Souboje týmů se přesouvají na novou frontu. Klíčovým faktorem se stává palivo
V důsledku zmražení vývoje motorů hledají inženýři nové oblasti, které by mohly nabídnout prostor pro zlepšení. Do popředí zájmu proto vstupuje palivo.
V důsledku zmražení vývoje motorů hledají inženýři nové oblasti, které by mohly nabídnout prostor pro zlepšení. Do popředí zájmu nyní vstupuje palivo.
Ačkoliv byly před začátkem letošního ročníku ve formuli 1 zavedeny zbrusu nové pohonné jednotky, jejich následný vývoj během sezony byl opět zmražen. Motoráři Mercedesu, Renaultu a Ferrari mohou své výrobky upravovat výhradně jen za účelem zlepšení spolehlivosti či snížení nákladů, přičemž jsou to právě motory, které v současné době dělají největší výkonnostní rozdíly mezi monoposty.
Chtějí-li proto inženýři jednotlivých stájí tyto deficity smazat, musejí zaměřit svoji pozornost jinam. Velký prostor pro zlepšení představuje například aerodynamika či práce s pneumatikami, v letošní sezoně se však podle všeho k těmto tradičním faktorům přidal ještě jeden další, kterému se doposud tolik pozornosti nevěnovalo. Řeč je pochopitelně o palivu. Jeho významnost si uvnitř jednotlivých týmů začíná každý velmi dobře uvědomovat.
„Palivo je samozřejmě klíčovou oblastí vývoje a je to něco, na čem všichni jeho dodavatelé teď velmi tvrdě pracují. Je to příležitost pro dodavatele, jak udělat rozdíl,“ řekl Autosportu Christian Horner z Red Bullu.
Rob Smedley coby šéf výkonnosti vozu u Williamsu pak na toto téma dodal: „Může v něm být (ukryto) spousta výkonu, zejména když se jedná o nový druh vnitřního spalovacích motorů – V6ky s odlišným kompresním poměrem a vším tím okolo. Palivový režim je velmi odlišný, jak co se týče efektivnosti, tak i výkonu, takže se z toho dá hodně získat.“
Podle inženýrů Renaultu může kvalita paliva činit výrazný rozdíl nejen mezi samotnými výrobci, nýbrž dokonce i mezi týmy používajícími stejné motory. Jeho efektivnější využití pak v kombinaci s novými systémy na rekuperaci energie umožní zisk většího výkonu, jak poodhalil Rob White.
„Zlepšení spotřeby paliva může přímo a celkem dost ovlivnit rychlost na konci rovinek. Nechci to nějak zveličovat, ale když získáte dostatečně dobré palivo, které vám umožní jej využít k vygenerování elektřiny, otevře vám to dveře k nasazení většího množství energie.“
„Takže tedy i díky malé změně ve spotřebě paliva vám může vzniknout poměrně velký rozdíl na konci rovinek, a stejně tak i v čase na kolo,“ uzavřel.
Diskuse k článku