GP Kanady 2017
ČASOVÝ HARMONOGRAM A PROGRAM VYSÍLÁNÍ GP KANADY 2017:
9. 6. 16:00 – 1. TRÉNINK (Sport 1)
9. 6. 20:00 – 2. TRÉNINK (Sport 1)
10. 6. 16:00 – 3. TRÉNINK (Sport 1)
10. 6. 19:00 – KVALIFIKACE (Sport 1)
11. 6. 19:00 – STUDIO F1 (Sport 2)
11. 6. 20:00 – GP KANADY (Sport 2)
[oa_livecom_event id=’34’ ]
Historie GP Kanady
Kanadská Grand Prix patří každoročně mezi největší perly kalendáře formule 1. Těší se velké oblibě ze strany fanoušků, jezdců, týmů a vlastně i všech těch, kteří mají s královnou motorsportu co dočinění.
Dějištěm závodu je okruh Gillese Villeneuva, jenž se nachází na uměle vytvořeném ostrově Rotre-Dame na Řece Svatého Vavřince v Montrealu. Tento ostrov byl vybudován v polovině šedesátých let minulého století za účelem hoštění světové výstavy Expo v roce 1967. Při výstavbě na něj bylo použito více než patnáct miliónů tun horniny, která byla vytěžena při budování montrealského metra. V roce 1976 pak rovněž hostil XXI. Letní olympijské hry, to když se na místním vodním kanálu odehrávaly závody ve veslování a rychlostní kanoistice.
Formule 1 sem poprvé zavítala až o dva roky později. Do té doby se Velká cena Kanady konala střídavě na okruzích Mosport Park nedaleko Toronta a v Mont-Tremblant. Avšak poté, co byl okruh v Mont-Tremblant označen na začátku sedmdesátých let za příliš nebezpečný, frankofonní část Kanady o svůj závod přišla. O návrat královny motorsportu do Quebecku se významnou mírou zasloužil až Gilles Villeneuve, s jehož rostoucí slávou šlo najednou vše o poznání snadněji.
Vybudování zbrusu nového okruhu vzhledem k finanční náročnosti nepřipadalo v úvahu, a tak bylo na místo toho rozhodnuto, že se využijí již existující silnice na ostrově Notre-Dame, pospojují se, přidají se únikové zóny a bezpečnostní bariéry, a vznikne tak trať, která bude moci hostit závody formule 1.
První ročník k radosti domácích Kanaďanů opanoval právě Gilles Villeneuve, pro nějž to bylo zároveň první vítězství v rámci F1. A když pak slavný jezdec o čtyři roky později tragicky zahynul, rozhodli se místní jeho památku uctít tak, že po něm tento okruh pojmenovali.
[yop_poll id=”76″]
Trať v Montrealu čítá celkem čtrnáct zatáček a se svojí délkou 4 361 metrů se řadí spíše k těm kratším v kalendáři. Díky svému profilu a také skutečnosti, že zdi jsou blíž, než by si asi většina pilotů přála, bývají zdejší závody velmi zajímavé a zrádné zároveň. Své by o tom mohli vyprávět například Michael Schumacher, Damon Hill či Jacques Villeneuve. Všichni tři coby mistři světa formule 1 zde v roce 1999 při nájezdu na cílovou rovinku neukočírovali své monopostu a opřeli je o zeď na vnějšku zatáčky. Od té chvíle se tomuto místu přezdívá Zeď šampionů.
Dalším velmi zajímavým místem je zcela určitě sekce zatáček 1 a 2, kde zvláště po startu bývá velmi těsno, či třeba zatáčka číslo 10, která jezdce přivádí na nejdelší rovinku na okruhu, na jejímž konci dosahují rychlosti přes 320 km/h.
Z pohledu nastavení jsou více než cokoliv jiného naprosto klíčové brzdy, které zde dostávají velice zabrat.