Sezona 2017 nabídne ještě dramatičtější starty. FIA mění pravidla ohledně spojky

Podle německého Auto Motor und Sport má Mezinárodní automobilová federace v plánu výrazně upravit pravidla kolem spojky vozů F1. Cílem FIA je zdramatizovat starty velkých cen a prý už jde o hotovou věc. Co se stane, pokud skutečně dojde ke změně v této technické oblasti? Současná pravidla dovolují využívat dvou spojkových „pádel“ za volantem, ty ale mohou…

2 Štítky: FIA spojka start Zveřejněno 15. 12 2016 — Lukáš Štěrovský

Podle německého Auto Motor und Sport má Mezinárodní automobilová federace v plánu výrazně upravit pravidla kolem spojky vozů F1. Cílem FIA je zdramatizovat starty velkých cen a prý už jde o hotovou věc. Co se stane, pokud skutečně dojde ke změně v této technické oblasti?

Současná pravidla dovolují využívat dvou spojkových „pádel“ za volantem, ty ale mohou ovládat jen jednu spojku. V předchozích letech tato dvě „pádla“ ovládala dvě nezávislé spojky, což týmům dovolilo vytvořit si pro start jakousi obdobu kontroly trakce. Dvě spojky totiž eliminovaly proměnné, jako je záběr spojky, takzvaný ‚bite point‘, který bývá ovlivněn například teplotou.

most_banner_velky_ponozky

I když pro rok 2016 došlo ke změně pravidel, týmy i tak přišly s několika triky, jak využít dvě „pádla“ ovládající jedinou spojku k nalezení ideálního záběru spojky. I když „pádla“ ovládala stejnou spojku, trik spočíval v nalezení optimálního ‚bite pointu‘ prvním „pádlem“ už při rozsvícení prvního startovního světla. Tím jezdec vůz připravil ke startu. Jakmile zhaslo poslední světlo, pilot uvolnil obě „pádla“ současně.

K nalezení hodnoty ideálního záběru spojky pomohly jezdcům volné tréninky. Týmy totiž sbíraly data z nich a na základě cvičných startů (i s ohledem na aktuální teplotu) vytvářely simulace dokonalého ‚bite pointu‘. Ty – jinými slovy ideální teoretickou polohu prvního „pádla“ pro start – pak byly jezdcům indikovány na volantu během zahřívacího kola.

Jen omezeně tedy záviselo na umění jezdce nastavit první „pádlo“ do správného bodu. To se i tak nepodařilo úplně všem. V tomto ohledu trpěl hlavně Mercedes, jehož startovací zařízení citlivé na teplotu několikrát zamotalo hlavu Rosbergovi i Hamiltonovi.

Pro rok 2017 ale bude všechno jinak. Bude zakázáno na volantu zobrazovat jakékoliv údaje napomáhající nastavit jezdcům spojku. K dispozici navíc bude už pouze jedno „pádlo“. To znamená, že poloha „pádla“ za volantem/na volantu už nebude indikovat skutečnou polohu spojky, ale přibližné množství kroutícího momentu, který má být přenesen na kola.

Pilot tedy bude muset cítit a odhadnout, kolik točivého momentu bude chtít pro start získat skrze spojku a pedál plynu. Podle inženýrů tak bude často k vidění buď příliš pomalý rozjezd nebo protočení zadních kol. V roce 2017 nás tak čekají zřejmě dramatické starty a první zatáčky…

Čtěte dále: Nová pravidla jsou podle technického ředitele Toro Rosso největší změnou za skoro 20 let

Dočkáme se v roce 2017 ještě zajímavějších startů než letos?

Dočkáme se v roce 2017 ještě zajímavějších startů než letos?



Diskuse k článku

Napsat komentář