Nastal čas té pravé Vettelovy výzvy

Někteří pozorovatelé si chtěli počkat, až Vettel usedne do méně kvalitního auta, aby dokázal své kvality. Zdá se, že ta doba je tady.

1 Štítky: Daniel Ricciardo Red Bull Sebastian Vettel Zveřejněno 21. 04 2014 — Tomáš Richtr

Sebastian Vettel byl potřetí v této sezoně poražen v kvalifikaci týmovým kolegou. Současně mu byl přes rádio v posledních dvou závodech v Bahrajnu a Číně vydán týmový příkaz pustit “rychlejšího” Daniela Ricciarda před sebe.

V Bahrajnu Vettel spolupracoval okamžitě. Ricciardo jel očividně odlišnou strategii na rychlejší sadě pneumatik. V Číně už se ale Vettel ostýchal a ještě dvě kola po vydání týmového příkazu s Ricciardem na závodní dráze otevřeně bojoval. Oba závodníci jeli na stejné specifikaci tvrdších gum, byť Ricciardo je měl o čtyři kola mladší, protože k prvnímu pitstopu stavěl později.

Když se Vettel přes rádio dotázal, na jakých pneu Ricciardo jede, po odpovědi, že na stejných jako on, Vettel jen reagouval: “Tough luck.” (“Smůla”) Nakonec ale Ricciardovi přeci jen uhnul.

Barva Vettelova hlasu v posledních závodech vykazuje absence nadšení v porovnání s předchozími lety. Jde navíc o druhý případ ignorování týmové režie (byť v Číně nakonec poslechl) – při Velké ceně Malajsie 2013 neuposlechl slavný příkaz “Multi 21”, který mu přikázal po posledních zastávkách v boxech držet se za vedoucím Markem Webberem.

V Malajsii šlo o vyvrcholení napětí mezi Vettelem, kterého podporuje management Red Bullu v čele s Helmutem Markem, a Webberem, kterému se takové podpory nikdy nedostávalo. Letošní situace je pro Vettela zcela nová: nejenže je pravidelně porážen novým týmovým kolegou v kvalifikacích i závodech, ale Ricciardo se těší stejné podpoře ze strany týmu, jako Vettel samotný. Mnozí fanoušci pamatují neslavně proslulý případ z Velké ceny Velké Británie 2010, před kterou byla nová specifikace předního přítlačného křídla přesunuta z Webberova na Vettelův vůz poté, co si Vettel to své rozbil. Webber v závodě vyhrál a vítězství okomentoval dnes již slavnou větou “To nebylo špatné na týmovou dvojku”.

Sebastian Vettel se navíc s novou technikou, představenou v úvodu sezony 2014 a vyznačující se odlišnou aerodynamikou auta, novými pneumatikami a pohonnými systémy, sžívá očividně hůře než Ricciardo. Vettel měl během závodu v Číně “větší spotřebu pneumatik” – jinými slovy si je opotřebovával rychleji než Vettel. Horší to bylo na bílých tvrdších gumách.

Šéf Red Bullu Christian Horner potvrdil, že Vettel si s autem nerozumí tak, jak by potřeboval. Na rozdíl od Vettela je Ricciardo zvyklý na auta s menším přítlakem a méně stabilní zadní částí auta díky svému angažmá v Toro Rosso. V posledních čtyřech sezonách špičkový Red Bull jezdil jako po kolejích a Vettel si od větší úrovně neposlušnosti auta trochu odvykl.

Bude zajímavé sledovat další vývoj zejména psychologické úrovně této bitvy uvnitř Red Bullu. Mnozí pozorovatelé opakovaně tvrdili, že si počkají na to, až bude Vettel vystaven výzvě podávat kvalitní výkony v méně kvalitním autě, aby plně prokázal své kvality. Ta doba přišla a na atraktivitě letošní sezony F1 to rozhodně neubere.

Diskuse k článku

Napsat komentář