Omezená rádiová komunikace – úspěch, nebo propadák?

FIA již druhým rokem vydává omezení a úpravy rádiové komunikace mezi týmem a pilotem, které letos ale podstatně prořídlo, co se povolených témat týče. Účelem je, aby se z jezdců nestávaly pouhé loutky, které na dálku řídí inženýři z boxů. Setkala se tato pravidla s úspěchem? Ředitel FIA Charlie Whiting se před časem nechal slyšet, že míra…

Štítky: FIA Pravidla Rádiová komunikace Zveřejněno 26. 03 2016 — Marie Tomšíková

FIA již druhým rokem vydává omezení a úpravy rádiové komunikace mezi týmem a pilotem, které letos ale podstatně prořídlo, co se povolených témat týče. Účelem je, aby se z jezdců nestávaly pouhé loutky, které na dálku řídí inženýři z boxů. Setkala se tato pravidla s úspěchem?

Ředitel FIA Charlie Whiting se před časem nechal slyšet, že míra rádiové komunikace je “nepřípustná” a reakce v podobě změny pravidel na sebe nenechala dlouho čekat. “Pilot musí řídit a ovládat monopost sám, bez cizí pomoci.” Zní to docela jednoduše, ale výklad zmíněné regule byl všelijaký. Týmy si v podstatě říkaly, co chtěly, než FIA zakročila.

Do loňské sezony týmy musely respektovat seznam zakázaných témat. Letos naopak FIA vydala seznam povolených témat, který se během sezony může měnit. Úplné zakázání rádiové komunikace ale nepřichází v úvahu, důvodem je bezpečnost. Důležitou informací také je, že omezení se týkají pouze směru boxová zídka – piloti. To znamená, že jezdci mohou říkat, co se jim zlíbí, tým však nemůže na vše reagovat.

Technologie kolem monopostů formule 1 je rok od roku složitější. Piloti jsou vedeni k tomu, aby si dané informace zapamatovali, protože pomoc z boxové zídky pomalu už téměř nepřichází v úvahu. Každý se s tím vyrovnává po svém. Například piloti Mercedesu si během předsezonních testů v Barceloně pomáhali různými samolepkami uvnitř kokpitu. Úřadující mistr světa rozhodně nechtěl nic podcenit.

Paleta názorů na dopad pravidel byla pestrá. Fernando Alonso sice chce, aby piloti důvěřovali svému instinktu, ale nové regule podle něj nepřinesou velkou změnu. Přidal se i Jenson Button, který si myslí, že FIA rozhodně “neuhlídá vše”. Naopak nováček Max Verstappen zákaz uvítal. Vřelo to i ve vedení týmů. Šéf Red Bullu Christian Horner dal najevo své obavy, že omezení rádiové komunikace poškodí atraktivitu závodů. Na druhé straně Toto Wolff za Mercedes změny schvaloval.

Přišel první závodní víkend a rozdíl byl značný. Objem informací, který se dostával k pilotům byl podstatně menší. Ubyla vyjádření typu “šetři pneumatiky” nebo “šetří palivo”, která dostávala do varu nejednoho fanouška.

V pátek jezdci mohli strávit na dráze celkem tři hodiny. Aktivita sice byla kvůli špatnému počasí nízká, ale i tak dvanáct zpráv v TV vysílání rozhodně není mnoho. V samotném závodě jich bylo celkem 87. Ale diváci se stoprocentně nenudili. Hlavně Max Verstappen si nebral servítky a se svou frustrací se ochotně podělil.

Po závodě přišel Mercedes s tím, že vítěz závodu Nico Rosberg nebyl daleko od odstoupení ze závodu. Důvodem byly přehřáté brzdy. Problémy u Toro Rosso a Mercedesu se během velké ceny vyřešily samy, ale příště piloti nemusí mít takové štěstí, a to zní napínavě. Proto se po prvním závodě zdá, že omezení a jeho důsledky odpovídají představám fanoušků i FIA. Souhlasíte?

Čtěte dále: Piloti F1 spojili síly

Po opuštění boxů pilot musí spoléhat více sám na sebe, a to má své důsledky

Po opuštění boxů se pilot musí spoléhat více sám na sebe, a to má své důsledky

Diskuse k článku

Napsat komentář