Speciál: Shrnutí problematiky vývoje pohonných jednotek

Pohonné jednotky vyvíjet či nevyvíjet? Toť otázka. (Doufejme, že) atraktivní formou vysvětlujeme problematiku vývoje motorů během sezony.

56 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 3. 01 2015 — Tomáš Richtr

Tak to nám to FIA s motory pěkně zamotala hlavu. Začalo to již na začátku loňské sezony s novou generací pohonných jednotek a jejich různými ICE, MGU-K, ES, TC, MGU-H, CE, limitem pěti kusů na sezonu a s tím spojené permutace penalizací. To vše zakryté zakázaným vývojem během sezony, které… najednou zakázáno není! Vlastně je. Jen pro některé. Zmateni? Tak pěkně popořádku:

Původní koncepce vychází z důležité myšlenky, že současná generace pohonných jednotek je naplánována na sedm let (životní cyklus pro léta 2014 až 2020; stejnou platnost mají komerční dohody Bernieho Ecclestona s týmy F1). Taktéž důležitou myšlenkou byla ta, podle které během těchto let 2014 – 2020 mezi každou sezonou F1 bude týmům umožněno upravit svou pohonnou jednotku, na konkrétní sezonu ji homologovat, a během samotné sezony již nesmět vyvíjet (tedy měnit). Výjimku tvoří úpravy za účelem snížení nákladů nebo zvýšení spolehlivosti, které schválí FIA.

Tyto úpravy mezi sezonami nejsou libovolně neomezené, ale jsou relativně přísně specifikované. Navíc se s postupem let objem povolených úprav mění. Pojďme se na chvilku u principu těchto ‚mezisezonních‘ změn zastavit.

HERNÍ ŽETONY

engine_parts

Aby se omezily náklady (skrze omezení vývoje), je před každou další sezonou možné měnit na pohonné jednotce méně a méně věcí. Pohonná jednotka má 42 logických komponent. Každá má ale jinou důležitost, a tak každé z těchto komponent je přiřazena důležitost 1, 2 nebo 3 (čím vyšší, tím ‚důležitější‘). V tabulce sloupec ‚Weight‘. Převedeme-li tyto důležitosti do bodů (vývojových žetonů), dostaneme číslo 66. Nyní máme pohonnou jednotku ‚převedenou‘ do podoby 66 žetonů. (Až z toho udělá někdo stolní společenskou hru, může si ji nechat licencovat u FOM a případně na ní zbohatnout – vydrží-li pravidla kolem motorů F1 dostatečně dlouho!)

KDY APLIKOVAT ŽETONY?

Pravidla této pomyslné stolní hry nyní říkají, že jen 32 žetonů můžete využít pro vývojové změny na motoru pro sezonu 2015. Lze tedy kombinovat různé komponenty s důležitostí 1, 2 nebo 3, ale součet nesmí překročit 32. Ovšem pozor: pro sezonu 2015 již nesmíte vyměnit černě označené komponenty ve sloupci ‚For 2015‘.

Pro příští rok 2016 to bude ještě větší sranda: počet volných žetonů padá ze 32 na 25. A začernilo se daleko více komponent pohonné jednotky. Rok 2017 a pravidla hry se nadále zpřísňují tak, že pro rok 2020 máte už jen 3 volné žetony a 3 měnitelné komponenty.

engine_tokens

Pravidla této hry tak pro roky 2015 až 2020 definují jakýsi čím dál více zužující se prostor pro vývoj a změny na pohonné jednotce. Je nutné připomenout ještě jednu důležitou informaci, že každý pilot během sezony 2015 může využít pouze čtyři pohonné jednotky. A teď konečně zápletka.

Znovu připomenu, že původní myšlenka předpokládala umožnit hráčům (pardon, inženýrům) provést úpravy na motoru vždy před každou sezonou, před prvním jejím závodem. Chybička se vloudila, že toto omezení v pravidlech jaksi chybí! Jinými slovy: proč si kvótu 32 žetonů určenou pro rok 2015 nemohu rozložit tak, že půlku žetonů využiji na začátku sezony, a tu druhou třeba po letní přestávce, kdy se mi to bude více hodit?

Právě tuto myšlenku začali prosazovat zástupci Renaultu a Ferrari, když Mercedes odmítl přistoupit na kompromis, kterým mělo být ‚navýšení počtu žetonů‘ před každým ročníkem. A uspěli. FIA uznala, že v pravidlech chybí termín, do kterého mají hráči (pardon, inženýři) žetony na motory pro danou sezonu aplikovat.

Ale… tak jednoduché to také není. Zápletka číslo dvě.

ZNĚNÍ PRAVIDEL HRY NA REKLAMACI

Jestli jste se někdy zapletli do čtení některého českého zákona tak, že jste nepochopili, co jím chce básník říci, budeme si nyní rozumět. Začneme zlehka.

Pravidla F1 říkají, že pro velkou cenu v letech 2014 až 2020 může být použita pouze homologovaná pohonná jednotka (Čl. 28.5 Sportovních pravidel jak pro rok 2014 tak 2015). Homologace je popsána v Příloze 4 Sportovních pravidel a mj. říká, že pohonná jednotka musí být k homologaci předložena do 28. února 2014. Stejný termín určují i pravidla pro rok 2015 (tedy 28. únor 2014). Není to problém, protože jak jsme uvedli na začátku, myšlenka byla pracovat s životním cyklem pohonných jednotek na období 2014 až 2020.

Jdeme dále: homologovanou jednotkou není samozřejmě jen ta, která byla předložena 28. února 2014. Na pohonných jednotkách se mohou provádět změny, jak už bylo zmíněno, za účelem zvýšení spolehlivosti či ponížení nákladů (Čl. 1c, Příloha 4, Sportovní pravidla 2014, 2015). Jinými slovy: i když se z těchto důvodů pohonná jednotka pro první a poslední závod sezony 2014 výrazně liší, ta poslední je stále homologovanou jednotkou, kterou lze nasadit do některé z velkých cen 2014 až 2020. Účelem je zajištění kontinuity, zejména omezení nákladů na výzkum a vývoj (R&D), proto se pracuje s pohonnou jednotkou založené na stejné koncepci napříč sezonami.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Germany

A v této chvíli přichází na řadu naše oblíbená stolní společenská hra: homologovanou pohonnou jednotkou je i ta, na kterou jsou aplikovány vývojové změny v duchu pravidel žetonů uvedených výše. Znovu připomínáme, že s výjimkou začátku sezony 2014 není specifikováno, kdy k uplatnění těchto žetonů pro další sezonu musí dojít. Dodáme jen zajímavou věc, že v originále se tato hra jmenuje Annual F1 Power Unit Homologation, tedy Roční homologace pohonné jednotky F1. Jednoho by napadlo, že se tím myslí homologace na rok. Ale prý ne.

A teď to celé zabijeme: Článek 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel pro sezonu 2015 nařizuje, že „homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka„.

Kdybyste se teď chtěli u společenské stolní hry ‚Roční homologace pohonné jednotky F1‘ zhádat a měl-li by zvítězit zdravý rozum, asi byste se dohodli, že homologací motoru je myšleno jedna homologace na sezonu, abyste vůbec mohli hrát dál. Ale FIA rozhodla jinak:

Jelikož pravidla nespecifikují, kdy mohou být žetony aplikovány, mohou být aplikovány kdykoli během sezony. Dodržen musí být limit žetonů (32 pro sezonu 2015) a 4 motory na pilota. Co to udělá s myšlenkou, že „homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka“, už necháme na vás (leda by FIA zmoudřela a dovysvětlila, že týmy mohou do sezony 2015 vletět s motory z konce roku 2014 a pohonnou jednotku na rok 2015 si – jen jednou – zhomologovat v průběhu roku, kdy chtějí, ale jen jednou). Důležité je, že tímto byl otevřen (byť omezeně) prostor pro vývoj pohonných jednotek během sezony. Čtyři motory na pilota a sezonu bude také výrazným omezením. Znamená to, že tým nemůže upravit motor více než čtyřikrát za sezonu (neboť upravený motor je de facto nový motor, a započítává se tak do kvóty čtyř motorů na pilota a sezonu). A jezdec se nebude moci vracet k již dříve použitým motorům (má-li jinou specifikaci/homologaci), jak tomu bylo obvyklé vloni.

Pokud se vám tato společenská hra zalíbila, a přišel mezi vás hráč jménem Honda, je tu důležitá věc: na hráče Hondu se vztahuje nařízení, že homologovat jednotku musí před Velkou cenou Austrálie 2015 a pak ji už v rámci žetonů neměnit až do konce roku. Jinými slovy musí udělat to samé, co udělaly Mercedes, Ferrari a Renault na začátku sezony loňské. V pravidlech se to sice nepíše, ale zástupcům FIA „to přijde fér“. Na začátku roku 2016 bude Honda ve stejné pozici jako dnes její soupeři, tedy bude moci aplikovat žetony v rámci daných limitů i během sezony.

Příjemnou zábavu během sezony 2015! Už by to chtělo jen obří LCD obrazovku, na které uvidíme, jak hráči Ferrari, Renault a Mercedes průběžně aplikují své žetony!

Diskuse k článku

56 komentářů: “Speciál: Shrnutí problematiky vývoje pohonných jednotek”

  1. wrt napsal:

    Tak práve pohonné jednotky sú do takej miery o peniazoch, že môžu rozhodnúť o ďaľšej existencii F1. Keby zostali archaické motory, tak odstúpia automobilky, pretože platia za reklamu na pohon modernej koncepcie. Situácia okolo špecifikácie motorov sa rýchla vráti do normálu, keď sa na to pozrú práve cez peniaze. Naivní fantasti si uvedomia, že ich požiadavky sú nezmysel. Možno číňania by im bez záruky vyrobili výkonnejšie a lacnejšie pohonné jednotky rovnakej koncepcie a rovnakej životnosti. Vrátane ceny za vývoj.

    Tomáš Richtr:
    Tak zrovna pohonné jednotky nejsou jen o penězích, ale zejména o absence koncepce. Formule 1 nemá transparentní vedení, které by definovalo zřejmou a srozumitelnou strategii a dalo dohromady aspekty napříč sportem: co chtějí automobilky, co chtějí týmy F1, co chtějí fanoušci, co chce promotér, a co chce FIA. To je důvodem pro to, proč se situace kolem specifikace motorů (opět) vymkla kontrole.

  2. Tomáš Richtr napsal:

    Tak zrovna pohonné jednotky nejsou jen o penězích, ale zejména o absence koncepce. Formule 1 nemá transparentní vedení, které by definovalo zřejmou a srozumitelnou strategii a dalo dohromady aspekty napříč sportem: co chtějí automobilky, co chtějí týmy F1, co chtějí fanoušci, co chce promotér, a co chce FIA. To je důvodem pro to, proč se situace kolem specifikace motorů (opět) vymkla kontrole.

    wrt:
    Za všetkým sú peniaze. Nikto nebude vymýšľať zložité veci len tak z plezíru.

  3. wrt napsal:

    Za všetkým sú peniaze. Nikto nebude vymýšľať zložité veci len tak z plezíru.

    Tomáš Richtr:
    Jsem toho názoru, že složitost pravidel je přímo úměrná složitosti té soutěže. Ta auta jsou prostě komplikovaná Nejsou to motokáry.

  4. Tomáš Richtr napsal:

    Bude, ale Renault s Ferrari mají více nedostatků, které mohou napravit, než Mercedes. To samo o sobě nějaké – skoro symbolické – dotažení umožní.

    Variotek: Na koho? Mercedes tu možnost mít nebude?

  5. Variotek napsal:

    Tomáš Richtr:
    Kdyby FIA chtěla, tak si stojí za svým. Ale ona FIA tím přistoupila na ‚politickou‘ dohodu, aby se trochu Renault s Ferraro majinko dotáhly

    Na koho? Mercedes tu možnost mít nebude?

  6. Ondra napsal:

    Já to vidím spíš na logaritmus. :mrgreen:

    Tomáš Richtr:
    Jsem toho názoru, že složitost pravidel je přímo úměrná složitosti té soutěže. Ta auta jsou prostě komplikovaná Nejsou to motokáry.

  7. Tomáš Richtr napsal:

    Jsem toho názoru, že složitost pravidel je přímo úměrná složitosti té soutěže. Ta auta jsou prostě komplikovaná 🙂 Nejsou to motokáry.

    wrt: Zložitosť pravidiel je priamo úmerená množstvu peňazí o ktoré ide.

  8. Tomáš Richtr napsal:

    Kdyby FIA chtěla, tak si stojí za svým. Ale ona FIA tím přistoupila na ‚politickou‘ dohodu, aby se trochu Renault s Ferraro majinko dotáhly 🙂

    Rendy: Však píšu, že je to problém Hondy, ale FIA může díky „macoše“ v pravidlech za to, že se letos bude vyvíjet i v sezoně a to v plánu nebylo…

  9. wrt napsal:

    Tak nejako som to myslel. Zachádzanie do detailov a súvislostí je iste možné, ale fanúšikovi obvykle stačí prečítať si dobrý článok o podstate problému.
    Zložitosť pravidiel je priamo úmerená množstvu peňazí o ktoré ide. Napríklad automobilky by boli dosť neradi, keby boli ich peniaze a úsilie o zlepšenie mena firmy zmarené medzerami v pravidlách.

    Tomáš Richtr:
    Neprehledne to neni, je to jen trochu komplikovane

  10. Rendy napsal:

    Tomáš Richtr:
    No… a čí je to problém? Navíc, McLaren má dost informací od Mercedesu

    Však píšu, že je to problém Hondy, ale FIA může díky „macoše“ v pravidlech za to, že se letos bude vyvíjet i v sezoně a to v plánu nebylo… 😉 A teď chce Hondě něco „doporučovat“ o dodržení termínu homologace, místo aby sklopili hlavu a strčili ji s hanbou do písku… 😉

  11. Tomáš Richtr napsal:

    No… a čí je to problém? 🙂 Navíc, McLaren má dost informací od Mercedesu :mrgreen:

    Rendy: To je sice pravda, ale Honda má v provozu zatím najeto jen pár km

  12. Tomáš Richtr napsal:

    To ne 🙂 Zmíněné Články vývoj omezují de facto jen na spolehlivost a náklady, ne výkonnost.

    Ondra: Pak z toho vyplývá, že vyvíjet se bude moct v pohodě během sezóny, i kdyby homologování bylo povinně toho 28. února a nevím, co se řeší.

  13. Ondra napsal:

    Pak z toho vyplývá, že vyvíjet se bude moct v pohodě během sezóny, i kdyby homologování bylo povinně toho 28. února a nevím, co se řeší. Akorát se nasazení úprav počítá jako nová jednotka. Pak by měla Honda mít možnost taky upravovat svůj motor v rámci 32 žetonů. Dosud jsem měl za to, že po homologování už nejde nasazovat úpravy, a proto Honda nemůže mít 32 žetonů. Že teď můžou vyvíjet neomezeně je sice pěkný, ale pořád jim chybí cenná data ze závodů, která konkurence už má a v tom má náskok, kterej by mohla Honda mít šanci stáhnout, právě když bude moct taky upravovat během sezóny. 😉

    Tomáš Richtr:
    Neni pravda. Nova ‚verze‘ motoru, ktera vznikla upravami homologovaneho motoru v souladu s clanky 1 a,b,c Prilohy 4 technickych pravidel je zase homologovany motor.

  14. Rendy napsal:

    Tomáš Richtr:
    Honda ma az do unora vice nez 32 zetonu, muze si s motorem delat co chce.

    To je sice pravda, ale Honda má v provozu zatím najeto jen pár km, kdežto ostatní celou sezonu s několika týmy (to se nedá nasimulovat a ani srovnávat) a navíc ještě můžou letos vyvíjet. Honda začala o rok později OK, to je sice její problém, ale podmínky se teď změnily v její neprospěch, tak by měla mít možnost také něco vyvinout a když ne v letošní sezoně, tak aspoň v příští za 32 žetonů, jako to mají ostatní letos. Ale kdo ví, co bude za rok… 😉

  15. Tomáš Richtr napsal:

    Clovek se nezajima, nerozumi, ale diskutuje 😎

    Variotek: Možná je to proto že mě dnešní F1 tak netankuje jako dřív?

  16. Variotek napsal:

    Tomáš Richtr:
    To je preci zakladni motor poznani, ze kdyz se clovek v necem neorientuje (a je to oblast jeho zajmu), tak to nastuduje.

    Možná je to proto že mě dnešní F1 tak netankuje jako dřív?

  17. Tomáš Richtr napsal:

    Osobne si myslim, byt to FIA nikde nerika, ze ta homologace motoru pro rok 2015 bude skutecne jen jedna. Dojde k ni na prelomu prvni a druhe ctvrtiny sezony.

  18. Tomáš Richtr napsal:

    Jak citujeme Charlieho Whitinga v materialu, ktery nektery nazyvaji ‚blbost‘: F1 je velmi slozity a komplexni sport a nelze jej osetrit jednoduchymi pravidly.

    Variotek: Je to tak složité udělat jednoduchá pravidla?

  19. Tomáš Richtr napsal:

    To je preci zakladni motor poznani, ze kdyz se clovek v necem neorientuje (a je to oblast jeho zajmu), tak to nastuduje.

    Variotek: Když se v nich neorientuju tak mě nezajímají promiň.

  20. Tomáš Richtr napsal:

    Neferove take je, ze Honda jeste do konce unora muze vyvijet neomezene, zazimco ostatni jen ‚malo‘ 😎

    otas: Subjektivně je na tom neférové to, že Hinda nebude mít možnost vyvíjet v průběhu sezony 2015, kdežto ostatní výrobci pohonných jednotek ano.

  21. Tomáš Richtr napsal:

    Neprehledne to neni, je to jen trochu komplikovane

    wrt: Tiež sa mi to zdá neprehľadné

  22. Tomáš Richtr napsal:

    Proc? To je snad poprve, co ctu, ze fanda F1 nechce necemu rozumet.

    Variotek: Ani nemám zájem nějak do toho vidět…

  23. Variotek napsal:

    Harpoon:
    Tak to nejsi zadny fanousek, ale je nejakej cumil. Opravdovy fanousek se zajima i o pravidla.

    Když se v nich neorientuju tak mě nezajímají promiň. Je to tak složité udělat jednoduchá pravidla? Příklad: Technická pravidla o motoru v roce 1957, buď atmosférický o objemu 2500 cc nebo přeplňovaný 750 cc. Hotovo.

  24. Tomáš Richtr napsal:

    Ono to tak z pravidel neprimo vyplyva. Bohuzel to neni receno explicitne, a tak se decka v F1 hadaji…

    Ondra: Podle mě by mělo být stanoveno v pravidlech buď: motor musí být homologován do konce února, po tomto datu už nelze provádět další úpravy (tedy už musí být použit ten počet žetonů podle tabulky

  25. Tomáš Richtr napsal:

    Tomu se rika kompromis 😉

    Ondra: Potom není v zájmu týmů to odkládat až na konec sezóny, to by ji museli odjezdit s loňskou specifikací, ale ani není v jejich zájmu ji uspěchat

  26. Tomáš Richtr napsal:

    Honda ma az do unora vice nez 32 zetonu, muze si s motorem delat co chce.

    Ondra: , pak by bylo nefér vůči Hondě nedat jim těch 32 žetonů

  27. Tomáš Richtr napsal:

    Neni pravda. Nova ‚verze‘ motoru, ktera vznikla upravami homologovaneho motoru v souladu s clanky 1 a,b,c Prilohy 4 technickych pravidel je zase homologovany motor.

    Ondra: Protože nasazení úprav po homologování je jiná jednotka, tudíž nehomologovaná

  28. Tomáš Richtr napsal:

    I naivka muze pozadovat, aby pravidla byla pro kazdeho stejna.

    Variotek: Hledat férovost ve Formuli 1 může jen naivka.

  29. wrt napsal:

    Ťažko posúdiť či je vo výhode, alebo nevýhode. Obrovskou výhodou je postaviť koncepčne úplne nový motor na základe predošlej sezóny. To ostatní nemali.

    otas:
    Subjektivně je na tom neférové to, že Hinda nebude mít možnost vyvíjet v průběhu sezony 2015, kdežto ostatní výrobci pohonných jednotek ano.

  30. Harpoon napsal:

    Tak to nejsi zadny fanousek, ale je nejakej cumil. Opravdovy fanousek se zajima i o pravidla.

    Variotek:
    Hledat férovost ve Formuli 1 může jen naivka. Pro mě jako fanouška F1 jsou pravidla ohledně vývoje a žetonů krajně nepřehledná. Ani nemám zájem nějak do toho vidět…

  31. otas napsal:

    „Hinda“ v mém předchozím příspěvku je překlep, to jen aby se toho někdo nechytl.

  32. otas napsal:

    Subjektivně je na tom neférové to, že Hinda nebude mít možnost vyvíjet v průběhu sezony 2015, kdežto ostatní výrobci pohonných jednotek ano.

    wrt:
    Ale nechápem čo je na tom neférové.

  33. wrt napsal:

    Tiež sa mi to zdá neprehľadné a nechce sa mi to skúmať. Ale nechápem čo je na tom neférové. Pravidlá asi musia byť podrobné, pretože každá malá zmena znamená veľké zmeny vo výsledkoch a tým efektivite extra vysokých investícií sponzorov. Keby šlo o málo, nebol by problém s voľnými pravidlami.

    Variotek:
    Hledat férovost ve Formuli 1 může jen naivka. Pro mě jako fanouška F1 jsou pravidla ohledně vývoje a žetonů krajně nepřehledná. Ani nemám zájem nějak do toho vidět…

  34. Variotek napsal:

    Hledat férovost ve Formuli 1 může jen naivka. Pro mě jako fanouška F1 jsou pravidla ohledně vývoje a žetonů krajně nepřehledná. Ani nemám zájem nějak do toho vidět…

  35. Ondra napsal:

    Podle mě by mělo být stanoveno v pravidlech buď: motor musí být homologován do konce února, po tomto datu už nelze provádět další úpravy (tedy už musí být použit ten počet žetonů podle tabulky, vývoj by tak probíhal v průběhu předchozí sezóny s tím, že výsledky by byly nasazeny až do té další v příslušném rozsahu žetonů). Anebo: na každou sezónu máte příslušný počet žetonů podle tabulky a ty smíte použít maximálně ve čtyřech termínech, protože každá změna = nová jednotka. Ale po každé změně by pak ten motor měl projít homologací, tudíž by se muselo zrušit pravidlo jen o jednom homologovaném motoru. (tedy vývoj by probíhal během sezóny a úpravy by mohly být nasazeny rovnou, což se mi líbí víc).

  36. Ondra napsal:

    Co znamená, že už ty žetony použili? Podle mě by to mělo být tak, že žetony jsou použité, když je ten motor s novými součástmi homologován nebo, pokud by platila 2. možnost, pokud je nasazen do velké ceny. Dokud ostatní neodhomologují, tak nepoužili nic.

    Jako nejpravděpodobnější vidím, že bude možné odsunout homologování, ale po něm už budou veškeré úpravy uzavřeny. Protože nasazení úprav po homologování je jiná jednotka, tudíž nehomologovaná a tudíž by nemohla vstoupit do závodu (pokud by se tohle taky tolerovalo, pak by bylo nefér vůči Hondě nedat jim těch 32 žetonů). Potom není v zájmu týmů to odkládat až na konec sezóny, to by ji museli odjezdit s loňskou specifikací, ale ani není v jejich zájmu ji uspěchat, nějaká data s novými auty (byť se změní jen málo proti loňsku) se můžou hodit, zejména pro tovární týmy, pro které se tak ještě lépe ušije motor na míru jejich autu. A samozřejmě i větší množství času.

  37. Daaviid23 napsal:

    NO ono hoši taky záleží na tom, jak to doopravdy bude, protože pořád existují dva výklady, jak to bude fungovat a ještě nikdo spolehlivě neřekl na 100% který platí:
    1.možnost: Bude sice možnost odsunout letošní homologaci na jakoliv dlouho, ALE za cenu toho, že předtím budeš jezdit z loňským homologovaným motorem.
    Tahle varianta je podle mě férová, protože je to něco za něco a pro Hondu by to nebylo zase tak nevýhodné
    2.možnost: Bude se vyvíjet v průběhu sezony a bude se moct jezdit s novými motory, pouze s omezením na 4 motory za sezonu (nová specifikace se bude počítat jako nově použitý motor). Tohle by bylo vůči Hondě nefér ale zase na druhou stranu podle neoficiálních informací už použili výrobci už většinu žetonů (zbývají jim tak 3-5 žetonů), takže dávat novou sadu 32 žetonů Hondě by bylo zase nespravedlivé na druhou stranu. A myslím, že to není ani reálné

  38. Rendy napsal:

    Daaviid23:
    Rendy: Jenže tohle bylo jasný už předtím a na tom se nic nezměnilo.S tím musela počítat a dokonce v jednom prohlášení říkali, že je to sice nevýhoda vstupovat o rok později, ale že se s tím poperou.
    Honda zase naopak mohla těžit za a) z dosud neomezeného vývoje a b) přes mclaren měla perfektní informace o nejlepším motoru

    To máš asi pravdu, ale nepočítali s tím, že ostatní budou moct letos vyvíjet i během sezony, v tom zase mají výhodu Mercedes, Ferrari a Renault. Rok navíc na vývoj sice měli, ale ne v provozu a ostatní už vychytali mouchy, které teď můžou odstranit a dokonce během roku, kdežto Honda může až po sezoně a jen s 25, místo 32 žetonama. Každopádně nás jistě čeká zajímavá sezona a já se moc těším… 🙂

  39. Ondra napsal:

    ad a) vyvíjet v laborce neomezeně je sice dobrý, ale kolikrát s tím byli na trati? Pokud vím, tak akorát po sezoně a moc toho kvůli problémům neodjezdili, zrovna jako ostatní při prvních testech. Naproti tomu konkurence má spoustu závodních dat z celé sezóny a tak ví, na co se má v těch změnách za 32 žetonů zaměřit.

    ad b) To je pravda, ale jsem si celkem jistý, že by se jich vzdali výměnou za to, kdyby s tím motorem mohli rok jezdit tak jak ostatní. Info o Mercedesu je bezva věc, ale při vývoji vlastního motoru jsou důležitá jeho data.

    A proto bych považoval za férovější, aby Honda letos mohla také aplikovat těch 32 žetonů.

    Daaviid23:
    Rendy: Jenže tohle bylo jasný už předtím a na tom se nic nezměnilo.S tím musela počítat a dokonce v jednom prohlášení říkali, že je to sice nevýhoda vstupovat o rok později, ale že se s tím poperou.
    Honda zase naopak mohla těžit za a) z dosud neomezeného vývoje a b) přes mclaren měla perfektní informace o nejlepším motoru

  40. Daaviid23 napsal:

    Rendy: Jenže tohle bylo jasný už předtím a na tom se nic nezměnilo.S tím musela počítat a dokonce v jednom prohlášení říkali, že je to sice nevýhoda vstupovat o rok později, ale že se s tím poperou.
    Honda zase naopak mohla těžit za a) z dosud neomezeného vývoje a b) přes mclaren měla perfektní informace o nejlepším motoru

  41. Rendy napsal:

    Tomáš Richtr:
    Přesně tak. Tzn. nedojde-li k nějaké výrazné změně, tak by počínaje dneškem až do roku 2020 do F1 vstupoval jen blázen.

    Myslím, že Honda by si to taky ještě rozmyslela, kdyby tohle věděla… 😐

  42. Rendy napsal:

    Ondra:
    Takže Honda v podstatě na poslední chvíli naskočila už do rozjetého vlaku. Loni mohla vyvíjet neomezeně, letos nesmí, takže začíná stejně jako konkurence (ale s ročním skluzem), jenže pak přeskočí onen rok s povolenou úpravou 32 žetonů a „dožene“ konkurenci za rok, kdy všichni budou mít 25 žetonů. To by mi teda připadalo lepší letos Hondě ty úpravy za 32 žetonů povolit, i když se loni nesmělo vyvíjet, tak je to pořád o rok zkušeností míň pro Hondu, jenže ostatní výrobci asi brečeli u FIA.

    Přesně tohle se mi zdá dost nefér, že nedostanou 32, ale jen 25 žetonů a jen kvůli toho, že nastoupili později. 🙁 Stačí, že nemůžou vyvíjet letos, to bych ještě chápal, ale takhle? 😐 Můžou jen doufat, že se to do další sezony zase nějak změní a budou mít konkurenceschopnou pohonnou jednotku a ty žetony jim v 2016 nebudou tolik chybět. 😉

  43. Tomáš Richtr napsal:

    Přesně tak. Tzn. nedojde-li k nějaké výrazné změně, tak by počínaje dneškem až do roku 2020 do F1 vstupoval jen blázen.

    Ondra: Kdyby někdo chtěl vstoupit třeba v roce 2018, tak jestli to dobře chápu, tak do té doby bude moct vyvíjet neomezeně mimo F1 a po vstupu do F1 už bude mít jen 15 žetonů jako ostatní, kteří už tam nějaký pátek jsou. Takže vlastně musí ty začerněné komponenty trefit na první pokus a z těch nezačerněných může upravit jen minimum.

  44. otas napsal:

    Já to chápu tak, že pokud někdo vstoupí třeba v roce 2018, tak v tomtéž roce nebude smět vyvíjet vůbec, až v tom následujícím dle žetonů v tabulce.

    Ondra:
    Kdyby někdo chtěl vstoupit třeba v roce 2018, tak jestli to dobře chápu, tak do té doby bude moct vyvíjet neomezeně mimo F1 a po vstupu do F1 už bude mít jen 15 žetonů jako ostatní, kteří už tam nějaký pátek jsou…

  45. Ondra napsal:

    Kdyby někdo chtěl vstoupit třeba v roce 2018, tak jestli to dobře chápu, tak do té doby bude moct vyvíjet neomezeně mimo F1 a po vstupu do F1 už bude mít jen 15 žetonů jako ostatní, kteří už tam nějaký pátek jsou. Takže vlastně musí ty začerněné komponenty trefit na první pokus a z těch nezačerněných může upravit jen minimum.

    Tím pádem těžko můžeme čekat nového výrobce, to by musel být vývoj řekněme po letošku pro současné a od druhého roku po vstupu pro nové výrobce komplet zmražen (což by i zajistilo nejmenší náklady), jenže to se nebude líbit současným výrobcům, že? Druhá možnost by byla dát nově příchozím víc žetonů na vývoj, ale to by se asi strhla hádka o tom, kolik by to mělo být. Tak či onak by byly motory od nového výrobce ze začátku dražší kvůli nákladům na samotné vytvoření prvotní koncepce toho motoru (viz loňské ceny). Nebo ideál pro fanouška, neomezený vývoj, jenže to by knockoutovalo polovinu týmů (ne-li víc), které by musely být nahrazeny velice bohatými týmy, které si to potom mohou dovolit a nakonec i tak by měli noví motoráři těžké dohnat ostatní, protože za nimi časově zaostávají. Museli by to dohnat svým umem. Takže jak z toho začarovaného kruhu ven? 😉

  46. Ondra napsal:

    Takže Honda v podstatě na poslední chvíli naskočila už do rozjetého vlaku. Loni mohla vyvíjet neomezeně, letos nesmí, takže začíná stejně jako konkurence (ale s ročním skluzem), jenže pak přeskočí onen rok s povolenou úpravou 32 žetonů a „dožene“ konkurenci za rok, kdy všichni budou mít 25 žetonů. To by mi teda připadalo lepší letos Hondě ty úpravy za 32 žetonů povolit, i když se loni nesmělo vyvíjet, tak je to pořád o rok zkušeností míň pro Hondu, jenže ostatní výrobci asi brečeli u FIA. :mrgreen:

  47. Situs napsal:

    Už vidím jak Mc odpovídá po závodě: To víte, oni nasazují vylepšené motory během sezóny, my to máme zakázaný 😕

  48. Situs napsal:

    No mě se to velmi nelíbí. Nemám pro to nestranné vysvětlení 🙁
    23.12.2014
    FIA dala jasně najevo, že Ferrari ani Renaultu nepomůže žádná díra v pravidlech, která by jim měla pomoci k pozdější homologaci pohonných jednotek po 28. únoru. Výrobce informovala o tom, že pozdější nasazení nových motorů nebude akceptovat a že znění článku v souvislosti s tím upraví.
    ❓ ❗ 😯

  49. Tomáš Richtr napsal:

    Tuhle problematiku chape nebo vnima velmi maly zlomek tech, kteri F1 sleduji, takze v tomhke konkretnim pripade bych se neobaval.

    otas: FIA aplikuje nefér pravidla, která rozhodně více fanoušků nepřinutí sledovat F1

  50. Tomáš Richtr napsal:

    Nebyly ani vloni – to zas Honda mohla testovat neomezene 😀

    Rendy: To se mi zdá zase jako nefér vůči Hondě, když letos nemůžou mít stejné podmínky

  51. Tomáš Richtr napsal:

    Tahke cela koncepce je nefer pro kazdeho, kdo prijde pozdeji nez v roce 2014.

    otas: Pokud jsem to pochopil správně, tak mi to nepřijde spravedlivé vůči Hondě

  52. Tomáš Richtr napsal:

    Myslim, ze presne to se v textu pise 😎

    otas: Já sem to pochopil tak, že vyvíjet v průběhu sezony v rámci přidělených žetonů mohou pouze Mercedes, Ferrari a Renault s tím, že Honda bude v podstatě v situaci, ve které byli původní dodavatelé jednotek v roce 2014. Tzn nebude smět aplikovat vývoj.

  53. otas napsal:

    Já sem to pochopil tak, že vyvíjet v průběhu sezony v rámci přidělených žetonů mohou pouze Mercedes, Ferrari a Renault s tím, že Honda bude v podstatě v situaci, ve které byli původní dodavatelé jednotek v roce 2014. Tzn nebude smět aplikovat vývoj. Pokud jsem to pochopil správně, tak mi to nepřijde spravedlivé vůči Hondě a opět tady FIA aplikuje nefér pravidla, která rozhodně více fanoušků nepřinutí sledovat F1. Jinak jestli toto má být začátek plánovaného zjednodušení a zprůhlednění pravidel, tak raději nechci vědět, co přijde dále…

  54. Rendy napsal:

    Fullerton: Bude mít 25 žetonů stejně jako konkurence.

    Děkuji za odpověď. 🙂
    To se mi zdá zase jako nefér vůči Hondě, když letos nemůžou mít stejné podmínky s tím, že to mají o rok posunuto, tak by to mělo být i příští rok a další… Nebo jim prostě letos povolit vývoj jako ostatním… 😉

  55. Fullerton napsal:

    Rendy:
    Děkuji za vysvětlení této vskutku zábavné hry a snad jsem vše pochopil správně. Jen mám ještě dotaz. Honda by příští rok mohla vyvíjet během sezony, jak jsem pochopil, ale může se stát, že to třeba FIA zakáže? A kolik bude moct použít žetonů, 32 jako letos ostatní, nebo už jen 25, jako příští rok ostatní? Protože kdyby jen těch 25, tak by to fér asi nebylo…

    Bude mít 25 žetonů stejně jako konkurence.

  56. Rendy napsal:

    Děkuji za vysvětlení této vskutku zábavné hry a snad jsem vše pochopil správně. 🙂 Jen mám ještě dotaz. Honda by příští rok mohla vyvíjet během sezony, jak jsem pochopil, ale může se stát, že to třeba FIA zakáže? A kolik bude moct použít žetonů, 32 jako letos ostatní, nebo už jen 25, jako příští rok ostatní? Protože kdyby jen těch 25, tak by to fér asi nebylo… 😐

Napsat komentář