Téma: Ekonomické přehledy týmů. A proč jsou finance tak důležité?

Formule 1 bývá často nařčena z toho, že vyměnila sport za byznys. Tento argument je podložen tím, že se celý koncern stal tak chamtivým a hrabavým, že více než pořádání sportovní soutěže ho více zajímá vydělávání peněz. Ve skutečnosti se však věci mají tak, že se formule 1 nemůže nazývat celosvětovým a profesionálním sportem, pokud neumístí…

Štítky: Bernie Ecclestone Finance Zveřejněno 17. 01 2017 — Šimon Trantina

Formule 1 bývá často nařčena z toho, že vyměnila sport za byznys. Tento argument je podložen tím, že se celý koncern stal tak chamtivým a hrabavým, že více než pořádání sportovní soutěže ho více zajímá vydělávání peněz.

Ve skutečnosti se však věci mají tak, že se formule 1 nemůže nazývat celosvětovým a profesionálním sportem, pokud neumístí byznys na první místo. „Všechny globální sporty si to přízvisko vysloužily tím, že se naučily správně pracovat s penězi. Pro to musíte mít dobré příjmy, kapitál, místa pro investice, a když je máte, finance se stávají kriticky důležitým faktorem.

Důležité to je pro všechny, pro vlastníky, majitele, organizátory, týmy a pro všechny, kteří jsou ve sportu nějak angažováni a snaží se ho zlepšit. Proto je byznys tak důležitý, tak jako u všech globálních sportů,“ říká šéf Mercedesu Toto Wolff.

Toto tvrzení však rozhodně neznamená, že formule 1 je nyní po finanční stránce perfektně složenou organizací, jejíž management by odpovídal tomu, co nabízí sportovní stránka. „Formule 1 je sport, který ukazuje to nejlepší během nedělního odpoledne dvacetkrát až jednadvacetkrát do roka. Celý zbytek času jde o byznys, smlouvy, organizaci a politiku, což je nejdůležitější část celé F1,“ myslí si zase šéf Red Bullu Christian Horner.

„Navíc všechny týmy jsou řízeny stejně jako firmy, jinak by to nešlo. Některé vydělávají, některé jsou zadlužené. Zisk se občas ve sportu bere jako hanlivé slovo, což podle mě není správné nebo něco, co by určovalo, kdo bude úspěšný. Na financích až tolik nezáleží, kdy se podíváte na minulou sezonu fotbalové Premier League, uvidíte proč. Manchester United točí a vydělává obrovské peníze, nehráli však dobře. Zatímco malý tým z Leicesteru dokázal nemožné a vyhrál titul.“

I kdyby týmy měly dvakrát větší obrat, pořád by utrácely více. Nejtěžší v tomto ohledu jsou technické a sportovní regulace, protože když se jim chcete přizpůsobit a postavit dobré auto, musíte v tomto místě hodně utratit. Nerovné finanční příležitosti však nejsou záležitostí výhradně týkající se formule 1, právě nejvyšší anglická fotbalová soutěž se se stejným problémem potýká již delší dobu. Nebo v tenise je nesmírně těžké se uživit, pokud nejste opravdu dobří.

Ale F1 je obrovská, proto by tedy neměl být problém zaplatit 11 týmů a 22 jezdců, nebo snad ano? „Je těžké udržet tým v chodu, hlavně, když nevyhráváte. Velké týmy mají nesrovnatelné zisky s těmi malými, což je problém, protože výdaje se zas tolik neliší, vše je jen o rozpočtu. Malým a horším týmům se logicky špatně shánějí sponzoři, což je faktor, který stojí za hodně problémy menších stájí, jak můžeme například právě teď vidět u Manoru,“ říká Jonathan Neale, nový šéf McLarenu.

Systém udělování peněz za umístění v poháru konstruktérů je pečlivě promyšlen, zasahuje do něj však spousta vnějších faktorů, vlastníků televizních práv nevyjímaje, proto některé týmy na první pohled nelogicky vydělávají nebo prodělávají.

Zdroj: Autosport

Takto si po finanční stránce vedly týmy v roce 2016. Zdroj: Autosport

Týmy samozřejmě podpisem smluv souhlasí s těmito pravidly, jsou však věci, které se jim (právem) zdají nefér a chtěly by je změnit. Sauber a Force India dokonce s evropským soudem řešili, zda je jednání managementu formule 1 v určitých ohledech férové.

Hlavním protiargumentem je to, že královna motorsportu jednoduše není demokratická, a ať ti, kterým to vadí, odejdou. „Všichni rozumíme tomu, že každý chce mít určitý vliv v nějakém ohledu formule 1, ať mluvíme o pneumatikách, motorech, nebo samotných penězích. Takové podmínky však panovat nemohou.

A s financemi je to samé. Formule 1 je prostředím, kde absolutní rovnost prostě nemá místo. Další věcí, které hladkému chodu celého koncernu ubližují, jsou nová pravidla. Konkrétně komplexnost těch, podle kterých stavíme auta pro letošní rok. Z cenového fondu dostanou všechny týmy stejně peněz, to však není rozhodující, protože všechny stáje mají svoje soukromé zdroje financí.

Lidé kritizují Bernieho Ecclestona za jeho rozhodnutí, jsou prý bez rozmyslu a chamtivá. Není to však on, kdo chce víc peněz, stojí za tím i týmy, FOM a tak dále. Bernie dělá jen to, co musí,“ říká šéf Renaultu Cyril Abiteboul.

Audience F1 je obrovská, a jak říká Paul Hembery, ředitel sportovní sekce Pirelli, stále se objevují nové destinace pro závody: „Pro finanční stránku je dobré to, že Bernie a jeho tým stále dokážou najít nová místa pro závodění, z čehož pramení hodně peněz. Loni to byl Ázerbajdžán, předtím Rusko a po letech Mexiko, což značí, že stále hodně lidí a zemí má zájem zapojit se do formule 1 a pomoci ji, a to je dobré.

Zajímavé je, že například Gene Haas, majitel stejnojmenného týmu a člověk, který se ve formuli 1 pohybuje krátkou dobu, si myslí, že finanční systém funguje dobře. „Při pohledu na různé statistiky vidíme, že náš tým může vydělat do pěti let slušné peníze, pokud budeme pracovat dobře. Peněžní odměny jsou velmi dobře vymyšleny a nejsou to malé částky.

Navíc to není jenom o penězích, moje společnost má nyní mnohem více pozornosti než kdy předtím. Je to drahé, ale publicita je obrovská. A takto to bylo vždy, vždycky si někdo stěžuje na to, že něco není fér, někdo moc vyhrává, nebo že něco se mu nelíbí. Všichni říkají, že formule 1 je v krizi, ale já to tak nevidím. To bychom museli být v krizi od samotného začátku,“ říká americký byznysmen.

Ron Dennis však nedávno předpověděl, že F1 kvůli svému finančnímu systému do jednoho roku ztratí minimálně dva týmy. To vše v situaci, kdy momentální smlouva o tomto systému bude platit ještě čtyři roky. Nynější situace se tedy může zdát kritičtější, než je, změny však vyžaduje. Otázkou je, kdo s nimi přijde, a kdo je vyslyší.

Čtěte dále: Téma: Jak udržet popularitu F1? Musí zcela změnit filozofii myšlení

Nakolik tito pánové ovlivňují zacházení s financemi jak ve svém týmu, tak ve formuli 1 obecně?

Nakolik tito pánové ovlivňují zacházení s financemi jak ve svém týmu, tak ve formuli 1 obecně?

Diskuse k článku

Napsat komentář