Předzávodní fakta Grand Prix USA – Austin nabídne strategickou bitvu a spoustu výročí

Americký Austin o tomto víkendu znovu hostí závody formule 1 a opět se schyluje k fascinující strategické bitvě s širokou škálou možností v závislosti na nepředvídatelných podmínkách. Nedávné podniky ukázaly, že jsou týmy ochotny přijmout risk i za cenu slabšího výsledku, viz Ferrari a Haas v Suzuce. Jaký tedy bude obrázek v Austinu? Pirelli již podesáté v této sezoně nabízí…

Štítky: Preview Zveřejněno 19. 10 2016 — Josef Nekvinda

Americký Austin o tomto víkendu znovu hostí závody formule 1 a opět se schyluje k fascinující strategické bitvě s širokou škálou možností v závislosti na nepředvídatelných podmínkách. Nedávné podniky ukázaly, že jsou týmy ochotny přijmout risk i za cenu slabšího výsledku, viz Ferrari a Haas v Suzuce. Jaký tedy bude obrázek v Austinu?

Pirelli již podesáté v této sezoně nabízí super měkké, měkké a středně tvrdé sady pneumatik. Kombinace těchto tří směsí je tedy nejčastější volbou italských pneumatikářů, která se zároveň jeví jako nejuniverzálnější. Jenže již jsme také byli svědky, že ani ty mnohdy zkrátka nefungují. Pro závod v Austinu bude klíčová teplota. V polovině podzimu už teploty klesají velmi nízko. COTA je navíc neobvyklým místem v tom, že i když je přes den slunečno, trvá dlouhou dobu, než se po nočním ochlazení trať znovu zahřeje.

Dalším důležitým faktorem je míra degradace pneumatik, která se tu stává prakticky nepředvídatelnou. Někdy je i natolik nízká, že lze závod zajet pouze s jednou zastávkou v boxech. Letos bude tato možnost umožněna zřejmě pouze pilotům z druhé desítky, kteří zkombinují měkkou a středně tvrdou směs. Pravděpodobně se ale budou některé vozy snažit proniknout skrze nástrahy Q2 na měkké sadě gum, což by jim následně otevřelo daleko větší paletu možností v samotném závodě. Jestliže však nebude měkká pneumatika fungovat dobře v důsledku nízkých teplot, jeví se jako nejlepší strategie pro závod super měkká/střední/střední.

Circuit of the Americas je okruhem, kde se jede proti směru hodinových ručiček a jsou tu k vidění nádherné pasáže podobné dalším známým okruhům kalendáře. Zatáček, kde jezdci projíždějí rychlostí přes 250 km/h, je tu například více než ve Spa, a zároveň pomalých zatáček, kde se jede rychlostí pod 100 km/h více než na Hungaroringu. Rozhodně zajímavá kombinace.

Grand Prix USA v číslech

Formule 1 se v Austinu představí teprve po páté, když se tu pravidelně jezdí od roku 2012. Ve všech dosavadních závodech se stal vítězem ten, kdo startoval z první řady. Jen pro zajímavost – s výjimkou v roce 2005 v historii americké Grand Prix od roku 1991, kdy Ayrton Senna získal pole position pro McLaren, dokončil ten, kdo byl na pole position, vždy nejhůře druhý.

Lewis Hamilton se raduje - v Austinu dokázal vyhrát závod i šampionát

Lewis Hamilton se raduje – vloni v Austinu dokázal vyhrát závod i šampionát

O titulu mistra světa se v USA rozhodlo v sedmi případech. Bylo to v letech 1959, 1970, 1974, 1977, 1981, 1982 a naposledy loni. Zajímavé také je, že v roce 1982 a 2015 u toho byl přítomen Rosberg. Na rozdíl od Kekeho Rosberga, který si zajistil titul v Las Vegas, tu Nico Rosberg loni prohrál svůj boj s Lewisem Hamiltonem. K rozuzlení letošní sezony, a to ani v případě, že Rosberg zvítězí a Hamilton nedokončí, však nedojde. Nicméně v návaznosti na roky 2014 a 2015 tu Mercedes může s předstihem vyrovnat svůj rekord v počtu šestnácti vyhraných závodů během jedné sezony.

Nico Rosberg do Ameriky přijíždí jako devítinásobný vítěz letošního ročníku, kdy zatím poslední triumf přidal v Japonsku. Číslo devět je zároveň počet vítězství, které hovoří pro Rosberga jako letošního mistra světa. V historii se totiž nestalo, aby některý ze závodníků, který si připsal osm a více vítězství v sezoně, nebyl nakonec mistrem světa. Jedním z hlavních favoritů jistě bude Lewis Hamilton, který tu dokázal vyhrát hned třikrát z dosavadních čtyř odjetých velkých cen. Jednou se to pak povedlo Sebastianu Vettelovi na Red Bullu v roce 2013.

Také letmý pohled do statistik říká, že pokud by dokázal Felipe Massa o tomto víkendu dojet v první desítce, byl by to jeho stý padesátý závod, kde bodoval. Tento kousek se povedl zatím pouze čtyřem pilotům před ním. Pokud se mu to nicméně nepodaří v USA a pak ani v Mexiku, hrozí, že jej ještě předstihne Lewis Hamilton, který má na svém kontě 148 závodů, kdy skončil na bodech.

Jak už tyto řádky naznačují, víkend v Austinu přinese celou řadu takovýchto výročí a bude rozhodně zajímavé je sledovat. Můžeme jmenovat i další. Přesně před rokem tu Felipe Nasr získal zatím poslední body pro Sauber za deváté místo. McLaren bude již 75. Grand Prix bez vítězství. To poslední přišlo v Brazílii v roce 2012. Americký Haas poprvé pojede na domácí půdě a jeho jezdec Romain Grosjean tu oslaví stou odjetou velkou cenu.

Čtěte dále: Ross Brawn prozradil skutečné důvody svého konce ve formuli 1. Na vině jsou členové Mercedesu

Bude to poprvé Nico Rosberg nebo znovu vyhraje Lewis Hamilton? Nebo překvapí někdo jiný?

Bude to poprvé Nico Rosberg, nebo znovu vyhraje Lewis Hamilton? Nebo překvapí někdo jiný?

Diskuse k článku

Napsat komentář