Formule 1 musí upřednostnit zábavu před technologiemi, míní Christian Horner

Šéf týmu Red Bull Christian Horner se nechal slyšet, že příští pravidla týkající se pohonných jednotek musí mít v první řadě za cíl zábavu pro fanoušky a požitek ze sledování velkých cen, teprve potom snahu poskytnout automobilkám platformu pro vývoj nových technologií. Současné regule upravující formát pohonných jednotek F1 jsou kritizovány už od zavedení v…

9 Štítky: Christian Horner Pohonné jednotky Pravidla Zveřejněno 24. 01 2017 — Pavel Fabry

Šéf týmu Red Bull Christian Horner se nechal slyšet, že příští pravidla týkající se pohonných jednotek musí mít v první řadě za cíl zábavu pro fanoušky a požitek ze sledování velkých cen, teprve potom snahu poskytnout automobilkám platformu pro vývoj nových technologií.

Současné regule upravující formát pohonných jednotek F1 jsou kritizovány už od zavedení v roce 2014. Jejich výsledkem jsou totiž příliš komplikované agregáty, které však postrádají zvukovou kulisu, kterou se mohly chlubit motory v 90. letech minulého století a první dekádě aktuálního. Regule byly totiž navrženy s cílem přilákat zpátky do formule 1 velké automobilky. Ani přechod k přeplňovaným jednotkám doplněným o hybridní systémy však i přes výrazné zlepšení účinnosti využití paliva kýžené ovoce nepřinesl, vrátila se totiž pouze Honda.

Aktuální dohoda o motorech platí do roku 2020, na konci dekády tak přijde nová možnost pravidla upravit a dát pohonným jednotkám formule 1 nový směr. Bývalý šéf Mercedesu Ross Brawn nedávno v rozhovoru pro ESPN zmínil, že F1 se nyní nachází na křižovatce a musí se rozhodnout, zda chce nadále pokračovat po cestě blížící se elektrickým motorům, nebo znovu přinést fanouškům zábavu prostřednictvím řvoucích atmosférických jednotek.

Horner přitom vidí poměrně jasně, kterou z těchto cest by se formule 1 měla dát. Rozhodnutí však podle něj závisí na Skupině formule 1, která v úterý dostala nové vedení.

“Myslím, že je to majitel komerčních práv, kdo musí tohle určit, protože to on musí prodat produkt,” řekl Horner. “Za mě by formule 1 měla v první řadě přinést zábavu, technologie by měly hrát sekundární roli. Takže co se mě týče, já bych preferoval, abychom se vrátili k atmosférickým, řvoucím desetiválcovým motorům se standardním systémem rekuperace energie. To nemusí odpovídat tomu, pro co by hlasovali u Mercedesu nebo Hondy, ale bylo by to atraktivnější pro fanoušky? Já mám zato, že bylo.

Řekl bych, že technologie, které máme dnes, jsou natolik komplexní, že lidé té složitosti ani nerozumí a my ani dostatečně dobře nepropagujeme, čeho jsou tyhle vozy schopné dosáhnout. Myslím, že zvuk je klíčovým faktorem a klíčovou součástí DNA formule 1.

Stačilo si poslechnout tu V10 v McLarenu-Honda, kterou nastartovali (minulý rok) při velké ceně v Japonsku, odjeli s ním pár ukázkových kol a každý mechanik v garáži odložil své nářadí, aby se šel podívat a poslouchat. Taková by formule 1 měla být. Majitel komerčních práv musí rozhodnout, co chce.”

Existují obavy, že opuštění současných technologií a návrat k atmosférickým motorům by vedl k odchodu některých automobilek jako Mercedes, Honda či Renault. Horner však tvrdí, že pravidla je nutné psát tak, aby F1 bavila diváky, nikoliv naplňovala marketingové cíle výrobců aut.

“Myslím, že automobilky, jak Bernie (Ecclestone) často říkal, přijdou a zase odejdou, jak se jim chce. Takže postavit pravidla okolo snahy zavděčit se automobilkám je nezdravé. Automobilky se rozhodnou být ve formuli 1 pouze tehdy, když jim to bude vyhovovat a bude to pro ně znamenat komerční návratnost a reklamní platformu pro jejich produkt. Proto se domnívám, že ohýbat záda pro automobilky, které, jak historie ukazuje, odcházejí a zase se vracejí podle toho, jak se jim to hodí, není to pravé pro formuli 1.”

Red Bull má svůj tým ve formuli 1 od roku 2005, Horner přitom říká, že technologie nikdy nebyly hlavním lákadlem pro výrobce energetických nápojů.

“Formule 1 je největší sportovní platforma s výjimkou olympijských her a mistrovství světa ve fotbale, takže je to ohromná globální platforma. Pro značku Red Bull ten produkt musí být vzrušující, dostupný a prestižní. Formule 1 musí být schopna dostát všem těmto požadavkům a pro nás, na rozdíl od automobilek, je technologie podřadná zábavě. Chceme, aby formule 1 byla zábavnou show a technologie je v mnoha ohledech nutným zlem, abychom byli konkurenceschopní.

Samozřejmě, nemůže to být jen show a žádné technologie, je ale třeba najít správné vyvážení. Jak já říkám, mnohem raději bychom měli auta, která mají silný emocionální dopad na diváka a fanouška díky tomu, že z jezdce dělají hrdinu.”

Horner dodává, že nové monoposty podléhající pravidlům zavedeným pro rok 2017 do jisté míry tento cíl naplní, připomíná však, že vzhled vozů stále nebude doplněn adekvátní zvukovou kulisou: “Vozy pro rok 2017 vypadají skvěle. Vypadají, jak by formule 1 vypadat měla. Jedinou věcí, kterou do budoucna musíme vyřešit, je akustika, zvuk.”

Čtěte dále: Zrušení modrých vlajek a omezení penalizací zvýší atraktivitu závodů

Diskuse k článku

Napsat komentář