Pátek v Hockenheimu: Ve znamení FRIC

Rozložení sil ve startovním poli se na první pohled zdá v Německu stejné jako v minulých závodech, ale absence FRIC ve vozech jezdcům komplikuje práci.

Zveřejněno 18. 07 2014 — Jan Pastorek

Rozložení sil ve startovním poli se na první pohled zdá v Německu stejné jako v minulých závodech, ale absence FRIC ve vozech jezdcům komplikuje práci.

Mercedes (Hamilton 2./1. místo – Rosberg 1./2.)

Piloti německé stáje znovu vedli startovní pole, ale oba přiznali, že pocítili rozdíl ve srovnání s jízdou se systémem propojeného zavěšení kol. „Trefit se teď do černého s autem vyžaduje jiný směr,“ vysvětloval Hamilton. „Takže se to teď snažíme zvládnout. Bylo těžké na tak horké trati najít vyvážení, obecně je to náročný okruh. Auto je teď trochu jiné, protože všichni udělali změny. Nastavení jde jiným směrem ve srovnání s minulostí, ale řízení je pořád zábavné.“

Rosberg si dokonce myslí, že se změnily poměry ve startovním poli. „Bez tohoto systému FRIC se to určitě trochu zamíchá. Jsou tu nové výzvy při hledání nového vyvážení vozu, abych si našel cestu a byl ve voze znovu spokojený. Dosáhli jsme dobrého pokroku. Dopoledne jsem byl ve voze spokojený a zkusili jsme jiné věci. Zdálo se, že je to vyrovnanější, ale v pátek nikdy nevíte, co ostatní dělají s palivem a podobnými věcmi, takže si počkejme na zítřek a neděli.“

Red Bull (Vettel 6./8. – Ricciardo 4./3.)

Riccardo byl mercedesům v druhém tréninku nejblíž, ale upozornil, že z vozu dostal maximum, takže další pokrok Red Bull očekávat nemůže. „Na rozdíl od jiných pátků si nemyslím, že máme v autě další půl sekundy. Dnes jsme z něj dostali víceméně všechno, takže uvidíme. Možná se bude trať dál vyvíjet a zítra nám pomůže, ale myslím, že naše dnešní čistá rychlost odrazila naši výkonnost. Doufejme, že Mercedes také ukázal celou rychlost a že dokážeme bojovat.“

Podle Vettela Red Bull moc neztratil odstraněním FRIC. „Nemyslím, že by to byl pro nás velký rozdíl. Víc se to týká jiných.“ K formě týmu dodal: „Myslím, že jsme asi trochu blíž než minulé víkendy, ale je to také těsné mezi námi, Ferrari a Williamsem.“

Ferrari (Alonso 3./9. – Räikkönen 8./4.)

Räikkönen byl odpoledne čtvrtý nejrychlejší, ale se závěry je opatrný. „Dopoledne jsem se bohužel musel vrátit do garáže kvůli technickému problému a nemohl jsem odjet další jízdu na měkkých pneumatikách, ale díky skvělé práci týmu jsem se mohl rychle vrátit na trať. Odpoledne jsme ztracený čas dohnali a podařilo se nám zlepšit na všech frontách. Celkově to byl poměrně pozitivní den, ale na jakékoliv předpovědi je příliš brzy. Musíme si počkat na zítřek, abychom se dozvěděli víc.“

Ani Alonso si na nic nestěžoval. „Neměl jsem problémy na měkké ani super měkké směsi, jen musíme pochopit, jak se bude chovat v závodě a jaké by mohlo být v neděli počasí. Myslím, že se bez FRIC jezdecký styl moc nezměnil, i když na jasný obrázek byste museli udělat přímé srovnání s ním a bez něj. Ale bez něj se jen musíme přizpůsobit a být co nejlépe připraveni s tím, co máme.“

McLaren (Button 5./7. – Magnussen 7./5.)

Jezdci wokingské stáje se pohybovali relativně vysoko, ale Button upozornil na závodní rychlost. „Při pohledu na výsledkové listiny byste řekli, že to s námi vypadá celkem dobře, ale máme to trochu těžší v dlouhých jízdách. Myslím, že při trakci přehříváme pneumatiky. V těchto teplotách je velmi těžké zvládat pneumatiky, zvlášť těžké je přimět k fungování super měkké, aniž byste je přehřívali.“ Jízda bez FRIC podle Buttona moc velký rozdíl neznamená. Zítra by chtěl na vůz dostat nové zadní křídlo, které si McLaren přivezl.

Také Magnussen měl potíže při práci s pneumatikami. „Nedokážu vysvětlit relativně malou ztrátu na vozy vpředu, ale všichni mají odlišné programy s různým množstvím paliva. Nové zadní křídlo, které jsem dnes testoval, se chová dobře, auto nerozhodilo, takže snad ho budeme moci dál používat. Bez FRIC se naše auto chová pořád velmi dobře, což je pozitivní. Nevím, co ostatní jezdci, ale my jsme s naším vozem teď celkem spokojení.“

Williams (Massa 11./6. – Bottas -/10. – Wolffová 15./-)

„Dnes jsme měli dobrý den,“ hodnotil Massa. „Zvlášť kvůli změnám v zavěšení, které jsme museli udělat, jsme hodně pracovali na nastavení. Doufám, že si to zlepšení udržíme celý víkend. Mezi prvním a druhým tréninkem jsme hodně pokročili, což je dobré. Budeme si muset dávat pozor na déšť v neděli, budeme na to dopředu myslet při přípravách auta.“

Bottas se trápil s pneumatikami, zvlášť se super měkkou v delší jízdě. „Bylo zajímavé pracovat na mechanických změnách, které jsme udělali na zavěšení, získali jsme tím hodně dat na analýzu. Ještě máme prostor pro zlepšení a budeme tvrdě pracovat na realizaci toho zlepšení.“

Sauber (Sutil 10./11. – Gutiérrez -/18. – Van der Garde 16./-)

Sutil hledal pozitiva jen těžko, ale našel. „Byl to náročný den. Kvůli vysokým teplotám nebylo snadné najít dobré nastavení. Nicméně bylo to stejné pro všechny. Kvůli extrémně vysokým teplotám trati bylo těžké zvládat pneumatiky. Kromě toho jsem měl také velkou nedotáčivost. Pozitivní myslím je, že jsme blízko první desítce. Cílem pro zítřek je si udržet dnešní výkonnost.“

Gutiérrez půjčil dopoledne své auto Van der Gardemu. „Odpoledne jsem se snažil dohnat program, který mi utekl v prvním tréninku. Soustředil jsem hlavně na zisk citu pro vůz. Experimentujeme, zkoušíme různé věci a každé auto má jiné nastavení. V posledním stintu jsem se hodně zlepšil.“

Force India (Hülkenberg 13./14. – Pérez 14./13.)

„S dneškem jsem celkem spokojený, protože jsme splnili program a hodně se naučili,“ chválil Pérez. „Auto se odpoledne chovalo dobře, hlavně v dlouhých jízdách, takže se opravdu těším na neděli. Také jsme tvrdě pracovali na kvalifikační rychlosti, ale myslím, že ať už se kvalifikujeme kdekoliv, můžeme se posunout vpřed a bojovat o body.“

Hülkenberg to měl v pátek o trochu těžší. „Nebyl to nejhladší den, ale z pohledu týmu jsou všichni spokojení, že jsme splnili hlavní úkoly. Těžko říct, jakou máme absolutní rychlosti, protože moji krátkou jízdu na super měkkých pneumatikách narušilo několik žlutých vlajek. Takže si myslím, že výkonnost a čas může být lepší v čistém kole. Také myslím, že přes noc můžeme najít trochu rychlosti ve změnách vyvážení.“

Toro Rosso (Vergne 12./15. – Kvjat 9./12.)

Vergne má co dohánět. „Neřekl bych, že to byl perfektní pátek. S vyvážením vozu jsem nebyl moc spokojený ani v jednom tréninku, což znamená, že teď máme hodně práce. Podíváme se na získána data, abychom auto zlepšili, cílem je dobrá kvalifikace. Na této trati je zvlášť důležité mít co nejvyšší startovní pozici.“

Kvjat měl bezproblémový den. „Další normální pátek, kdy jsme si prošli náš program, jak to jen šlo. Podíváme se večer na data a připravíme se na zítra, myslím, že by se nám mohlo dařit. To horko? No, myslím, že to jen znamená, že si musíme dávat pozor na pneumatiky, ale je to stejné pro všechny, takže jen musíme udělat svoji práci.“

Lotus (Grosjean 17./17. – Maldonado 18./16.)

„Nebyl to nejjednodušší den,“ posteskl si Grosjean. „Výkonnost šla trochu dolů a dopoledne jsem si prožil horkou chvilku, když se před druhou zatáčkou nezavřelo DRS, byl to dost mimořádný pocit, to vám můžu říct! Kluci odvedli dobrou práci, zadní křídlo opravili a v tréninku jsme mohli pokračovat. Auto se dnes neřídilo špatně, ale je třeba odemknout výkonnost u jiné konfigurace zavěšení.“

Také Maldonado přiznal problémy bez FRIC. „Neměli jsme moc dobrý den, protože máme práci se změnami u zavěšení kol. Strávili jsme hodně času na trati analýzami chování vozu v této nové konfiguraci. A máme prostor pro zlepšení zítra.“

Marussia (Bianchi 20./19. – Chilton 22./21.)

„Dnes si to vyžádalo trochu víc práce, abychom nastavení přiblížili tomu, jaké má být,“ prozradil Bianchi. „Změny, které jsme na voze udělali, rozhodily vyvážení, takže jsme se museli tak trochu vrátit na začátek. Po přestávce jsem okamžitě cítil, že je auto lepší a že znovu jdeme správným směrem, ale ještě nás čeká práce s informacemi, které máme.“

Chilton popsal stejné problémy: „S vyvážením jsme měli trochu větší potíže než v silverstonských testech, což si od nás vyžádalo víc změn v nastavení. Očekávali jsme, že to tak bude, a myslím, že už jsme hodně pokročili. Myslím, že to bude zajímavý víkend.“

Caterham (Kobajaši 19./22. – Ericsson 21./20.)

Caterham trápily technické problémy. Ericssona zdržel nedostatečný tlak oleje, v druhém tréninku musel zastavit na trati. „Samozřejmě jsme chtěli odjet víc kol, ale celkově se auto chovalo lépe než v Silverstonu. Myslím, že některé změny, které jsme udělali, víc sedí mému jezdeckému stylu. Víc zjistíme večer u dat a zítra na trati ve třetím tréninku.“

Také Kobajaši musel odpoledne zastavit, když se mu začalo kouřit od brzd. „Zdá se, že ten oheň začal únikem paliva, ale potřebujeme více času večer, abychom zjistili, proč se to stalo, a opravili to. Navzdory tomu, jak dopadl druhý trénink, jsem opravdu spokojený s tím, jak se dnes auto chovalo, hlavně v první odpolední jízdě. Pokud budeme mít spolehlivost, myslím, že by to mohl být nejlepší víkend za delší dobu.“

Diskuse k článku

Napsat komentář