Komentátor F1 Tomáš Richtr o tom, co teď bude s formulí 1 dál

Nejvíce objektivní zhodnocení změny řídící struktury F1 v této chvíli nabízí bonmot novináře-veterána Adama Coopera: “F1 bez Bernieho Ecclestone je jako Amerika s Donaldem Trumpem. Musíme si prostě počkat, co to přinese.” Tento bonmot je ale ještě více trefný v příměru velikosti změny. A ta je vskutku velká. Je to příběh na knihu. Ale na…

5 Štítky: Bernie Ecclestone Liberty Media Ross Brawn Zveřejněno 25. 01 2017 — Tomáš Richtr

Nejvíce objektivní zhodnocení změny řídící struktury F1 v této chvíli nabízí bonmot novináře-veterána Adama Coopera: “F1 bez Bernieho Ecclestone je jako Amerika s Donaldem Trumpem. Musíme si prostě počkat, co to přinese.”

Tento bonmot je ale ještě více trefný v příměru velikosti změny. A ta je vskutku velká. Je to příběh na knihu. Ale na tu tady není prostor. A tak alespoň základní linie.

Tou první je mé zklamání nad tím, jak někteří faktické odstranění Bernieho Ecclestona od moci oslavují. Ecclestonova předvídavost a inteligence je a byla jedinečná a umožnila vytvořit show-business  (říkejme tomu show-business, ne sport), který je dnes jedním z největších na světě. A je úplně jedno, jestli u závodů usínáte, nebo ne. Prostě je to jedna z největších show na světě. Do toho, kdo po více než 40 letech úchvatně produktivní a unikátní činnosti zestárne a už nestíhá tempo nové doby, se nekope a neoslavuje se jeho odchod.

Je zcela zřejmou pravdou, že Bernie v posledních několika letech už neměl kapacity na to, aby onen obrovský cirkus uřídil. A popravdě: požadované kapacity by neměla žádná individualita. Na to je komplexnost moderní doby a velikost F1 příliš veliká. Internet, digitální média či virtuální a rozšířená realita jsou příklady oblastí, kde už Bernie zkrátka nedokázal uplatnit stejnou geniální předvídavost jako v době nástupu živých televizních přenosů.

Je to o to složitější, že doba se dnes mění několikanásobně rychleji než před několika desítkami let. Ale to hlavní, co podle mého názoru – obrazně řečeno – zlomilo Ecclestonovi vaz, jsou automobilky. Bernie chtěl z F1 udělat šampionát světových automobilek, a do určité míry se mu to po léta daří. Ale automobilky jsou neuvěřitelně silnými technologicko-podnikatelskými subjekty a Bernie jim musel před začátkem sezony 2014 předat část moci.

Tím, že jim dal třetinu pravomocí v takzvané Strategické skupině F1, těžišti faktického managementu F1, sám ztratil moc. A moc ztratila i Mezinárodní automobilové federace (FIA). Ve formuli zavládlo bezvládí. Demokracie, kterou Bernie vždy nesnášel. A co hůř: toto demokratické bezvládí je zakotveno ve smlouvách mezi týmy, FIA i majitelem marketingových práv. Do roku 2020.

Co to znamená? Jako velmi svěží vítr působí upřímná prohlášení ‘nového Bernieho’, Charlese Careyho, o tom, že v posledních letech F1 stagnovala a nevyužívala svůj potenciál. Asi se nenajde nikdo, kdo by proti tomu protestoval. Že jsou tato slova řečena takto v poklidu a na rovinu znamená, že to za a) Liberty Media a Chase Carey myslí vážně a nebojí se to říci Bernieho ‘památce navzdory’, a za b) začínají mít celkem jasnou představu, co chtějí. Což se o dosavadním majiteli marketingových práv (CVC Capital Partners) říci opravdu nedalo.

Ustanovení dvou mega důležitých pozic marketingového a sportovního ředitele je další velmi důležitý krok, který celému řízení seriálu F1 nabídne moderní řídící strukturu. A můžete se spolehnout, že Ross Brawn coby sportovní ředitel F1 neznamená jenom záruku jeho zkušeností a schopností, ale především jeho víry. Angažování Rosse Brawna do vedení F1 je v mých očích x-krát důležitější krok než nechtěný Bernieho odchod do důchodu, ve kterém nebude vědět, co s volným časem.

V tomto volném čase, předpokládám, bude Bernie bohužel trochu kopat kolem sebe. Zveřejnění plánu Liberty Media odebrat Ferrari jeho fixní stomilionový bonus, aniž by došlo vůbec k nějakým jednáním, to je solidní podpásovka. Stejně jako Bernieho prvoplánovité mediální šťouchnutí o tom, že neví, co obnáší funkce “čestného ředitele” jen pár hodin před tím, než Liberty Media zveřejnila své komplexní tiskové zprávy. Komplexní hlavně proto, že Libery Media, za chvíli nesoucí jméno Formula One Group, je společnost obchodovatelná na newyorské burze NASDAQ, což je třetí největší burza na světě.

Nový management F1 ale nepotřebuje Bernieho Ecclestona, aby měl svých problémů dost. A tím největším budou automobilky a smlouvy s nimi, které mají platnost do roku 2020. Tyto smlouvy automobilkám garantují silné slovo do tvorby pravidel. A jejich změn. A v této oblasti je skryta největší výzva hlavně pro Rosse Brawna. Vždyť Bernie Ecclestone si na ní de facto vylámal zuby! Ale těším se na tuto výzvu. V nedávno vydané knize Total Competition lze hlouběji nahlédnout do myšlenek Rosse Brawna a shodou okolností právě Brawnovy výpovědi v této knize mě naplňují nadšením z očekávání toho, co předvede. Dle mého názoru Ross Brawn zatím nezaznamenal neúspěch.

Formule 1 je obrovský tanker. V pondělí došlo k výměně na kapitánském můstku a za kormidlem. Ale není reálné, aby ke změně kurzu došlo ze dne na den. Bude to trvat dlouho. Ale přijde.

Tím spíš, když v roli kapitána by měl (sice tiše, ale přesto) vystupovat Jean Todt, současný prezident FIA. Bývalý Brawnův šéf u Ferrari a oba konstruktéři největšího úspěchu Maranella v celého jeho historii, ve spojení s Michaelem Schumacherem. Ross Brawn a Jean Todt se samozřejmě velmi dobře znají. A jeden v pozici sportovního ředitele F1 a druhý v pozici prezidenta FIA, která formuli 1 fakticky vlastní… to je příběh, na který stojí si koupit lístek do první řady.

Čtěte dále: Formule 1 musí upřednostnit zábavu před technologiemi, míní Christian Horner

Diskuse k článku

Napsat komentář