Komentář: Red Bull za hranou

Odvolací tribunál FIA potvrdil vyloučení pilota Red Bullu Daniela Ricciarda z úvodního závodu sezony, Velké ceny Austrálie 2014.

4 Štítky: Austrálie Daniel Ricciardo FIA Melbourne Red Bull Zveřejněno 21. 04 2014 — Tomáš Richtr

Odvolací tribunál FIA potvrdil vyloučení pilota Red Bullu Daniela Ricciarda z úvodního závodu sezony, Velké ceny Austrálie 2014.

Originálním důvodem bylo neustálé porušování limitu okamžité spotřeby paliva 100 kg za hodinu. Red Bull se hájil tím, že oficiální měřidla FIA nefungovala správně a že monoposty stáje po celou dobu závodu vždy splňovala pravidla.

Odvolací řízení slibovalo zajímavý konflikt: pokud by ve skutečnosti Red Bull Daniela Ricciarda pravidla neporušoval (bez ohledu na přesnost senzorů FIA), zasloužil by si diskvalifikaci?

Rozuzlení bylo překvapivě jednoduché: pět soudců Odvolacího soudu FIA, mezi nimiž byl i český právník Jan Štovíček, totiž usvědčilo Red Bull z toho, že sám neví, zda pravidla splňoval. šéf Red Bullu Christian Horner přitom rozdával jistoty o své nevině na všechny strany. Pravda je taková, že ani Red Bull samotný si nemohl být jistý tím, zda pravidla skutečně dodržoval. Alternativní měřicí metoda, která je použita v případě selhání primárních (oficiálních) senzorů – a to na pokyn FIA – totiž není exaktní. Je pouze přibližná, postavena na bázi softwarového modelu. Jinými slovy: je daleko méně nepřesná než (byť ne absolutně přesné) oficiální senzory FIA.

Kvalitu nelze kontrolovat prostřednictvím mechanismů, které se vyznačují kvalitou ještě nižší.

Pravidla F1 již léta praktikují takzvanou presumpci viny. Jinými slovy: týmy svou nevinu musí dokázat. Ne že komisaři FIA musí dokázat provinění týmu či jezdce. Právě v tomhle důležitém aspektu Red Bull selhal. I přes veškerá tvrzení Christiana Hornera soudce o své nevině nepřesvědčil.

Však vezměte v potaz jednoduchý případ:  ze dne na den by o rychlosti vozů na běžných silnicích České republiky při posuzování prohřešku nerozhodovaly kalibrované přístroje Policie České republiky, ale pouze amatérské tachometry ve vozech řidičů. Nastala by nefalšovaná anarchie a účastníci F1 by si začali dělat, co chtějí.

Red Bull měl příkazů FIA během Velké ceny Austrálie uposlechnout. A klidně se hádat až potom. Nikoli během samotného zápasu rozporovat rozhodnutí rozhodčího. To nefunguje jinde ve světě, a nemělo by ani v F1.

Diskuse k článku

Napsat komentář