F1 musí přehodnotit svůj postoj vůči motorům, tvrdí Ross Brawn

Bývalý šéf několika týmů F1 a stratég Ross Brawn si myslí, že je načase pozměnit pohonné jednotky. Formule 1 by se měla přestat zaměřovat na silniční vozy a po roce 2020 změnit svůj směr. Hybridní pohonné jednotky se poprvé představily v sezoně 2014. V této době se objevil názor, že někteří dodavatelé motorů (například Mercedes)…

Štítky: motory Pohonné jednotky Ross Brawn Zveřejněno 14. 12 2016 — Marie Tomšíková

Bývalý šéf několika týmů F1 a stratég Ross Brawn si myslí, že je načase pozměnit pohonné jednotky. Formule 1 by se měla přestat zaměřovat na silniční vozy a po roce 2020 změnit svůj směr.

Hybridní pohonné jednotky se poprvé představily v sezoně 2014. V této době se objevil názor, že někteří dodavatelé motorů (například Mercedes) by mohli z formule 1 odejít v případě, že by se tyto technologie neprosadily v běžném silničním provozu.

banner_vstupenky

Využívání současných motorů je potvrzeno až do roku 2020, ale Brawn si myslí, že o nové generaci by se mělo rozhodnout během sezony 2017. F1 si musí vybrat, jakou cestou chce pokračovat. Buď se přiblížit silničním vozům a využívat více elektřiny, nebo přijmout jiný směr. „F1 se musí rozhodnout, co od motoru požaduje. V posledních letech jsme šli v souladu se silničními vozy. V tomhle směru probíhá revoluce, během pěti až deseti let se budou dost lišit.

Můžeme zachovat technologický zázrak F1, ale uznejte: není načase vzdálit se od směru, jakým jdou silniční vozy? Pokud to neuděláme, logicky bychom za pár let měli mít v monopostech elektrické nebo palivové články. Máme formuli E, ta je na tom založená. Ale pro mě F1 není jen technologická přehlídka, je to komplex. Jak ho co nejlépe udržovat?

Možná je na čase, abychom řekli, že jsme měli tento technologický zázrak, ale uděláme krok zpět a budeme přemýšlet o tom, co chceme do motoru F1 a jaké technologie by měl obsahovat. Musíme si sednout s výrobci, týmy a dalšími a rozhodnout, co po roce 2020 chceme. Možná to je to, co máme teď.

V některých oblastech je současný motor technologickým zázrakem, to opět přiláká výrobce. Pokud chceme zabránit tomu, aby někdo měl nevýhodu (finanční i technologickou), musíme o tom, co bude dál, rozhodnout už teď. Je třeba, abychom to věděli dva tři roky předem. Do konce následující sezony potřebujeme vědět, co bude dál.“

Brawn se také vyjádřil k novým pravidlům. Očekává, že Mercedes bude stále velmi silným týmem. „Mercedes se zaměřil na příští rok velmi brzy, jakmile viděl, jaké má auto. Jsem si jistý, že kdybych tam byl, řekl bych: Máme silné auto, můžeme porážet jen sami sebe, tak pojďme pracovat na programu pro příští sezonu. Nevím, kolik dalších týmů to mohlo udělat. Mercedes bude v příští sezoně silný, a to navzdory faktu, že bude kladen větší důraz na šasi.“

Čtěte dále: Některý z týmů projevil zájem o motory Hondy, ta chce mít jasno do května



Diskuse k článku

Napsat komentář