Formule 1 musí upřednostnit zábavu před technologiemi, míní Christian Horner

Šéf týmu Red Bull Christian Horner se nechal slyšet, že příští pravidla týkající se pohonných jednotek musí mít v první řadě za cíl zábavu pro fanoušky a požitek ze sledování velkých cen, teprve potom snahu poskytnout automobilkám platformu pro vývoj nových technologií. Současné regule upravující formát pohonných jednotek F1 jsou kritizovány už od zavedení v…

9 Štítky: Christian Horner Pohonné jednotky Pravidla Zveřejněno 24. 01 2017 — Pavel Fabry

Šéf týmu Red Bull Christian Horner se nechal slyšet, že příští pravidla týkající se pohonných jednotek musí mít v první řadě za cíl zábavu pro fanoušky a požitek ze sledování velkých cen, teprve potom snahu poskytnout automobilkám platformu pro vývoj nových technologií.

Současné regule upravující formát pohonných jednotek F1 jsou kritizovány už od zavedení v roce 2014. Jejich výsledkem jsou totiž příliš komplikované agregáty, které však postrádají zvukovou kulisu, kterou se mohly chlubit motory v 90. letech minulého století a první dekádě aktuálního. Regule byly totiž navrženy s cílem přilákat zpátky do formule 1 velké automobilky. Ani přechod k přeplňovaným jednotkám doplněným o hybridní systémy však i přes výrazné zlepšení účinnosti využití paliva kýžené ovoce nepřinesl, vrátila se totiž pouze Honda.

Aktuální dohoda o motorech platí do roku 2020, na konci dekády tak přijde nová možnost pravidla upravit a dát pohonným jednotkám formule 1 nový směr. Bývalý šéf Mercedesu Ross Brawn nedávno v rozhovoru pro ESPN zmínil, že F1 se nyní nachází na křižovatce a musí se rozhodnout, zda chce nadále pokračovat po cestě blížící se elektrickým motorům, nebo znovu přinést fanouškům zábavu prostřednictvím řvoucích atmosférických jednotek.

Horner přitom vidí poměrně jasně, kterou z těchto cest by se formule 1 měla dát. Rozhodnutí však podle něj závisí na Skupině formule 1, která v úterý dostala nové vedení.

„Myslím, že je to majitel komerčních práv, kdo musí tohle určit, protože to on musí prodat produkt,“ řekl Horner. „Za mě by formule 1 měla v první řadě přinést zábavu, technologie by měly hrát sekundární roli. Takže co se mě týče, já bych preferoval, abychom se vrátili k atmosférickým, řvoucím desetiválcovým motorům se standardním systémem rekuperace energie. To nemusí odpovídat tomu, pro co by hlasovali u Mercedesu nebo Hondy, ale bylo by to atraktivnější pro fanoušky? Já mám zato, že bylo.

Řekl bych, že technologie, které máme dnes, jsou natolik komplexní, že lidé té složitosti ani nerozumí a my ani dostatečně dobře nepropagujeme, čeho jsou tyhle vozy schopné dosáhnout. Myslím, že zvuk je klíčovým faktorem a klíčovou součástí DNA formule 1.

Stačilo si poslechnout tu V10 v McLarenu-Honda, kterou nastartovali (minulý rok) při velké ceně v Japonsku, odjeli s ním pár ukázkových kol a každý mechanik v garáži odložil své nářadí, aby se šel podívat a poslouchat. Taková by formule 1 měla být. Majitel komerčních práv musí rozhodnout, co chce.“

Existují obavy, že opuštění současných technologií a návrat k atmosférickým motorům by vedl k odchodu některých automobilek jako Mercedes, Honda či Renault. Horner však tvrdí, že pravidla je nutné psát tak, aby F1 bavila diváky, nikoliv naplňovala marketingové cíle výrobců aut.

„Myslím, že automobilky, jak Bernie (Ecclestone) často říkal, přijdou a zase odejdou, jak se jim chce. Takže postavit pravidla okolo snahy zavděčit se automobilkám je nezdravé. Automobilky se rozhodnou být ve formuli 1 pouze tehdy, když jim to bude vyhovovat a bude to pro ně znamenat komerční návratnost a reklamní platformu pro jejich produkt. Proto se domnívám, že ohýbat záda pro automobilky, které, jak historie ukazuje, odcházejí a zase se vracejí podle toho, jak se jim to hodí, není to pravé pro formuli 1.“

Red Bull má svůj tým ve formuli 1 od roku 2005, Horner přitom říká, že technologie nikdy nebyly hlavním lákadlem pro výrobce energetických nápojů.

„Formule 1 je největší sportovní platforma s výjimkou olympijských her a mistrovství světa ve fotbale, takže je to ohromná globální platforma. Pro značku Red Bull ten produkt musí být vzrušující, dostupný a prestižní. Formule 1 musí být schopna dostát všem těmto požadavkům a pro nás, na rozdíl od automobilek, je technologie podřadná zábavě. Chceme, aby formule 1 byla zábavnou show a technologie je v mnoha ohledech nutným zlem, abychom byli konkurenceschopní.

Samozřejmě, nemůže to být jen show a žádné technologie, je ale třeba najít správné vyvážení. Jak já říkám, mnohem raději bychom měli auta, která mají silný emocionální dopad na diváka a fanouška díky tomu, že z jezdce dělají hrdinu.“

Horner dodává, že nové monoposty podléhající pravidlům zavedeným pro rok 2017 do jisté míry tento cíl naplní, připomíná však, že vzhled vozů stále nebude doplněn adekvátní zvukovou kulisou: „Vozy pro rok 2017 vypadají skvěle. Vypadají, jak by formule 1 vypadat měla. Jedinou věcí, kterou do budoucna musíme vyřešit, je akustika, zvuk.“

Čtěte dále: Zrušení modrých vlajek a omezení penalizací zvýší atraktivitu závodů

Diskuse k článku

9 komentářů: “Formule 1 musí upřednostnit zábavu před technologiemi, míní Christian Horner”

  1. maverick68 napsal:

    Milan27 maverick68 ME cesťáků bohužel ne. Tenkrát jsem prd věděl, co to je kamera a málo kdo ji vlastnil 🙂 Maximálně si ještě pamatuji na cesťáky ze staré trati v televizi.  Jak jezdil Tom Walkinshaw s Jaguárem ve farinkách :-)…. nebo Vojtěch kopce se škodovicí… Ale ty ČB fotky ze skupiny C jsem našel 🙂

  2. jara255 napsal:

    To co říká Horner, pod to bych se podepsal. „Stačilo si poslechnout tu V10 v McLarenu-Honda, kterou nastartovali (minulý rok) při velké ceně v Japonsku, odjeli s ním pár ukázkových kol a každý mechanik v garáži odložil své nářadí, aby se šel podívat a poslouchat.“ Přesně toto jsem zažil loni na BossGP, když na cílovou rovinku se vyřítilo Toro Rosso STR1 – F1. Ano, kvůli tomuto jsem ochoten jet na F1, protože žádná TV, Dolby a já nevím co ještě to nenahradí. Toto se musí slyšet naživo. Současná podoba F1 mi stačí v TV a nestojí mi za to, abych za ni utrácel peníze a čas cestováním. Kdo si myslí, že kecám, nikdy neslyšel V10 LIVE! Letos půjdu na BossGP zase. Ty špunty v uších mi za to stojí! 🙂

  3. Milan27 napsal:

    maverick68 Jo jo 1988, to byla taky nádhera, ten osmiválec Mercedes v Sauberu C9 byl slyšet minutu před tím, než se vynořilo z dálky samotný auto. Náhodou nějaký „video“ třeba i starší z ME cesťáků nevlastníte ?

  4. maverick68 napsal:

    Milan27 maverick68 
    No já zažil ještě v Brně božskou Group C, tuším nějak v 88-mém…. Jak ten čas letí 🙁 .. GT, a DTM…. 
    Z té skupiny C bych ještě doma našel ČB fotky 🙂

  5. LoebFan napsal:

    Vyklestoun to takhle chtěl. Ještě že skončil.. Tady mu furt někdo vděčí za něco.. Houby s octem. Měl skončit už před 20 lety!

  6. Milan27 napsal:

    maverick68 Jo pane, kdyby jste zažil i GT-čka nebo SRWC, tak by Vám to kromě sluchu pocuchalo i plíce, jakej to byl randál 🙂 O Can-Am ani nemluvě.

  7. maverick68 napsal:

    No, konečně někdo, kdo to řekl či popsal asi tak, jak by to mělo být, čím by měla F1 být. Ani zdaleka nejsem proti moderním technologiím, ale závodní auto by měl být stroj, který chce jezdce roztrhat a ten kus chlapa co sedí uvnitř ho musí zkrotit. A divák, co příjde na okruh si musí říct… k..va, to je maras, to je srdce rvoucí zvuk, to bych neuřídil.
    Před lety jsem byl na A1 GP v Brně, a ač jsem měl zkušenosti ze sledování cesťáků, s osobní zkušeností jako mechanik na závodech na okruzích i do vrchu ještě za bolševika… tak když jsme přicházeli z parkoviště na okruh, ještě jsme nic neviděli, ale ten randál z nastartovaného motoru v boxech byl už dopředu zážitek, celý jsem se třásl a dychtil potom, až to uvidím na vlastní oči. Se vstupenkou jsme dostali špunty do uší jak někde ve fabrice (dodnes možná mám někde krabičku jako suvenýr), a když jsme vlezli na tribunu „C“ a přiřítilo se startovní pole tak … to se nedá popsat. V tu chvíli to pro chlapa bylo lepší než sex 🙂 A po závodě, jak Enge tytočil koblihy před céčkem, jsme byli v sedmém nebi, asi jako když vyhraje domácí tým ve fotbale.  To je potřeba na závodech zažívat a ne pocit, že to jsem hrál na PC simulátoru tak bych to taky zajel, nebo ještě lépe.
    Zážitek z Moto GP bylo něco podobného. To je pocit, že ta mašina toho chlapa na té motorce sežere.
    F1 automobilky nepotřebuje. Pokud to bude prodejná zábava, tak si tým sežene motor jaký chce, který se vleze do pravidel pokud jde o objem, inženýři ať se vyřádí na podvozcích a jde se na věc.  Tedy na start. 
    Chci vidět v F1 auta a motory, o kterých mohu snít, obdivovat je, mít z nich respekt… Nepotřebuji tam vidět motor, pokud jde o objem, který má v  autě každý druhý soused co s tím jezdí do práce.
    V létě na to není čas, ale sleduji teď ze záznamu americkou IMSA sérii z minulého roku.  Čtyří třídy aut v jednom startovním poli, sem tam se to zdrcne žlutou vlajkou a o zábavu je postaráno. Určitě se u toho nenudím. A nepotřebuji tam DRS, rekuperace a já nevím co ještě…
    Příkladů pro atraktivní závody je spousta….

  8. maverick68 napsal:

  9. villonso napsal:

    LOL to video od Red Bullu dole. Jsem potěšen propagací „moderních Tilkedromů“ v závěru videa, neboť podle mne jsou Tilkedromy zbytečně pomlouvané.

Napsat komentář