Názor: Proč nový formát kvalifikace nemůže naplnit očekávání?

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, se říká. To platí o takzvaném eliminačním formátu kvalifikace představeného v Melbourne při GP Austrálie. Motivace nového kvalifikačního formátu byla zřejmá: elementu náhody přidělit podstatně větší roli a tím (spravedlivým a nešíleným způsobem) získat více promíchaný startovní rošt. Již několikrát v minulosti jsme zmiňovali, že vedení FIA chybí…

5 Štítky: kvalifikace Pravidla Zveřejněno 26. 03 2016 — Tomáš Richtr

Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly, se říká. To platí o takzvaném eliminačním formátu kvalifikace představeného v Melbourne při GP Austrálie. Motivace nového kvalifikačního formátu byla zřejmá: elementu náhody přidělit podstatně větší roli a tím (spravedlivým a nešíleným způsobem) získat více promíchaný startovní rošt.

Již několikrát v minulosti jsme zmiňovali, že vedení FIA chybí stejný princip, jaký mají například fotbalové, hokejové či tenisové soutěže. Nové pravidlo vyzkoušet na nižších lokálních úrovních. Podrobit jej řádné zkoušce v praxi a následně učinit finální rozhodnutí o jeho nasazení ve vrcholové soutěži. Nebo je vážně takový problém nový kvalifikační formát vyzkoušet jednu sezonu v GP3 nebo v GP2 a zajistit tak, aby si F1 nenabila hubu, jako se jí to povedlo v Melbourne?

Na papíře vypadal návrh kvalifikačního formátu slibně. Tedy že by opravdu mohl nastat malý zmatek, že by se favorit ocitl ve špatnou chvíli na špatném místě. Že by jej ‘nachytaly’ žluté vlajky. Ale až teprve praxe nastínila, že je to očekávání naivní.

Zatímco doposud se v závěru každého kvalifikačního segmentu Q1, Q2 a Q3 o nejrychlejší čas honili všichni najednou a my do poslední chvíle netušili, komu se povede postoupit a komu ne, nový eliminační formát toto očekávání eliminoval tím, že (a to navíc v předstihu) sestavoval pořadí postupně. A do velké míry předvídatelně.

Je to podobné, jako když jedete se školní třídou na výlet a do autobusu nastupují všichni žáci najednou nezřízeně. Nový formát kvalifikace na tomto modelovém příkladu zařídil to, že ke dveřím autobusu učitel pouští jednoho žáka za druhým. A jelikož se musí do autobusu všichni dostat v omezeném čase, mohou učitelé při organizaci postupu udělat organizační chyby. Těmito učiteli jsou ve formuli 1 stratégové týmů, a tak pravděpodobnost chyby sice není nulová, je ale bohužel velmi malá.

A tak místo toho, abyste až v autobuse zjistili, kdo kde sedí, víte to již několik minut před ukončením nástupu.

Určité zmatky a nejistota by mohly nastat ještě v Q1. Ostatně, hned po skončení Q1 si také téměř všichni bez výjimky nový nápad pochvalovali. Ale v našem případě s Josefem Králem při přenosu kvalifikace na Sport 1 to bylo podle našeho názoru dáno spíše tím, že při nejlepší vůli nebylo téměř v lidských silách pouhými dvěma páry očí sledovat, co se to vlastně na dráze děje, leda bychom jeli na heroinu.

Někteří navrhovali, aby nový formát kvalifikace zůstal pro Q1 a Q2, ale pro Q3 abychom se vrátili ke starému systému. Pokud se ale podíváte na záznam kvalifikace, výše popisované rozčarování a předvídatelnost přišla již v Q2. A v Q3 jen nabrala obludných rozměrů. A pokud je náš závěr o nezajímavosti Q2 krátkozraký, tak stačí porovnat průběhy (závěry) Q2 z loňska a z Austrálie.

Osobně nemám problém si tyto názory společně s vámi ověřit v Bahrajnu. Ale není to zbytečné? Ještě v neděli ráno všechny týmy hlasovaly pro návrat ke starému systému, protože i ten nový Bernie Ecclestone pojmenoval jako “crap”. Ale je to přitom Bernie Ecclestone a prezident FIA Jean Todt, kteří postoj všech týmů zcela ignorovali. A místo toho je postavili před následující situaci: Buď schválíte upravený návrh (eliminační systém v Q1 a Q2 + starý formát v Q3), anebo se pokračuje jako v Austrálii.

FIA vůbec nedovolila týmům hlasovat pro kompletní návrat k loňskému systému. Jelikož se tak stalo bez alespoň minimální konzultace, umíte si představit, že jmenovitě Ron Dennis (McLaren) a Christian Horner (Red Bull) reagovali: ‘Blázny si z nás dělat nebudete. Pro váš hybridní návrh nehlasujeme.’

Neschválení upraveného návrhu FIA ale znamená, že není jiná možnost než pravidla vůbec neměnit = zůstat u toho systému, který byl platný v Austrálii.

Matně si vzpomínám, že se organizace pionýrských a skautských schůzek v mém dětství vykazovala větší profesionalitou. Tím, že si z týmů dělají Jean Todt a Bernie Ecclestone blázny, si dělají blázny i z vás.

A vím, že je to stanovisko neoriginální, až skoro kýčovité, ale je o to více pravdivé: je mi z toho teda pekelně smutno.

Čtěte dále: Šok! Nová kvalifikace zůstává pro Bahrajn. Uvidí se až potom

Nová kvalifikace měla promíchat startovní rošt. To se ale nepovedlo

Nová kvalifikace měla promíchat startovní rošt. To se ale nepovedlo

Diskuse k článku

Napsat komentář