Nový majitel Force Indie bojuje o právo vůbec se zúčastnit velkých cen F1
Tým, který je dnes známý pod názvem Force India a závodí pro něj Mexičan Sergio Pérez a Francouz Esteban Ocon, svádí právní bitvu, která má přímý dopad na účast již v následující Velké ceně Belgie. Podstata problému spočívá v tom, že existuje rozdíl v tom, kdo drží licenci na účast v šampionátu, a kdo vlastní samotný tým.
Tým formule 1 je většinou samostatná firma o několika stovkách zaměstnanců. Taková firma ale musí mít oprávnění k účasti. Nazývejme to licencí. Licence má jméno. Jméno licence a firmy, která provozuje tým formule 1, jsou často různé. Licence obsahuje jméno, pod kterým tým závodí. Toto jméno je registrováno u FIA a FOM a na základě tohoto jména pak tým pobírá takzvané prize money.
Tento systém byl zaveden Berniem Ecclestonem. To proto, aby zabránil lovcům příležitostí kupit tým na krátké období, přejmenovat jej ve svůj prospěch, udělat si reklamu, posbírat prize money, a zase ho někomu prodat. Někomu, kdo by zase změnil jméno týmu na jiné. Cynicky řečeno chtěl Bernie Ecclestone zabránit tomu, aby obchodní nadšenci parazitovali na silné komerční platformě F1, levně získali reklamu a zase někam utekli.
Proto Ecclestone zařídil, že chce-li někdo koupit tým a změnit jméno, pod kterým závodí (jméno licence), buď nebude mít nárok na prize money, dokud si je nezaslouží (záležitost přinejmenším dvou sezon), nebo se změnou jména budou souhlasit všichni ostatní soupeři. Plynulý nárok na prize money je něco, co z vlastnictví licence dělá hodnotný majetek. Bez licence je nutné počítat z absencí příjmů na prize money, a tedy ‘dírou v rozpočtu’v objemu několika desítek milionů dolarů. To není málo.
A to je přesně problém, který nyní má tým Force India, přesněji jeho noví majitelé. Ti vykoupili stáj z nucené správy, do které se tým dostal kvůli velkým dluhům v důsledku mizerné platební morálky Vidžaje Mallyi, za kterou je stíhán indickými úřady. Vidžaj Mallya má velké dluhy u třinácti indických bank, které jsou jedním z největších věřitelů procesu nucené správy. Bylo tedy nutné, aby noví vlastníci stáje v čele s otcem pilota Lance Strolla, Lawrence (bohatým kanadským podnikatelem), s těmito třinácti bankami uzavřeli dohodu. A to se nestihlo!
Nastala tedy situace, ve které – kvůli nedokončenému procesu vykoupení z nucené správy – je držitelem licence původní majitel (Vidžaj Mallya a spol.), ačkoli provozní organizace vlastnící továrnu a samotná auta, patří Strollovi, který už za všechno zaplatil.
Zjednodušeně řečeno: Stroll má tým F1, ale nemá licenci pro účast. Mallya má licenci pro účast, ale nemá tým F1. Stroll by měl licenci, pokud by s jejím převodem souhlasili všichni soupeři, to se ale nestalo. Proti byly údajně Renault, McLaren a Williams.
Noví majitelé mohou se svou infrastrukturou týmu F1, kterou koupili v režimu nucené správy (a která je de facto týmem Force India), nastoupit teoreticky jako nový tým, ale bez nároku na desítky milionů prize money. To díky tomu, že je v seriálu jen deset týmů místo dvanácti, a tím pádem jsou dostupné sloty.
Právní problém je daleko komplexnější, než popisuje tento text, ale přibližně vystihuje jeho podstatu.
Diskuse k článku