Pirelli má dilema: čelí nutnosti přiznat, že jeho pneu nejsou bezpečné
Pirelli je nyní ještě v těžší pozici než kdykoli dříve. Reálně mu totiž hrozí nutnost otevřeně přiznat, že jeho pneumatiky nejsou dostatečně bezpečné. Diskutovat s kýmkoli v komunitě F1 na téma pneumatik, přístupu k pravidlům a jejich dodržování je velmi těžké. Toto téma je tabu a jak potvrdil televizní analytik přenosů F1 Josef Král, již za…
Pirelli je nyní ještě v těžší pozici než kdykoli dříve. Reálně mu totiž hrozí nutnost otevřeně přiznat, že jeho pneumatiky nejsou dostatečně bezpečné.
Diskutovat s kýmkoli v komunitě F1 na téma pneumatik, přístupu k pravidlům a jejich dodržování je velmi těžké. Toto téma je tabu a jak potvrdil televizní analytik přenosů F1 Josef Král, již za dob jeho působení ve formuli GP2 dostali piloti zakázáno se o “partnerovi” Pirelli vyjadřovat negativně. Také proto se nikdo otevřeně nepostaví proti pravidlu, podle kterého například úroveň tlaku pneumatik je “směšně vysoká”.
Loňské incidenty Nika Rosberga a Sebastiana Vettela ve Spa nebo letošní v Rakousku donutil Pirelli v Belgii nasadit novou specifikaci pneumatik k testování za účelem “dalšího posílení ochrany pneumatik před možnými následky coby důsledek neúmyslného několikanásobného nárazu do obrubníků nebo externích předmětů”.
Tímto pro oblast PR neprůhledným řetězcem mlhavých slov Pirelli přiznává, že jsou jeho pneumatiky slabé. Proto testy prototypů nové specifikace v Belgii, která by měla být nasazena v Malajsii, šestém závodě od konce současné generace pneumatik! Pro příští rok totiž budou pneumatiky zcela nové a jiných rozměrů.
Ale specifikace pneu jsou určeny pro zbývající závody sezony a pro jejich změnu potřebuje Pirelli jednotný souhlas týmů. Ten ale možná nepřijde, protože některé týmy po testech v Belgii jsou přesvědčeny, že nová specifikace pneu by měla vliv na rozložení výkonnosti mezi vozy. Pirelli tedy nemá jisté, že týmy budou spolupracovat, protože nebudou chtít pneumatiky, jejichž výkon je ještě horší než výkon stávajících specifikací.
Jedinou možností Pirelli by v tomto případě bylo přesvědčit FIA využít Článek 1.2 Sportovních pravidel, podle kterého je možné zavést změny na poslední chvíli v zájmu bezpečnosti. Tím by ale Pirelli přiznalo, že jeho pneumatiky nejsou dostatečně bezpečné. Toho se Pirelli bojí jako čert kříže.
Nechat ale situaci beze změny je také riskantní. Jak postupně roste aerodynamická efektivita vozů F1, rostou nároky na pneumatiky, kterým má Pirelli čím dál větší těžkosti odolávat. Riskuje tak opakování Vettelova incidentu z Rakouska.
Čtěte dále: Komentář: Dnešní pneu F1, to je jak fotbalisté bez kopaček
Diskuse k článku