Druhá tvář Tomáše Richtra – netradiční letní rozhovor

Během deseti let komentování živých přenosů velkých cen formule 1 poskytl Tomáš Richtr řadu rozhovorů. Ty objasnily, jak se ke komentování dostal, co ho na něm nejvíc baví a hlavně se v nich pokusil přiblížit problematiku mýtického světa F1. Další rozhovor by tedy v tomto ohledu nepřinesl nic nového. Pokud by ten následující nebyl jiný. V něm se bavíme o tom, co Tomáš Richtr dělá, když zrovna nekomentuje. A není toho rozhodně málo. Tomáš Richtr totiž už mnoho let působí jako manažer vývojových, implementačních a provozních projektů. Řadu let byl provozním ředitelem společnosti Kapsch zodpovědné za mýtný systém v České republice. V současnosti řídí projekty vývoje a implementace systémů pro řízení letového provozu. Jak sám říká: Nevěřili byste, kolik mají formule 1 a letový provoz společného.

15 Štítky: Sport TV Tomáš Richtr Zveřejněno 15. 08 2018 — GPF1.cz

Co tedy přesně děláte, když zrovna nekomentujete přenosy F1?

Řada lidí si pravděpodobně myslí, že mezi velkými cenami formule 1 jen tak lelkuji. A vlastně jen dělám to, co mě baví, a ještě za to beru honorář. Avšak také mezi závody jsem hodně zaneprázdněn. Děláním toho, co mě baví! Pro českou společnost CS SOFT řídím projekty, které spočívají ve vývoji, programování, implementaci a zajištění provozu systémů pro řízení letového provozu a podpůrných řešení, jako jsou simulátory pro řídící. Jakmile CS SOFT sežene zakázku, ať už v Evropské unii, nebo například Izraeli, Indonésii či Bangladéši, ukáže na mě šéf prstem a to mě učiní zodpovědným za celý životní cyklus projektu. Od rozpočtování a zajištění zdrojů, přes vývoj, integraci, testy až po úspěšné předání řešení zákazníkovi a jeho stabilní provoz. Takže lidé mají pravdu v tom, že dělám to, co mě baví nejen o víkendech velkých cen F1, ale také mezi nimi. A jsem za to placen.

Na jakých projektech jste působil před érou ve společnosti CS SOFT?

Skoro osm let jsem spolupracoval se společností Kapsch, která je u nás nejvíce známá díky systému pro výběr mýta. Pět let jsem působil jako provozní ředitel a v této pozici se zodpovídal přímo Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvu dopravy za kvalitu služeb. Parametry kvality jsme drželi bezpečně nad hodnotami danými smlouvou, a je tomu tak i dnes. Pro Kapsch jsem pak ještě působil na projektech v Rakousku, Rusku a Bělorusku. V dřívějších letech jsem stál u zrodu mobilního operátora Oskar a jeho přerodu ve Vodafone, konkrétně v roli šéfa centra provozu systému.

Zní to jako dva zcela odlišné světy: formule 1 a systémy řízení letového provozu…

Zní, to je pravda. Ale mně na tom fascinuje právě to, kolik mají tyto dva světy společného. Perfekcionismus, komplexita, rozličnost a lidé různých odborností i osobností. V obou světech se potkává široká škála různých oborů a v nich nadaní, talentovaní lidé. Zatímco ve světě formule 1 je vše motivováno tím udělat závodní auto o desetinu sekundy na kolo rychlejší, v letectví je to absolutní bezpečnost a nulové ztráty na životech. Systémy, které naše firma vyvíjí, toho zásadní měrou pomáhají dosáhnout. Jsou to dva odlišné cíle, ale principy, jakých je toho dosaženo, jsou překvapivě shodné.

O tom se dá polemizovat. Ve formuli 1 lidé podstupují rizika dobrovolně, zatímco v letectví lidé cestovat tak trochu musí a jde jim vlastně jen o to neumřít.

Neumřou tím, že je letadlo dopraví do cíle. Úspěšně, ale i rychle. O to se vedle samotného letadla a jeho posádky zaslouží také řízení letového provozu, které běží na našich systémech. Podobně jako během velkých cen je v reálném čase zpracováváno obrovské množství dat, tato data jsou analyzována a na základě těchto analýz jsou činěna rozhodnutí, která vedou k úspěchu, to samé se děje i v letovém provozu. Tedy že se zpracovávají data v reálném čase a na základě těchto dat se dělají rozhodnutí, které dané letadlo, a tím pádem jeho pasažéra, dopraví do cíle nejen bezpečně, ale i rychle. Bezpečnost a rychlost jsou společným jmenovatelem světů F1 a letectví.

Ve formuli 1 se dá podstatně více riskovat. V letectví vůbec….

Princip identifikace, vyhodnocování a řízení rizik je ve formuli 1 i v letectví vlastně úplně stejný. Mají společný cíl: eliminovat jakákoli selhání, ať technická, lidská nebo procesní. Určitě není náhodou, že se v obou světech používají zažité termíny ‚pilot‘ a ‚kokpit‘. Titanic také chtěl doplout bezpečně, ale rychle. Nekonečný princip učení se z chyb, vedoucí k pomyslné dokonalosti v podmínkách extrémních nároků, je jedna z hlavních věcí, která mě na tom všem fascinuje. A to jsou všechno principy, které reflektujeme v systémech, jež ve společnosti CS SOFT vyvíjíme a dodáváme. Není také bez zajímavosti, jak důležité jsou v obou oborech důležité simulátory, byť ten v letectví není kokpit letounu, jak by si asi ledaskdo hned představil, nýbrž simulátor řízení letového provozu. Nesmírně složité řešení, které ho ale činí velmi fascinujícím.

Co dalšího mají oba světy společného?

Krásnou složitost a barvitost celé té struktury, ve které se potkávají všechny pomyslné obory a v nich řada lidí s talentem a se zapálením pro věc: programátoři, pracovníci výzkumu a vývoje, technologičtí experti, ale také odborníci na marketing, finance, lidské zdroje, právo… a mohl bych pokračovat dál. Ve formuli 1 léta existuje zažitá rádoby legrace, že se po dosažení úspěchu děkuje úplně všem, od rodičů až po uklizečky. Je ale pravdou, že důležitý je každý kus toho systému. Před lety jsem zažil porady super-top-managementu, které věnovaly dlouhé minuty tomu, že kanceláře nebyly řádně uklizeny. Jak taková firma pak může činit důležitá strategická rozhodnutí? Chci tím říci, že jsou asi obory, ve kterých si něco takového firma může dovolit, my ale v žádném případě ne. Ani my, ani týmy F1 by neměli požadované výsledky.

Říká se, že vůz F1 je jako letadlo, jen koly vzhůru

Dá se to celkem jednoduše spočítat, ale stejně mě nikdy nepřestane fascinovat, že se do vzduchu vznese něco jako Airbus A380. Obdobně má vůz formule 1 třeba čtyřnásobek nebo pětinásobek své váhy, díky přítlačným silám generovaným jeho aerodynamikou. Opět společné termíny pro oba světy: aerodynamická síla, jízda v úplavu, vzdušný vír, turbulence. Není tajemstvím, že kdyby měly tunely strop stejně hladký jako povrch silnice, jela by formule bez problémů po stropě. A spojením letectví a závodů F1 ostatně vznikl velmi atraktivní soutěžní obor: Red Bull Air Race. Tam se s letadly přímo závodí.

Jak vůbec dokážete zkombinovat roli komentátora F1 a projektového manažera v letectví?

Formule 1 vždy byla mým koníčkem. A mnozí asi potvrdí, že když máte vášeň pro své hobby, žádá si to hodně času a energie. V mém případě je to nespočet večerů a hlavně víkendů, které trávím s F1, místo toho, abychom jezdili s přáteli nebo blízkými na různé akce. Když bylo závodů během sezony šestnáct, nebyl to takový problém, jako když jich je dvacet jedna. Právě skončená série pěti velkých cen během šesti víkendů už byla trochu o morálce. Má práce projektového managementu je sice z povahy věci zaměstnání, ale díky unikátnímu naturelu firmy CS SOFT se stalo také mým koníčkem. Nic není dokonalé, ale museli byste to zažít na vlastí kůži, abyste pochopili mé přesvědčení, podle kterého mám CS SOFT za jednoho z top zaměstnavatelů na českém trhu práce. Baví mě se problematikám naší firmy věnovat i ve volném čase a o víkendech. No uznejte, kdo to tak má? Díky takovému zapálení pak firma dostává zpět mnohonásobně více, protože díky flexibilitě a nadšení dosáhnete třeba jeden a půl nebo dvojnásobku produktivity práce normálně odpovídající jednomu zaměstnanci.

Diskuse k článku

15 komentářů: “Druhá tvář Tomáše Richtra – netradiční letní rozhovor”

  1. Louis65 napsal:

    Tomasi, jak jsem psal, clanky ctu na mobilu a v mobilni verzi zadne tlacitko Starsi clanky neni, takze bohuzel mam smulu 😞

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Abych nezůstal dlužen odpověď k „paviánovi“. Jsem daleko střízlivější, než jsem byl během mých let na Nově 🙂 Kdybych teď ještě ubral, už bych vlastně ztichl 🙂 Respektuji ale to, že se to některým nelíbí. Jiní jsou zase nadšení. Ale upřímně, na Jacka Nichollse z formule E nemám, to je nonstop kulomet.

  3. Tomáš Richtr napsal:

    Louis65, už asi chápu, co ti vadí. Doporučuji využívat tlačítka ‚Starší články‘. Tímto způsobem projdeš vše, co na webu vyšlo.

  4. Louis65 napsal:

    A ted k preskakovani z webu F1 do FE a zpet.
    Ctu si clanky na mobilu. Zacnu nejnovejsim clankem a po precteni jdu tlacitkem Predchozi clanek na ten co byl napsan pred nim – predchozi, a tak dale, dokud se nedostanu na clanek, ktery uz jsem cetl napr. vcera. Takze v clancich listuji jen tlacitkem Predesly clanek. Kdyz je vse z webu F1 – f1, f1, f1, atd. a tlacitko Predesly clanek mne nepresmeruje na web E-formule, tak je vse ok. Ale kdyz jsou clanky i z FE – f1, fe, f1, atd., tak se uz z webu e-formule nedostanu tlacitkem Predesly clanek na dalsi starsi clanky na webu gpf1, protoze me to uz nepresmeruje nazpet na gpf1, ale uz to zustane na e-formule.
    Kdyz si teda zadam znovu gpf1.cz, tak se dostanu zase na zacatek nejnovejsich clanku, ale ty jsem pred chvili prece cetl. Ja ale chci na claneh f1, ktery byl napsan pred tim o e-formulich. Uz to chapes?
    Dik za odpoved.

  5. Louis65 napsal:

    Tomasi, na Maria se vykasli, jak psal Jirka_1, on za to nemuze, ze mu uz v mladi vsichni brali auticka, a ted z neho vyrostlo tohle. Vzdyt on jeste ani nezjistil, ze uz nekomentujes pro Novu, ale pro Sport 1a2. Nojo, ja jsem zapomnel, on vlastne nema ani na placene stanice, tak to nemohl zjistit.
    Mario, cim to asi je, ze se tebe nikdo nezastane, ale i kdyz my ostatni sem tam mame proti Tomasi nejakou vytku, tak tady v tom jsem taky za Tomem.
    Jo Tome, s tim pavianem ma Jirka_1 pravdu, kdyby tam alespon jezdil nejaky cech, ale pri kopane nemecko v. anglie take komentator pri golu nekrici jako kdyz da gol cech.

  6. Jirka_1 napsal:

    Richtr: Není zač… 🙂 Ale nějak jste se nevyjádřil k tomu řvaní… 😉

  7. Tomáš Richtr napsal:

    Jirka_1, asi bych to nepopsal lépe, děkuji

  8. Tomáš Richtr napsal:

    „A ted mi poradte, jak se mam dostat na clanek gpf1, ktery je pred timto clankem o vasi mimoformulovou praci!?“

    Louis65, omlouvám se, jestli něco nechápu. Ale nepomůže naťukat adresu gpf1.cz?

  9. Tomáš Richtr napsal:

    huhukoktejl, děkuji

  10. Jirka_1 napsal:

    Mario: obecně mě vadí jakékoli řvaní u komentování, přišel s tím Poulíčekna Nově a postupně ho začali všichni napodobovat, i v ČT – stačí se teď koukat na atletiku a komentování Dusila, nebo jak se jmenuje. Ono to řvaní totiž ruší při sledování. Ale nevadí mi, že tam sedí a komentuje a vadit mi to nebude, ovšem mohl by s tím řvaním přestat nebo aspoň ubrat decibely. Moderátor nebo komentátor, jak je libo, má jen komentovat děj a ne tam vnášet svoje emoce. Platí i v případě, kdy vyhrajeme MS ve fotbale.

    Dál – já nevím, ale myslíš si, že soukromá firma bude platit darmožrouta, který nic neumí? A že v Anglii existují školy, kde nic nenaučí a jen dají nějaký ten titul? Že to není Harvard ještě neznamená, že jsou to plzeňská práva… 🙂 A vykřikovat že jsi něco vybudoval, to mám fakt rád, jen jsi tím ukázal svoji malost. Každý z nás něco vybudoval, někdo věc malou, jiný velkou – protože všichni nemůžeme vybudovat velké věci, jelikož na to potřebujeme hromadu lidí, kteří jen pro nás a na nás pracují a nic osobního a velkého tím nevytvoří. Navíc všechno je pomíjivé, do hrobu si to nevezmeš… 🙂 A co Richtr tuneloval? Víš o něčem konkrétním? Pokud jsem dobře pochopil toho Kapsche, byl tam jen zaměstnancem, který toho moc nevytuneluje. Netvoří ceny, neuzavírá smlouvy, jen se stará o systém, aby fungoval. A že má kontakty? Já mám také kontakty, ale je otázkou, co si pod slovem „kontakt“ představuješ. Uvědom si, že člověk v jeho postavení bez kontaktů nemůže existovat. Musí se o člověku vědět, jinak ho nikdo nebere vážně. Nemám kontakty v politice, ale v oboru, v kterém pracuji. A pak také hromadu kontaktů ve relátkách a stykačích, s kterými pracuji… 🙂 Bys nevěřil, co jich tam je… :-))

  11. huhukoktejl napsal:

    Mario, proc by te mel mazat? Pred slusnymi lidmi ses totalne smazal sam …

  12. Jirka_1 napsal:

    Hele, Richtere, potěšil bys mě, kdybys u toho komentování neřval jako pavián, kdo to má poslouchat. Dívám se na nějaké předjíždění a najednou mi tam začne komentátor řvát jako pominutý, jako by šlo o jedinou věc ve vesmíru a měli jsme všichni za deset sekund zemřít (copak jsi někde na fotbale?). Přitom se tam jenom předjížději nebo si urazili křídla. Že řvou maniaci v anglicky a španělsky mluvících zemích ještě neznamená, že musíš řvát také… Zamysli se nad tím, na ředitele takového kalibru, jak píšeš, pak moc nevypadáš… 🙂

  13. Jirka_1 napsal:

    Mario: tobě se musí fakt blbě žít, užírat se závistí od rána do večera, to fakt člověka udělá šťastným… 🙂 Richter byl v Kapschi poskok, neměl s uzavíráním smluv a penězích v tomto případě nic společného. Takže o jaký tunel v jeho případě šlo? A být nějakým ředitelem není zodpovednost? Víš vůbec co taková práce, kterou Richter dělá, obnáší? Až tom budeš vědět, tak teprve začni něco psát, jinak fakt vypadáš jen jako závistivec, který si nevidí na špičku nosu.
    P. S.: měl ses líp učit, mohl jsi také tunelovat a pak sedět v klimatozovaných kancelářích za statisíce… 😀

  14. Louis65 napsal:

    Jo a vase vazene kolegy z webu o e-formulich poslete nazpet do Zakladni skoly, kdyz nevi, ze kdyz se obrati o 360 stupnu, tak zase budou ve stejne pozici, jako pred obratem (viz clanek o viteznem audi). Ale kdyby se obratili o 180 stupnu, to by byla jina 😛

  15. Louis65 napsal:

    Tomasi, diky za clanek.
    Ale ted z jineho soudku. Ve funkcnosti vaseho webu mate stale jednu zasadni chybu, prestoze jsem vas na ni uz upozornoval. A to jsou tlacitka Predchozi a Nasledujici clanek. Obe funguji dobre, ale jen do doby, nez mne presmeruji na web e-formuli. Po precteni clanku o e-formuli se jiz stejnym tlacitkem Predchozi clanek nedostanu na web gpf1.cz a nemohu pokracovat v cteni clanku, ktere jsem jeste necetl (ve zpetnem poradi). A ted mi poradte, jak se mam dostat na clanek gpf1, ktery je pred timto clankem o vasi mimoformulovou praci!? Dekuji za vasi odpoved.

Napsat komentář