjednoduší zavedení fialově označené ultra-měkké sady pneumatik. Tyto nové gumy jsou sice nejměkčí a nejrychlejší, ale mají malou životnost, a tak určitě zvětší počet zastávek v boxech během Velké ceny.

Zřejmě nejpoužívanější strategií napříč týmy bude taktika dvou zastávek o dvou stintech na červených super-měkkých a jednom na ultra-měkkých pneumatikách. Například u Mercedesu se však dá očekávat vyhnutí se nejměkčí sadě a použití jen jednoho pitstopu. V takovém případě by byla použita jedna sada žlutě označených měkkých a jedna super-měkkých gum.

Start je v Singapuru extrémně důležitý. Tento fakt je dán malým prostorem pro předjíždění a opotřebení pneumatik. Velmi účinný v ulicích „Lvího města“ bývá takzvaný undercut. Jde o strategický tah, kdy jezdec nasadí nové gumy před svými soupeři, využije rychlosti nové sady a po sérii pitstopu bude před konkurencí. Právě v Singapuru se piloti, kteří se k této strategii uchýlili, slavili úspěch.

Několikrát mezi nimi byli jezdci Force Indie, kteří tradičně volí start na tvrdší specifikaci a pak změnu na rychlejší, měkčí sadu. „Undercut“ je funkční hlavně díky malému počtu předjetí na závod, loni jsme viděli jen 14 úspěšných manévrů za dvě hodiny závodění.

Statistiky před Grand Prix Singapuru

Velká cena Singapuru je časově tou nejdelší, která figuruje v kalendáři formule 1. Nejrychlejším závodem v ulicích Marina Bay byl ten úplně první v roce 2008, když vítězný Lewis Hamilton zaznamenal čas v hodnotě jedné hodiny a šestapadesáti minut. Závod z roku 2012 byl od GP USA 1991, kterou vyhrál Ayrton Senna, první kompletně suchou velkou cenou, která dosáhla limitu dvou hodin. V roce 2014 byl závod také ukončen po 120 minutách a loni byl limit naplněn v posledním kole.

Sebastian Vettel loni vstříc vítězství odstartoval z pole position. Jeho vítězství v kvalifikaci bylo teprve druhým, které ve dvaapadesátizávodové historii V6 turboéry získal někdo jiný než pilot Mercedesu. Jednu pomyslnou čárku přidal Daniel Ricciardo letos v Monaku.

V Singapuru je k mání i několik historických rekordů. Pokud pole position získá jezdec, jehož auto je poháněno motorem Mercedes, bude to stopadesáté kvalifikační vítězství pro německého výrobce motorů. Tento počin jej řadí na historickou třetí příčku za Ferrari a Renault.

Pokud by na pole position dosáhl Nico Rosberg nebo Lewis Hamilton, byla by to pro dvojici stříbrných šípů osmapadesátý start z prvního místa. To by znamenalo posunutí na první místo v tabulce s nejvíc pole positions od týmových kolegů před Sebastiana Vettela a Marka Webbera.

Pro Hamiltona by mohlo jít o stý start z první řady, čímž by se stal druhým pilotem, který by dokázal tohoto milníku dosáhnout. Tím prvním byl Michael Schumacher, který se zastavil na 116 startech z dvou nejvyšších příček. Kimi Räikkönen by rád odstartoval z nejvyšší desítky po dvousté v kariéře.

Číslo 200 se týká i Nika Rosberga, pro kterého GP Singapuru bude dvoustou velkou cenou. Bude tak druhým Němcem, který této hranice dosáhne, opět po Schumacherovi, který má na svém kontě 306 velkých cen.

Pro Marcuse Ericssona půjde o padesátý start ve formuli 1. Pouze tři Švédové dokázali více, jsou jimi Ronnie Peterson, Jo Bonnier a Stefan Johansson.

Minulý závod v Monze nastavil Fernando Alonso nejrychlejší kolo, naposledy to Španěl dokázal ve Velké ceně Abu Dhabi v roce 2013. Bylo to první nejrychlejší kolo pro McLaren od Malajsie 2013, kdy nejrychlejší čas závodu zajel Sergio Pérez. Honda čekala ještě mnohem déle: posledním pilotem, který s jejím motorem zajel nejrychlejší kolo velké ceny, byl Ayrton Senna v Portugalsku 1992.

Čtěte dále: Mercedes na hraně pravidel. K výhrám mu měl pomoci systém napodobující aktivní zavěšení

Polepší si Daniel Ricciardo v poměru s loňskem?

Polepší si v Singapuru Daniel Ricciardo v poměru s loňskem?

 

Diskuse k článku

Napsat komentář