Proč musel Ron Dennis skončit?

Přiznám se, že mě de facto rozchod McLarenu a Rona Dennise lidsky bolí. Je to jen další důkaz toho, že vyloučit (nejen) ve světě F1 nelze žádný scénář. Ať vypadá jakkoli nemožně. A kdo ví, jak by to vypadalo, kdyby se Dennis dohodl s tehdy 40% vlastníkem McLarenu, automobilkou Mercedes? Byl by stejně jako dnes…

6 Štítky: McLaren Ron Dennis Zveřejněno 17. 11 2016 — Tomáš Richtr

Přiznám se, že mě de facto rozchod McLarenu a Rona Dennise lidsky bolí. Je to jen další důkaz toho, že vyloučit (nejen) ve světě F1 nelze žádný scénář. Ať vypadá jakkoli nemožně.

A kdo ví, jak by to vypadalo, kdyby se Dennis dohodl s tehdy 40% vlastníkem McLarenu, automobilkou Mercedes? Byl by stejně jako dnes menšinovým vlastníkem skupiny McLaren, ale jeho protivníkem by byla zavedená automobilka, ne bahrajnská vláda. Není bez zajímavosti, že právě Bahrajn nastartoval proces, který o několik let později skončil Dennisovým pádem.

banner_vstupenky

Jak se Ron Dennis k týmu Bruce McLarena vůbec dostal? Skomírající tým převzal do své správy tehdejší sponzor Malrboro, který zařídil spojení s projektem ‘Project Four’ Rona Dennise. Dennis začal postupně vyplácet všechny spoluvlastníky, až byl v roce 1983 Dennis jediným.

Vzápětí se ale dohodl na prodeji půlky firmy společnosti TAG Mansoura Ojjeha. Motory Porsche pod nálepkou TAG absolvovaly úspěšné sezony 1984 – 1987.

V roce 2000 došlo ke změně majetkových poměrů, když do firmy vstoupil majitel Mercedesu, Daimler AG. Získal 40 % akcií, Dennis a Ojjeh měli po 30 %. Nedlouho poté začala snaha Mercedesu získat majoritní podíl v McLarenu, ale to se mu nepovedlo. Místo toho Dennis a Ojjeh dali ze svého podíl 30 %, který prodali v červnu 2006 vzniklé společnosti Mumtalakat. Firmě založené a vlastněné bahrajnským královstvím.

Mercedes měl v té době 40 %, Dennis 15 %, Ojjeh 15 % a Bahrajn 30 %. Dennis, Ojjeh a Bahrajn měli závazek vždy hlasovat spolu, aby si zachovali kontrolu nad McLarenem.

Pro frustrovaný Mercedes přišla jeho příležitost v roce 2009, kdy s týmem Brawn/Honda vyhrál titul coby dodavatel motorů. Z McLarenu odešel a Bahrajn vlastnil 50 % a Dennis s Ojjehem po 25 %. Nyní už dohodu hlasovat stejně měli Dennis a Ojjeh – Bahrajn ve správní radě hlasoval dle svého uvážení.

Ron Dennis v roce 2009

Ron Dennis v roce 2009

Ron Dennis už v té době byl v nemalých problémech. Nejprve špionážní skandál v roce 2007 (a to nepočítáme nezvládnutý vztah jezdců Alonso – Hamilton), pak aféra lhaní před sportovními komisaři a v sezoně 2009 musel pod tlakem Dennis závodní odnož McLarenu opustit a přenechat její řízení Martinu Whitmarshovi. Mezitím se začalo dařit výrobci automobilů, McLaren Automotive. Ale týmu F1 se nedařilo. Počínaje rokem 2010 měly výsledky spíše sestupnou tendenci: 2. místo, 2., 3., 5., 5. a vloni 9. místo v Poháru konstruktérů.

Mezi Dennisem a Ojjehem to začalo bublat, tím spíš, když kvůli výsledkům a vysokým finančním nárokům začal McLaren přicházet o významné sponzory. Pro polovičního vlastníka McLarenu z Bahrajnu přišla nemilá zpráva, když byla velká cena v Bahrajnu pro politické nepokoje zrušena a ohrožena byla i ta v sezoně 2012. Dennis byl pro zrušení, Ojjeh a samozřejmě bahrajnský Mumtalakat nikoli. A Ojjeh se proti Dennisovi postavil, když mu vypověděl dohodu o společném hlasování. Podle všeho nikoli v jediném případě.

Ron Dennis ale pro sebe vybojoval druhou šanci. Před startem sezony 2014 si na správní radě prosadil návrat do křesla šéfa týmu F1. Obětí se stal Martin Whitmarsh, který ze dne na den musel odejít. Ron Dennis současně slíbil, že sežene potřebné sponzory a jejich finance. To se ale ani ke konci sezony 2016 nepovedlo.

Ostatní Dennisovy společníky údajně rozhněval Dennisův záměr nabídnout část firmy čínským investorům. S McLarenem byl na moment skrze spekulace spojován také americký Apple.

McLarenu nyní šéfuje ‘Executive Committee’, neboli jakýsi řídicí panel zástupců všech vlastníků. Výkonný ředitel, který Dennise nahradí, se teprve hledá.

Za dob jeho působení získal Ron Dennis s McLarenem šest titulů mistra světa v Poháru konstruktérů v letech 1984 – 1991. A pak už jen jeden s Mikou Häkkinenem v roce 1998.

Čtěte dále: McLaren hledá nový směr. Kdo se stane Dennisovým nástupcem?

Diskuse k článku

Napsat komentář