Exkluzivní předpověď: Nové pravidlo kolem pneumatik je na nic

Zcela seriozně: z pravidel kolem výběru pneumatik pro závody aby vám přeskočilo v hlavě. Jsou věci jednoduché, jsou věci složité, jsou věci komplexní a jsou věci překombinované. Pak dlouho nic. A pak následuje pravidlo výběru pneumatik pro velké ceny. A podle výběru specifikací pneu pro úvodní GP Austrálie to navíc vypadá, že jediné, co toto úchylně…

1 Štítky: Pirelli Pravidla Zveřejněno 9. 03 2016 — Tomáš Richtr

Zcela seriozně: z pravidel kolem výběru pneumatik pro závody aby vám přeskočilo v hlavě. Jsou věci jednoduché, jsou věci složité, jsou věci komplexní a jsou věci překombinované. Pak dlouho nic. A pak následuje pravidlo výběru pneumatik pro velké ceny.

A podle výběru specifikací pneu pro úvodní GP Austrálie to navíc vypadá, že jediné, co toto úchylně překombinované pravidlo přinese, nebude nic nového ve srovnání třeba s loňskem.

Abychom vysvětlili, co tím máme na mysli, podíváme se zblízka na volbu specifikací pneu pro jezdce Mercedesu Nika Rosberga a Lewise Hamiltona:

Volba specifikací pneumatik pro GP Austrálie '16 jezdců Mercedesu

Volba specifikací pneumatik pro GP Austrálie ’16 jezdců Mercedesu

Zjednodušeně (sledujte zprava doleva): každý pilot má na víkend 13 sad pneumatik. Před kvalifikací mu jich zůstane sedm, protože šest jich odevzdá v průběhu tréninků. Z těchto sedmi sad jsou dvě (ty v kolonce Pirelli) “povinně dostupné pro závod”. Toto je jeden z velmi matoucích elementů. Ona “povinná dostupnost” totiž znamená, že tyto sady musí mít každý pilot k dispozici před startem závodu. Fyzicky použít ale musí jen jednu z nich. Tedy bílou střední nebo žlutou měkkou. Nikoli obě.

Počínaje sadou č. 7 začíná kvalifikace. Stejně jako vloni i letos se silné týmy pokusí dostat z Q3 do Q2 na tvrdší sadě. (A to ještě nevíme, jak dopadne pravidlo kolem nového formátu kvalifikace!). V dalších částech kvalifikace jezdci postupně využijí sady 7 až 11, které mohou použít v závodě.

Platí ale, že jezdci z TOP10 musí odstartovat závod na sadě, se kterou v Q2 zajeli nejrychlejší čas. A že sadu, kterou použili v Q3, musí odevzdat. S těmito drobnými úpravami vznikne nominální “skupina” pneumatik 7 – 13, které jsou různým způsobem připraveny pro závod. Toto je ale prakticky shodné s pravidly loňského roku: v závodě musela být nasazena alespoň jednou žlutá i červená sada gum. Pro letošek se jen možnost volby rozšířila o bílou střední (sada 13). Tu ale nemusí pilot vůbec použít, pokud použije žlutou sadu 12.

Jenomže s ohledem na malý počet sad bílých pneumatik střední tvrdosti se dá tušit, že to ani Hamilton ani Rosberg nemají moc v plánu! Jinými slovy: bude to stejné jako vloni! S jedinou výjimkou: tvrdost zvolených pneu ve srovnání s GP Austrálie je o jeden stupeň nižší. Vloni to totiž byly bílá střední a žlutá měkká sada. Letos týmy preferují měkčí volbu: žlutou měkkou a červenou super-měkkou. To potvrzuje mnohé loňské názory týmů, že Pirelli je ve svém přístupu příliš konzervativní.

Takovou alokaci si zvolili jezdci pro GP Austrálie

Takovou alokaci si zvolili jezdci pro GP Austrálie

Ale zpátky k meritu věci: jediné, v čem se liší volba pneu pro Rosberga a Hamiltona, je de facto sada č. 1. To proto, aby si Mercedes v Albert Parku vyzkoušel, jak funguje. Kdyby “náhodou” chtěl v závodě potenciálně využít sadu č. 13, pod vlivem nějakým extrémních okolností. Data mezi jezdci Mercedesu jsou sdílena. To znamená, že se jedná pouze o kosmetickou změnu nemající na neděli žádný vliv.

Dílčí odhad závěru je tedy následující: bez ohledu na zavedení velmi složitého pravidla budou sady jezdců stejného týmu pro kvalifikaci i závod shodné. Sada č. 1 bude mít za následek jeden efekt: lepší připravenost Mercedesu. Což je přesný opak toho, o co se vedení F1 původně snažilo: menší připravenost a větší element náhodnosti a štěstí. Uvidíme!

Pojďme tedy na chvíli předpokládat, že nové pravidlo nemá žádný vliv na potenciální rozdíl volby pneumatik mezi jezdci stejného týmu. Ale co když bude mít vliv na rozdíl volby pneu mezi různými týmy?

Ten nejmarkantnější rozdíl volby pneu je mezi Mercedesem a Red Bullem. Mercedes/Hamilton 6 žlutých a 6 červených, Red Bull 4 žluté a 7 červených.

Volba specifikací pneumatik pro GP Austrálie '16 jezdců Red Bullu

Volba specifikací pneumatik pro GP Austrálie ’16 jezdců Red Bullu

Motivací tohoto jednání Red Bullu může být několik. Přinejmenším ta, že Red Bull vůbec neuvažuje o nasazení žluté tvrdší sady na začátku kvalifikace. Tuší, že je mu zbytečná. Ostatně: vloni tomu tak často bylo, že se v kvalifikaci nedostávalo těch měkčích sad pneu. Současně se šetřily pro závod. Navíc: Red Bull se s měkčími sadami lépe kamarádí.

Pokud se ale posuneme z úvodní fáze kvalifikace k závodu (potenciálně sady 9 až 12), ve standardních podmínkách to bude strategie volby specifikací pneu shodná s Mercedesem. Týmem na opačné straně spektra voleb tvrdosti.

Prostě: proč to dělat jednoduše, když to jde složitě? Pochopitelně je nutné předpokládat, že nám pravý smysl tohoto pravidla stále uniká a my budeme příjemně překvapeni. Ale současný náš dojem je takový, že s kosmetickými variacemi jen složitější cestou dojdeme k tomu, co už tu nějakou dobu je.

POVINNOSTI BĚHEM ZÁVODU

Jak jsme zmínili výše, pilot má povinnost v závodě nasadit buď pouze sadu č. 12 nebo sadu č. 13. Ne obě. Ale obě musí být pro závod k dispozici. Stále platí, že v závodě musí být použity alespoň dvě různé specifikace tvrdosti. Takže pokud pilot nasadí sadu č. 13, musí použit ještě sadu č. 12 nebo například 11. (Pro piloty z TOP10 – nebo TOP 8 – bude tahle záležitost beztak spojená s povinností startu na sadě, se kterou se dostali do Q3). Pokud pilot nasadí sadu č. 12, pak mu obdobně bude stačit využít některé z červených sad.

Alespoň takto to dnes chápeme my!

Tak. A teď už jen najít způsob, jak vedení F1 a Pirelli seznámit se starou dobrou pravdou, tedy že v jednoduchosti je síla.

Čtěte dále: Pirelli: O pět vteřin zrychlíme jen díky pneumatikám

Diskuse k článku

Napsat komentář