Analýza: Jak jediná nehoda v rallye změnila formuli 1

Šest let uplynulo od velké nehody Roberta Kubici v rallye. Polský pilot tehdy vyvázl s vážnými zraněními, které mu znemožnily pokračovat ve formuli 1. Jaký mohla mít vývoj jeho kariéra, nebýt této téměř fatální nehody? Charles Bradley z Motorsportu se snažil najít odpověď. Níže pokračuje sám Bradley. Stejně jako mnoho dalších věcí, i tato myšlenka…

1 Štítky: Robert Kubica Zveřejněno 13. 02 2017 — Marie Tomšíková

Šest let uplynulo od velké nehody Roberta Kubici v rallye. Polský pilot tehdy vyvázl s vážnými zraněními, které mu znemožnily pokračovat ve formuli 1. Jaký mohla mít vývoj jeho kariéra, nebýt této téměř fatální nehody? Charles Bradley z Motorsportu se snažil najít odpověď. Níže pokračuje sám Bradley.

Stejně jako mnoho dalších věcí, i tato myšlenka se zrodila během vtipkování v kanceláři. Dříve to bylo několik stolů, ale nyní to je Miami, Madrid, Moskva a Londýn, takový je náš virtuální svět. Předmět debaty zněl: Kdo by mohl nahradit Pascala Wehrleina, kdyby po nehodě na Závodu šampionů nemohl nastoupit za Sauber?

Samozřejmě, rozumné návrhy byly brzy zamítnuty a na řadu přišli pro zábavu někteří starší kluci ze Sauberu. „Získejte Felipeho Massu…“ To byl můj úvodní tah. Měli jsme tady jména jako Nick Heidfeld, Jacques Villeneuve, Jean Alesi, dokonce Norberto Fontana a Pedro Diniz. Ti všichni byli navrženi, ale když si vzpomenu na nejlepší piloty Sauberu, které získali ve svých stabilních dobách, se vší úctou ke Kimimu Räikkönenovi, co Robert Kubica?

Tento týden byl potvrzen Kubicův návrat k závodění, a to v rámci série WEC s týmem ByKolles. Navázal tak na úspěšné testy v Bahrajnu, které se konaly na konci minulé sezony. Byl jsem tehdy v Montréalu, když Kubica získal své první vítězství ve formuli 1, a byl jsem si jistý, že další budou následovat. Bohužel, nestalo se.

V roce 2011 měl strašlivou havárii v rallye, kde si přivodil vážná zranění pravé ruky a paže. Málem o ni přišel. Měl štěstí, že vůbec přežil. „V jiných sportech, jako je fotbal, když špatně kopnete do míče, na stranu nebo nad břevno, nic se nestane,“ říkal mi, když o tom uvažoval. „V rallye uděláte malou chybu a můžete dostat velkou lekci.“

A jakou. Viděl jsem ho, jak soutěžil v evropském rallye šampionátu na Azorských ostrovech, kde rehabilitoval ve stejné oblasti sportu, která ho zranila. „Procházel jsem náročným obdobím. Ale řekl bych, že nyní to je pro mě jednodušší. Bavím se, ale pořád to není úplně jednoduché období, protože bych rozhodně dal přednost jízdě ve formuli 1. Být ve stoprocentní kondici. Realita je jiná.“

Nyní, šest let od havárie, přichází dobré zprávy. Cítí se být připraven nejen na návrat k závodění na plný úvazek, ale pokud dostane příležitost, tak i na testování monopostu formule 1.

„Před třemi lety mi nabídli možnost vyzkoušet si vůz formule 1, ale v tu chvíli jsem nevěřil, že bych udělal dobře,“ řekl Kubica minulý týden. „Vím, že často některé šance přicházejí jen jednou, ale vždy jsem chtěl mít jistotu o svém stavu a tom, co dělám. A když jsem si nebyl jistý, vždy jsem si řekl, zapomeň na to. Dnes by má odpověď byla jiná – rád bych si zkusil monopost formule 1. Už je to docela dlouho, takže bych si musel dokázat, že na to stále mám, ale myslím, že bych mohl být dobrý. Rád bych zažil to vzrušení z formule 1. Zkoušel jsem mnoho simulátorů a jsem si jistý, že bych zvládl osmdesát procent tratí F1, ale ne všechny.“

Jsem připraven znovu usednout do vozu F1, hlásí Robert Kubica

Trvalé následky omezují pohyblivost pravé ruky a znemožňují návrat na plný úvazek. Ztratil jistou zručnost, která je potřeba například v Monaku nebo v Singapuru, což je velká škoda. Měl jsem to štěstí vidět hodně z Kubici ve formuli 1 a zdálo se, že patří mezi ty výjimečné piloty, kteří jsou schopni přinutit vůz dělat to, co chtějí, přestože se mu příliš poslouchat nechce.

Jistě, postupem času je snadné získat zkreslený pohled na to, jak byl někdo dobrý, nebo jak velký by mohl být jeho potenciál, ale Kubica vystupoval jako mix Fernanda Alonsa, Lewise Hamiltona, Kimiho Räikkönena, Nika Rosberga a Sebastiana Vettela. Když vidíte Kubicovo odhodlání na dráze, můžete si jen představovat, jaké úsilí věnoval tomu, aby proces rehabilitace probíhal co nejrychleji.

Kubicova možná kariéra nabízí velký prostor pro zajímavé zamyšlení. Co se tedy mohlo stát?

Lotus (nebo obecně tým z Enstone) se v té době nacházel na vzestupu, mohl znovu vyhrávat a hodnota byla vysoká. Dospěla by jeho kariéra tam, kam kariéra jezdce, který jej v podstatě nahradil – Räikkönena, která vedla k Ferrari? Tehdejší šéf týmu Stefano Domenicali potvrdil zájem. Nebo by shodou okolností mohl získat sedačku u Mercedesu? Možná, že by závodil po boku Nika Rosberga místo Lewise Hamiltona, který v roce 2013 nahradil Michaela Schumachera. Spekulace tohoto druhu se objevily už v době, kdy byl Schumacherův návrat v počáteční fázi, která nebyla přesvědčivá.

Další budoucnost? Kubica v Mercedesu, bez Räikkönena na scéně, a co kdyby se v roce 2014 Hamilton opět spojil s Fernandem Alonsem ve Ferrari, které hladově vyhlíželo úspěch? Možná, že Red Bull by zvolil Kubicu coby náhradu za Marka Webbera v sezoně 2014. Nepravděpodobné, ale kdyby tým nebyl přesvědčen o schopnostech Daniela Ricciarda, ne nemožné.

To všechno jsou spekulace, ale jedno je jisté. Kubica měl pověst jednoho z nejlepších ve své generaci a před nehodou v rallye byl na nejvyšší úrovni. Kdyby nebylo jednoho chybného momentu na náročném úseku italské silnice, nedávná historie formule 1 mohla být velmi, velmi odlišná.

Čtěte dále: Názor: Bývalá hvězda F1 Robert Kubica měl být ve Ferrari Alonsovým kolegou. Dokázal by víc než on?

Diskuse k článku

Napsat komentář