Komentář: Vedení F1 se rozpadá

Složitá problematika řízení F1 mě bavila od začátku. A před lety nastala doba, kdy jsem si myslel, že té náročné spleti procesů začínám trochu rozumět. A začal jsem toho využívat a snažit se předvídat další vývoj s ohledem na limity dané souborem pravidel, které si FIA sama definovala. A s těmito myšlenkami jsem se svěřoval…

4 Štítky: Charlie Whiting FIA Jean Todt Pravidla Zveřejněno 29. 07 2016 — Tomáš Richtr

Složitá problematika řízení F1 mě bavila od začátku. A před lety nastala doba, kdy jsem si myslel, že té náročné spleti procesů začínám trochu rozumět. A začal jsem toho využívat a snažit se předvídat další vývoj s ohledem na limity dané souborem pravidel, které si FIA sama definovala. A s těmito myšlenkami jsem se svěřoval veřejnosti.

A udělal ze sebe akorát pitomce.

Když se to stalo několikrát, musel jsem si za svůj vzít nový axiom. Před lety jsem se začal řídit filozofií, že F1 mě může překvapit kdykoli a čímkoli. A říkám, že nevím, co se stane. Pomohlo to. Sice jsem F1 přestal rozumět, ale už nejsem alespoň za takového hlupáka.

A tak když v předvečer Velké ceny Německa 2016 FIA přišla s dalším kotrmelcem, po kterém by si i ten nejgumovější gymnasta zlomil vaz, zůstal jsem naprosto v klidu. Navenek. Uvnitř mé duše ale panuje zmatek, smutek, rozhořčení a zklamání.

Současnou situaci v F1 nelze přirovnat k ničemu jinému než k anarchii. Když jsem se s touto myšlenkou svěřil Števu Eiselemu, který tento víkend se mnou spolukomentuje, odpověděl mi: “Martin Brundle řekl přesně to samé.”

Abych byl přesnější: pravidla F1 ratifikuje Světová rada motorsportu. Vrcholný orgán. Zákon bez podpisu prezidenta a zveřejnění ve Sbírce zákonů platit nebude. Pravidla F1, to je něco jako zákony. Ale k nim existují “prováděcí předpisy”. Popis konkrétního uplatnění daného zákona v praxi.

Zákon “Pilot musí řídit auto sám a bez pomoci” se v praxi dá uplatnit miliony způsobů. A nelíbí-li se vám dnes způsob jeden, zítra můžete zkusit způsob druhý. K tomu nepotřebujete změnu zákona, a tím pádem ani Světovou radu či prezidenta.

Hierarchie schvalování zákonů je vcelku pochopitelná: Strategická skupina – Komise F1 – Světová rada. Po této ose se navrhují a schvalují pravidla. Když si Strategická skupina schválila zrušení omezení rádiové komunikace, měla to za hotovou věc. Protože policejní prezident Charlie Whiting na pokyn ministra vnitra Jeana Todta (jinak prezidenta FIA) prohlásil, že dodržování zákona už nebude tak přísně vyžadovat. Prostě tady existovala dohoda “napříč politickým spektrem”. Chtěli to týmy, FIA, Ecclestone i fanoušek.

Že je to trapas stejný jako s novým formátem kvalifikace představeným na začátku letošní sezony, na to už jsme zapomněli. Protože na ten nesmysl s novým formátem kvalifikace zapomněl každý rád a rád velice rychle. Dnes po něm neštěkne ani veš v kožichu bernardýna během odpolední siesty.

U problémů dodržování traťových limitů je to jinak. Stejně jako u rádiové komunikace, i tady měla Strategická skupina za to, že je to věc hotová. Ale ona není! Protože tady dohoda napříč “politickým spektrem” neexistuje. Policejní prezident Charlie Whiting s tím naopak nesouhlasí, protože naprosto pochopitelně tuší, že se mu situace, za kterou je on primárně zodpovědný, vymkne z rukou. A tak trvá na svém. Trvá na tom, na co má pravomoc!

Ale týpkům ze Strategické skupiny se to nelíbí a strašně se diví, že jejich nápady nikdo nerespektuje. A šli žalovat za Berniem Ecclestonem. Ecclestonem, který z pozice představitele marketingových práv nemá tvorbu pravidel a jejich dodržování ani trochu v popisu práce. Protože doufají, že Ecclestone využije své moci v jejich prospěch a navíc zcela mimo schválenou strukturu schvalování pravidel F1 a zcela ignorující ty, kteří jsou za tuto práci zodpovědní, a je to v jejich kompetenci.

Do toho si jezdci chodí za Charliem Whitingem vyřizovat své osobní názory a obcházejí všechny myslitelné procedury a struktury. Asociace jezdců Grand Prix si schvaluje svá stanoviska a očekává, že jsou pro FIA závazná. A diví se, když FIA se chová, že jako že nejsou. Alex Wurz píše hysterické tweety a situaci kolem systémů ochrany kokpitu jezdce dominují nesmyslné emoce.

Charlie Whiting je pod tlakem, a protože už nemůže všechny ty fňukny kolem poslouchat, vymění signalizaci dvojitou žlutou vlajkou za červenou, aniž by mu došlo, že tím zmate úplně všechny kolem sebe. Fernando Alonso už ztratil naději a nemá v úmyslu se v takovém rychlém sledu změn orientovat. Prostě ráno vstane a zeptá se, jaké pravidlo platí dnes.

Udělám to samé. Kašlu na to. Věnuji monumentální množství energie do toho, abych současné dění nejen nastudoval, ale abych jej i pochopil a vám dokázal vysvětlit. Ale nebudu tím ztrácet čas. Ráno vstanu a podívám se, jaké pravidlo pro ten konkrétní den platí.

Ale dodám jednu myšlenku: Tohle by se za Maxe Mosleyho nestalo. Hezký víkend, Jeane Todte.

Čtěte dále: Halo příští rok nebude. Formule 1 zavádí s okamžitou platnosti razantní změny

Bernie Ecclestone má na žádost týmů přemluvit Charlieho Whitinga, aby limity trati neřešil...

Bernie Ecclestone má na žádost týmů přemluvit Charlieho Whitinga, aby limity trati neřešil…

Diskuse k článku

Napsat komentář