RACE DAY! Chyt’ mě, jestli to dokážeš
Vše, co potřebujete vědět před začátkem GP Velké Británie: strategie, předpověď počasí, statistiky a další zajímavosti v tradiční 'GPF1 RACE DAY!' analýze.
Pokud bude GP Velké Británie alespoň z poloviny tak nepředvídatelná a dramatická jako samotná kvalifikace na ni, pak není pro nedělní odpoledne jiná volba, než sledovat velkou cenu F1. S výjimkou prvního místa nese start závodu velmi zajímavé složení startovního roštu.
To ale nemusí nic znamenat, pokud si počasí bude s jezdci F1 hrát podobně jako v sobotu. Předpověď slibuje přeháňky s pravděpodobností 20 %, ale v případě Silverstonu nikdy nevíte: stačí i malý mráček. Teplota vzduchu se očekává na úrovni 19 °C.
GP Velké Británie je devátým závodem sezony, z celkových devatenácti. Přenos nabídne TV NOVA ve 13:55, ale již ve 13:30 začíná Studio F1 s předzávodním programem.
Jedná se o druhý nejrychlejší okruh v kalendáři. Brzděním stráví závodníci kolem 8 %, což bude mít vliv na program využití rekuperované kinetické energie prostřednictvím MGU-K. Proti tomu jdou vysoké nároky na spotřebu paliva. Pneumatiky jsou k dispozici tvrdé (oranžově zabarvené) a střední (měkčí, bíle zabarvené). Je ale dost možné, že – stejně jako v sobotu – budou hlavní roli hrát zelené pneu do přechodných podmínek, nebo modré do extrémního mokra.
Okruh měří 5,891 kilometru a závod je vypsán na 52 kol. Závod má tak délku 306,198 km. Když nebude problém, závodníci budou v cíli očekáváni již za hodinu a půl. Průměrná rychlost se pohybuje kolem 200 km/h. V roce 2010 byla na Silverstonu postavena ‘Arena’, vnitřní sekce okruhu, která změnila jeho délku i tvar. Pilotům se zpočátku změny nelíbily, ale postupně si nová konfigurace našla své fanoušky. První DRS zóna leží na rovince ‘Wellington’ mezi zatáčkami 5 a 6. Druhá DRS zóna je na rovince ‘Hangar’, mezi zatáčkami 14 a 15.
[colored_box color=”blue”]Rosberg vede po prvním tréninku
Navzdory problémům vyhrál Hamilton druhý trénink
Oficiální ženská účast nevyšla podle představ
Mokrý třetí trénink vyhrál Vettel
Dramatická kvalifikace na GP Velké Británie 2014 – reportáž a výsledky
Fotogalerie: GP Velké Británie 2013
Startovní rošt[/colored_box]
Velká cena Velké Británie je vedle GP Itálie jedinou, která je v kalendáři šampionátu od samotného začátku. Kromě Silverstonu se závodilo ještě na okruhu Aintree a Brands Hatch. Na Silverstonu se letos pojede 48. velká cena F1, ale samotný Silverstone slaví kulatou padesátku: počítá totiž také dva závody před začátkem moderní éry. Giuseppe ‘Nino’ Farina tu vyhrál vůbec první historický závod v premiérové sezoně 1950.
Silverstone leží v oblasti známé jako ‘Motorsport Valley’. Hned osm týmů zde má svá sídla v okruhu 125 km od trati: McLaren (125 km), Williams (65), Caterham (59), Lotus (40), Red Bull (33), Marussia (24), Mercedes (13) a Force India jen pár metrů od hlavní brány. Mercedes má továrnu na motory 33 km od okruhu, a Toro Rosso svůj aerodynamický tunel 23 km daleko.
Nejúspěšnějším pilotem GP Velké Británie jsou Jim Clark a Alain Prost s pěti vítězstvími. Patří k nim i Nigel Mansell, pokud byste počítali jeho triumf ve Velké ceně Evropy 1985 na Brands Hatch. Mansell je jedním ze dvou pilotů, kterým se povedlo vyhrát dvě různé velké ceny na stejném okruhu: o rok později na Brands Hatch vyhrál GP Velké Británie. Nélson Piquet vyhrál na Imole velké ceny Itálie 1980 a San Marina 1981.
Pro GP Velké Británie 2014 je teoreticky nejrychlejší strategií ta se dvěma zastávkami v boxech. První zastávka kolem 23. a druhá kolem 45. kole v sekvenci ‘střední – tvrdá – tvrdá’ pneu. Není bez zajímavosti zmínit ‘plán B’ pro strategii dvou pitstopů: sekvence ‘střední – tvrdá – střední’. To pro pilota, který by v první fázi závodu zůstal za lídrem, ale ke konci by byl na teoreticky rychlejší sadě. Viděli jsme to například ve Španělsku mezi Rosbergem a Hamiltonem.
Vyloučit se nedají ani strategie jedno a tří pitstopů, byť ta už je příliš riskantní. Do ní také totiž může promluvit 57% pravděpodobnost výjezdu safety caru. Samotné složení startovního roštu je faktorem: obě ferrari startují z hloubi pole kvůli strategické chybě v kvalifikaci. Ze stejného důvodu oba williamsy jen řadu před nimi. Hamilton, který podcenil kvalitu třetího sektoru během kvalifikačních jízd, odstartuje šestý. Dá se ale očekávat jeho rychlý postup vpřed.
Penalizace jsou zatím známé dvě: Max Chilton klesne o 5 míst za výměnu převodovky, Esteban Gutiérrez o 10 míst za incident v boxech při Velké ceně Rakouska.
K tomu byl z kvalifikace vyloučen Pastor Maldonado, protože jeho vůz neměl v palivové nádrži dostatek paliva pro řádnou inspekci. Do závodu odstartuje z předposlední řady, protože jezdci Caterhamu se nekvalifikovali do závodu.
Diskuse k článku