Vyhrál by Ricciardo, nebýt safety caru?

Ve spolupráci s Jamesem Allenem se pokusíme najít odpověď na otázku, zda by dokázal Ricciardo v Singapuru vyhrát, nebýt nešťastného načasování výjezdů safety caru. Red Bull, který v podání Daniela Ricciarda dokázal pracovat lépe s pneumatikami než Ferrari, měl v plánu strategii, kterou by v Singapuru mohl ke konci závodu atakovat Sebastiana Vettela. K tomu však kvůli výjezdům bezpečnostního vozu…

2 Štítky: Daniel Ricciardo Ferrari Red Bull Sebastian Vettel Zveřejněno 24. 09 2015 — Lukáš Štěrovský

Ve spolupráci s Jamesem Allenem se pokusíme najít odpověď na otázku, zda by dokázal Ricciardo v Singapuru vyhrát, nebýt nešťastného načasování výjezdů safety caru. Red Bull, který v podání Daniela Ricciarda dokázal pracovat lépe s pneumatikami než Ferrari, měl v plánu strategii, kterou by v Singapuru mohl ke konci závodu atakovat Sebastiana Vettela. K tomu však kvůli výjezdům bezpečnostního vozu nedošlo.

S ohledem na páteční výkon byla strategie Red Bullu následující: pokusit se během jedné ze dvou zastávek donutit Ferrari k dřívějšímu pitstopu. Hrozbou tzv. „undercutu“ (zastavení u mechaniků o kolo dříve a využití výkonnosti nové směsi pneumatik, aby se pilot dostal před soupeře, který musí reagovat a zajet do boxů hned následující kolo) vůči Vettelovi Red Bull doufal, že právě toto bude schopen Ferrari provést, popřípadě německého pilota oklamat a nechat jej u mechaniků zastavit příliš brzo.

Pokud by se tak stalo, rakouská stáj by posadila Ricciarda na měkké pneumatiky (tedy tvrdší směs) pro delší prostřední stint, a na závěr závodu, tedy krátký a agresivní stint, by použila superměkkou sadu. Což by Red Bullu umožnilo atakovat Vettela, jenž by se v té době nacházel na měkké, z hlediska výkonnosti „konzervativnější“ pneumatice. Byl by to velkolepý finiš. Ferrari bylo na střední směsi rychlejší než Red Bull, takže australský pilot potřeboval zcela opačnou strategii než jeho německý soupeř. Potřeboval významný výkonnostní rozdíl.

Jenže plán byl zničen dvěma výjezdy safety caru, který se v obou případech trefil do okna pro zastávku v boxech. Zastavit u mechaniků pod safety carem stojí polovinu času, než když tak učiníte při závodě – je evidentní, že se vyplatí využít takovou příležitost.

Takže Ricciardo v obou případech následoval Vettela do boxů. Druhé vyjetí bezpečnostního vozu bylo zapříčiněno mužem, který se dostal na trať. To se stalo třikrát za posledních patnáct let a – ironicky – každý z takto narušených závodů vyhrálo Ferrari!

Safety car neutralizoval jakoukoliv strategickou možnost pro Ricciarda. Ten na konci prvního stintu dokázal, že byl schopen zacházet s pneumatikami lépe než Vettel a byl připravený plán uskutečnit. Měl by na konci závodu takovou rychlost, aby čtyřnásobného mistra předjel na trati?

Bylo by to těsné, ale pravděpodobně nikoliv. Vettel měl během singapurského víkendu velmi rychlé tempo a Ricciardo by potřeboval značně vyrovnanou sadu pneumatik do posledního stintu, aby mohl zaútočit na bývalého týmového kolegu. Ale byla by zábava jeho snahu sledovat.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Singapore, #3 Daniel Ricciardo (AUS, Infiniti Red Bull Racing), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář