Téma: Jak udržet popularitu F1? Musí zcela změnit filozofii myšlení

Dokáže formule 1 držet krok se světem, kde se média, fanoušci i status závodního auta neustále mění? Řada lidí se snaží zjistit, co je nutné pro to, aby se šampionát dokázal přizpůsobit trendům a přežil. Autorem následujícího textu je expert Autosportu Ben Anderson. Prostředí mediálního světa se mění každým rokem, lidé získávají čím dál tím větší…

7 Zveřejněno 28. 12 2016 — Marie Tomšíková

Dokáže formule 1 držet krok se světem, kde se média, fanoušci i status závodního auta neustále mění? Řada lidí se snaží zjistit, co je nutné pro to, aby se šampionát dokázal přizpůsobit trendům a přežil. Autorem následujícího textu je expert Autosportu Ben Anderson.

Prostředí mediálního světa se mění každým rokem, lidé získávají čím dál tím větší svobodu nad tím, co mohou sledovat. F1 čelí obrovské výzvě – jak zapadnout a rozšířit své publikum. Kdykoliv formule 1 zavede změnu v pravidlech, činí tak s odkazem na „zlepšení show“. To je přirozené. Velké ceny už dávno přestaly být amatérskými závody s amatérsky smýšlejícími piloty.

V moderní formuli 1 se točí miliardy dolarů, byznys, zábava, to proto je závislá na velkém ohlasu. Ale diváci se začínají rozdělovat a tváře F1 čelí ohromné konkurenci v podobě jiných sportů, kterým moderní svět umožňuje vybudovat mnohem větší mediální zázemí. Typický fanoušek má k dispozici méně času a větší výběr než dříve. F1 se potýká s velkou existenční otázkou. Může provozovat vzrušující show s relativně velkým množstvím fanoušků bez toho, aby narušila aspekty čistého závodění?

„Koneckonců, každý sport je o zábavě. Sama formule 1 je někdy zmatená reprezentací technologií nebo zábavou,“ tvrdí šéf Red Bullu Christian Horner. „Pro mě je formule 1 zábavou. Je to uspořádání velké show. Ale zábava by měla být výsledkem sportovních produktů. Musí to být čistě sportovní věc, nemělo by to být něco falešného. Neměl by to být wrestling nebo něco nepřirozeného, to v žádném případě. Formule 1 také potřebuje oslovit fanoušky napříč různými generacemi. Někdy realitu ztrácíme z dohledu.“

Otázka následující generace znepokojuje také nyní již bývalého technického ředitele Williamsu Pata Symondse. „Jsem z generace, kdy auto bylo něco, po čem jste toužili. Dostal jsi řidičský průkaz v sedmnácti letech, protože pokud jsi chtěl vidět své přátele, potřeboval jsi auto. To teď nepotřebuješ. Vaši přátelé drží v ruce smartphony, takže nepotřebujete stejnou dopravu. Je to věkem, okamžitým uspokojením, znalostmi, krátkou pozorností. Hodina a půl závodění je pro malé děti moc dlouho. Není žádný důvod, proč mít závod na 300 kilometrů, je to jen tradice. Je načase, abychom porušili pár tradic a dali tomu trochu více lesku.“

Klíčový sponzor a technický partner v jednom Pirelli také patří mezi zastánce větší show. Například tak, že se změní formát závodění. Cílem je, aby se projevily schopnosti pilotů. „Televizní diváci jsou převážně z Evropy, takže pokud chceme, aby F1 prorazila na čínském trhu nebo v USA, tak musíme něco změnit,“ říká šéf Pirelli Paul Hembery.

„Nemůžeme srovnávat formuli 1 s fotbalem. Tam sledujete jeden tým od deseti let až do smrti. To je naprosto odlišný druh vášně. Ale podívejte se na to, jak anglická Premier League nebo španělská liga lákaly fanoušky mimo své hranice. Premier League se přestěhovala do Asie. Před sezonou můžete sledovat velké množství přátelských zápasů. Týmy Premier League si tak vytvářejí nové fanoušky. Získat tento trh bylo strategickým rozhodnutím, to formuli 1 trochu chybí.

Nemůžete se dívat na závod, strávit tam dva nebo tři dny, pak zmizet a celou sezonu nic. Tak si lidi nezískáte. Pokud uvidíte zemi, která nemá žádnou historii F1, kde nikdy nesledovali závod Michaela Schumachera nebo Nigela Mansella, Ayrtona Sennu a Alaina Prosta, pro Evropana to je něco šokujícího. Ano, v Číně nikdy nesledovali formuli 1, protože tam nezávodí žádní dobří jezdci. Takže otázkou je, chceme tam závod?

Jste na vrcholu motorsportu, ale chcete soupeřit s ostatními sporty, které přišly s něčím lákavým, co sleduje celý svět? Pokud chcete něco takového udělat, musíte změnit názor. Posunout formuli 1 dopředu, to je těžké. Motorsport je hodně odlišný, ne každý na světě má rád auta. Nemůžeme říct, kdybychom udělali tohle, tak budeme mít pětkrát větší sledovanost.“

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Japan, #6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Proti radikálním změnám mluví fakt, že formule 1 se stále rozšiřuje. Neustále pořádá nové závody, zkouší nové strategie a stále přitahuje obrovské množství lidí po celém světě. „Formule 1 má obrovské publikum,“ říká šéf Mercedesu Toto Wolff. „Pokud to chcete srovnávat a naší přímou konkurencí v motorsportu, nenajdete nic. MotoGP, WEC, dokonce ani DTM nemají tolik diváků. Pokud jde o velkou cenu formule 1, živě ji sleduje 70 až 80 milionů diváků. Druhou sérii v pořadí asi tak tři nebo čtyři miliony. To je fenomén, který se pořád šíří.

Vidíme změnu v samotném jádře médií – přechod tradičního tisku a televize do digitálního vesmíru. To samé se děje ve formuli 1. Vidíme obrovský nárůst diváků ve všech různých digitálních médiích – internet, sociální sítě. Víme, že na některých klíčových trzích počty televizních diváků rostou, jinde klesají, protože se to přesunulo na placené kanály. Některé trhy klesají, protože nemají dostatek místních hrdinů. Španělsko by mohlo být dobrým příkladem. Ale celkově myslím, že formule 1 je v dobré kondici.“

Wolff se shoduje s Hornerem a říká, že formule 1 se nesmí stát něčím falešným jenom kvůli tomu, že chce nalákat nové diváky. „Fanoušci sledují formuli 1, protože to je sport, kde jde čistě o souboj nejlepších pilotů a nejlepších týmů. Pokud bychom kolem toho vytvořili něco falešného, byla by to chyba. Mohli bychom ztratit nejen naše publikum, které je velmi důležité, ale také všechny, kteří nejeví zájem o falešné soupeření. Jak jsem řekl, dosáhnout rovnováhy s čistým sportem, který musí zůstat takový, jaký je. Ale zároveň nesmíme zapomínat na diváky, to pro ně to všechno děláme. Pokud se F1 stává nezajímavou a my nejsme schopní generovat příjmy, pak jsme v začarovaném kruhu.“

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of China, Fan fans

Podle Wolffa tedy formule 1 musí najít rovnováhu mezi čistým sportováním a zábavou. Zároveň ale nepracuje na tom, aby vyzdvihla své přednosti jako například rychlost vozů a nové technologie. Místo toho se až moc zabývá tím, co zlepšit a pere špinavé prádlo před očima veřejnosti.

Technický šéf Mercedesu Paddy Lowe je také poměrně spokojený se současnou formulí 1. Ta je často kritizována za to, že nevnímá požadavky fanoušků, ale Lowe tvrdí, že časté naslouchání fanouškům může být kontraproduktivní. „Nechceme po divácích v divadle, aby napsali svou hru nebo balet. Koneckonců naším úkolem je udělat to, co si myslíme, že vytvoří dobrou show a sportovní bitvu. Jedinou oblastí, kde technologie trochu ztrácejí, je zvuk. Jinak nevidím žádné další škody, a to, co jsme udělali, je dobré. Tou nejdůležitější věcí, kterou jsme pro formuli 1 udělali, je nastavení typů motorů. V následujících letech ještě zapracujeme na zvuku.“

Formule 1 prostě musí podporovat to, co má, a ne vymýšlet nějaké další drastické změny ve snaze rozšířit publikum. „Můžeme udělat víc pro to, abychom si získali srdce diváků,“ říká generální ředitel McLarenu Jonathan Neale. „Přístup, to je problém pro pořadatele, a to je něco, co musíte vidět. Zvláště když máte i jiné způsoby, jak lidé mohou investovat do sportu. Nemáte svou zeď šampionů, své hrdiny zavřené v kleci. Nikdo se k nim nemůže dostat, pokud nemá zlatý průkaz. Je načase přemýšlet o tom, jak to můžeme změnit. Pojďme trochu experimentovat, udělat zemětřesení. Dostaňme více pilotů do televize a podporujme to. To je jedna z věcí, která se za posledních patnáct let nezměnila, a to mě celkem překvapuje. Stále nemáme žádnou pozitivní podporu přímo z centra.“

Neale tak naráží na další klíčový prvek, a to na samotné vedení formule 1. Bez ohledu na sportovní stránku si samotný produkt žádá rozsáhlou změnu, která by měla přijít s novým majitelem, společností Liberty Media. Každopádně, formule 1 v rychle se měnícím mediálním prostředí potřebuje pracovat mnohem tvrději než kdykoliv předtím. F1 se velmi rychle stala globálním sportovním fenoménem tím, že využila rozvíjející se dosah televize, ale to už je nějaký ten pátek. Zbytek sportovního světa už ji v tomto směru dávno dohnal. F1 se čelí rychlému světu, ale chová se pořád stejně. Dříve to fungovalo, dnes ne. Co tedy bude dál?

Čtěte dále: Formule 1 potřebuje velká jména. Bez nich by byla pro fanouška ničím

Diskuse k článku

Napsat komentář