Provedli jsme inspekci rakouského Red Bull Ringu

Šok z návratu Velké ceny Rakouska jsme už ustáli. Nyní jsme dostali příležitost osobně dohlédnout na přípravy pro Evropana extrémně zajímavého závodu.

Štítky: A1 Ring Österreichring Red Bull Red Bull Ring Zveřejněno 17. 05 2014 — Tomáš Richtr

Co se ještě před půl rokem jevilo jako zjevná utopie, je skutečností. Red Bull coby čtyřnásobný mistr světa s kořeny v Rakousku získal takovou politickou sílu, že dokázal zařídit návrat Velké ceny Rakouska, a to navíc podloženo dlouhodobou smlouvou (až do roku 2020).

GPF1.cz dostal v únoru tohoto roku možnost na vlastní oči provést inspekci prací na tehdejším A1 Ringu.

Štýrsko, známé zimním i letním turistickým ruchem a výbornými lyžařskými podmínkami, je především zemědělskou oblastí plnou farem a usedlostí v hornatém prostředí Alp. Pro mnohé tak může být překvapivé, že se v tomto místě nachází závodní okruh. Původním názvem Österreichring byl později přejmenován na A1 Ring. V roce 2004 se spolumajitelem okruhu stala společnost Red Bull Dietricha Mateschitze, která v následujících dvou letech investovala do oprav na 90 milionů eur. Stalo se tak rok poté, kdy se zde jel poslední závod formule 1, jehož vítězem byl Michael Schumacher.

[colored_box color=”blue”]Kalendář velkých cen F1 sezony 2014[/colored_box]

Dnes se okruh jmenuje Red Bull Ring. Při naší únorové návštěvě jsou k vidění jeřáby. Nákladní vozy přepravující stavební materiál a intenzivní stavební ruch vykresluje podobu nového Red Bull Ringu. Nová hlavní tribuna Start-Ziel s impozantní vstupní branou nebo finišující výstavba tribuny Red Bull, která překvapí svojí délkou i výškou. A především pohled z tribuny Sud-West na konci startovní rovinky nemůže nikoho nechat na pochybách, že Dietrich Mateschitz dělá vše pro to, aby si příznivci motorsportu a fanoušci F1 přišli na své. Veliké plus Red Bull Ringu je (i pro jeho krátkou délku), že z kteréhokoliv místa vidíte na 70 % závodní trati.

Spielberg přeloženo do češtiny znamená „Hora her“. Kromě dalších závodů, například německé mistrovství cestovních vozů DTM, nabízí areál další možnosti, například terénní závody čtyřkolek, motokárový okruh nebo jízdy amerických trucků. Nyní se však vše připravuje na formuli 1. A k té patří i infrastruktura, nový padok, rozšíření garáží i VIP prostory.

Problém okruh má:  desítky kilometrů od Red Bull Ringu je nyní minimální ubytovací kapacita, několik vesniček s desítkou hotelů, a nejbližší větší město Graz vzdálené hodinu od okruhu toho se svými lůžkovými kapacitami nemůže nabídnout o mnoho více. Už teď je naplánována výstavba nových hotelů a penziónů s výhledem návratnosti v několika letech. Red Bull Ring má podepsanou smlouvu na konání Grand Prix do roku 2020. Zcela kritická situace bude s příjezdem na okruh, který je přístupný přes vesničku Spielberg jednoproudovou silnicí. I toto již organizátoři řeší a v dalších letech bude okruh dostupný několikaproudovou příjezdovou cestou. Parkování je však dobře vyřešené a zóny pro auta a autobusy se nachází v pohodové vzdálenosti od hlavní tribuny.

[colored_box color=”blue”]Jména jezdců ustupují na Red Bull Ringu sponzorům. Pomstím se, směje se Lauda[/colored_box]

Velkým tajemstvím je skutečná divácká kapacita okruhu. Prý až trochu nepochopitelná politika Red Bullu, který nechce skutečný počet diváků zveřejnit, však byla GPF1.cz odhalena: není to ani 40 000 nebo 60 000 diváků, nedělní závod bude sledovat 90 000 diváků a celý závodní víkend pojme celkem 280 000 fanoušků formule 1. Úmyslné podceňování kapacity areálu má navýšit exkluzivitu události. O to překvapivější je, jak rychle byla Velká cena Rakouska vyprodána. Za tři dny po zahájení prodeje v lednu 2014 bylo prodáno 95 % vstupenek. Z toho 80 % vykoupili rakouští fanoušci.

V dnešní době lze návrat Velké ceny Rakouska považovat za zázrak. Někteří škarohlídi mohou tvrdit, že se jedná o tým postavený na prodeji ‘limonád’, ale za značkou Red Bull je obrovsky úspěšný byznys. A pokud z něj může fanoušek F1 těžit v tom smyslu, že má třetí velkou cenu ve vzdálenosti ‘co by kamenem dohodil’, tak té příležitosti využijme.

Diskuse k článku

Napsat komentář