Komentář: F1 potřebuje lék, například Fast4

Ve svém komentáři se GPF1 zamýšlí nad tím, že zatraktivnění formule 1 nevede skrze nekonečné debaty kolem motorů, ale přes změny formátu závodního víkendu,

54 Štítky: FIA FOM Pohonné jednotky Zveřejněno 24. 01 2015 — Tomáš Richtr

Když byla v roce 2008 představena městská Velká cena Singapuru, nešlo si nevšimnout velkého počtu zatáček a faktu, že je vypsána na standardní délku 305 km. S průměrnou rychlostí 150 km/h se jedná o druhý nejpomalejší závod. Tyhle skutečnosti z něj dělají dvouhodinové procesí. Vloni dokonce musel závod zastavit dvouhodinový limit.

Délky závodů se přitom radikálně liší: ten nejkratší vloni trval hodinu a 19 minut.

Přitom stačí málo (například nehoda hned po startu nebo vypadnutí jednoho či dvou favoritů) a pravděpodobnost nějaké velké zábavy ve zbytku závodu rychle padá . Je to už prostě dnes dané, že jak ‚zrychluje‘ okolní svět, zvedají se i nároky ‚zábavního konzumu‘. Dnes je toho víc, je to kratší a emotivně syrovější a silnější. Staré dobré detektivky už dnes napětí nevyrobí. Sám tomu říkám „inflace zábavy“.

Také proto je s podivem, že ani sedm let poté, kdy byl Charlie Whiting konfrontován, zda není GP Singapuru svou délkou už velmi těžko stravitelná pro moderního diváka, se nediskutuje právě tohle téma, které diktuje formát závodního víkendu. Mně osobně delší závody F1 nevadí, patřím do skupiny die-hard fans, ale dlouhodobě nemůže tento formát přežít a oslovit širší audienci.

Současné formuli 1 nepomohla nová generace pohonných jednotek, ani obrovské projevy negativismu od těch, kteří by se naopak formuli 1 měli snažit ‚prodat‘. Je neuvěřitelné představit si, jak by šéf nějaké firmy jen neustále hovořil o tom, že v jeho službách je špatné to, v produktech zase ono, a léta nebyl schopen to napravit. Ale přesně to zástupci FIA a FOM dělají.

Nejvyšší představitelé formule 1 se nyní snaží pozměnit celou logiku pohonných jednotek. Přičemž ta současná byla naplánována na léta 2014 až 2020. To ale není zrovna jednoduchá a levná záležitost a případné změny se dají očekávat až pro sezonu 2017. Kolik do té doby F1 ztratí fanoušků? A kolik nových nezíská? Navíc si myslím, že absence „chlupů v pozoru“ není problémem číslo jedna (byť to problém nepochybně je, ale zejména pro lidi na samotném závodním okruhu).

Větší komplikace vidím právě v tom, že F1 tím, jak je dnes pořádána, nehovoří jazykem těch, které chce oslovit. Je to podobné, jako když si pár po mnoha letech soužití přestane rozumět, protože každý se vyvíjí jiným směrem. Přesněji řečeno, vyvíjí (a rozvíjí) se jen jeden z partnerů. Druhý zaostává.

Je frustrující sledovat marketingový um všech sportů okolo, v současnosti například pořadatelů tenisového turnaje Australian Open, jak široce otevřenou náruč mají vstříc fanouškům. Ať už přímo v Melbourne nebo jinde na světě. S pomocí partnerů lze za 140,- korun sledovat zápasy na počítači, tabletu, mobilu, nebo si je mohu pouštět zpětně. To vše ve vysoké kvalitě. Na oblíbené sociální sítě jsou doručovány tuny audiovizuálního materiálu, okamžité ohlasy sportovců, ať úspěšných či poražených. Dochází k maximální interakci mezi fanoušky a hráči a ti jsou za svou popularitu patřičně vděční. A najednou vůbec nevadí, že nejste přímo u protinožců. Protože tam vlastně ‚jakoby skoro jste‘.

Ale i tenis se zabývá tím, jak upravit formát hry modernějším nárokům. Grandslamové zápasy se klidně protáhnou daleko přes čtyři hodiny, a tak tenisové federace zkouší nové schéma nazvané Fast4 tenis. Pro konzervativního fanouška naprosto šílená pravidla, ale otestovat jej byli ochotni Roger Federer či Llaytton Hewitt. A bylo to dostupné v televizi. A jak například poznamenal tenisový komentátor Vojtěch Bidrman: „Pořád je to tenis.“ Určitě kolem toho probíhají velmi vášnivé diskuze, ale za a) bez nich to nejde, a za b) pořadatelé mají oči otevřené a snaží se přizpůsobit moderní době. Nový formát hry je takříkajíc větší ‚fičák‘, ale zkuste zrychlený trend fičákovosti zastavit.

Pořadatelé německého mistrovství cestovních vozů DTM letos představí formát dvou závodů během víkendu. Pravda, u DTM nejde zrovna o novinku, ale přesto to podtrhuje moderní trend. Australské V8 Supercars mají i čtyři závody za víkend. Možná nejlepší okruhový motorsport současnosti. A že by s větším počtem závodů během víkendu hrozil pokles jejich ‚hodnoty‘? Zkušenosti to nedokazují a fanoušci oblíbené série se náramně baví.

Jen ta naše formule 1 nedokáže přijít s ničím ‚lepším‘, než s tisícikoňovým motorem, a to ne dříve než za dva roky. Přitom formát závodů tak, aby byl atraktivnější pro moderní dobu, lze upravit prakticky hned. To by ale soutěž nesměla být pořádána největší politickou stranou na světě, pro kterou je revoluční změnou posun startu závodu o hodinu napřed. To by šéfové týmů a samotní jezdci nesměli tragikomicky hrát nejlepší trenéry a fotbalisty na světě, kteří neustále tvrdí, jak je fotbal strašná hra. Bývalý prezident nejpopulárnějšího a dnes asi nejvíce frustrovaného  týmu by nesměl svou soutěž urážet přirovnáváním k taxíkům, představitel marketingových práv ztrácet čas svou obhajobou u soudů, FIA zavádět směšně účelová pravidla pro superlicence a měnit pravidla kolem vývoje motorů častěji než kolikrát se přeřekne komentátor závodů F1.

Teprve potom ti zodpovědní možná najdou ztracenou schopnost podívat se na věc z nadhledu a zabránit tomu, aby si lidé říkali, jak je F1 nudná, nepřístupná a snobská.

 

 

Diskuse k článku

54 komentářů: “Komentář: F1 potřebuje lék, například Fast4”

  1. Flynn napsal:

    To Jura:
    Když se na to díváš takto, tak máš samozřejmě pravdu 🙂
    Fakt je ten, že jsou tady pouze dva hlavní a velké rozdíly.
    1) Změna kol/pneu z úzkých na široké
    2) Přesun motorů zepředu dozadu (ačkoliv Enzo Ferrari kdysi prohlásil, že koně se zapřahají před vůz, nikoliv za vůz).
    Ale fakt je ten, že z mého pohledu s emi nejvíce líbily vozy z konce 60. let (odmyslím-li ty příšerné jezdící věšáky na prádlo s vysokým zadním spoilerem), ze 70. let (to BYLY stroje) a tak cca do konce 80.let.
    Krásně je vidět ty různé koncepce v Rivalech – klasický McLaren, Ferrko s předním křídlem jak kladivounova hlava, Tyrrelova šestikolka P34…

  2. Jura napsal:

    Flynn: Z mého pohledu jsou d-fuck, dvojitý difuzor, funěné difuzory, coanda výfuky apod. naprosté kraviny. Ano, něco z toho je zajímavé z inženýrského pohledu ale pokud máme zdroje využívat efektivně tzn. aby byl vývoj z F1 přínosný obecně, jsou to všechno 3,14čoviny. Běžný divák tomu rozhodně rozumí ještě míň než motorům.

    Btw. nejsou současné monokoky vlastně pořád doutník jenom s chladičema na bocích ? Celé to má jenom menší kola a je to širší a nižší. Na tom zase nic moc není. Zkus uvolnit vývoj dneska .. okamžitě narazíš na to co vydrží člověk, takže budeš zase předepisovat, náklady vyletí do absurdních výšek a to že se pojede 500km/h závodění nijak neprospěje.

  3. ej_kej_ej napsal:

    to je tady zase řešitelů světových problémů :mrgreen:

    Škoda že si všichni do jednoho protiřečí.

  4. Flynn napsal:

    Jo, opravdu by to chtělo revoluci, technickou, ne zcela svázanou pravidly. Myslím, že fungovat před 40-50 lety stejná pravidla, jezdí se stále v „doutníkách“ a nedočkali bychom se takových úžasných věcí jako Lotus72, Lotus76, Lotus 88, Tyrrel P34, vůbec wingcars, i z nedávné doby dvojitých difuzorů, f-ducks a motoricky nového Cosworthu…
    Současná auta ani neřvou, ani nemají duši…

  5. Flynn napsal:

    Tome – „… oslovit širší audienci…“ Nějak mi ten anglicismus škube očima. Nešlo by třeba napsat „… oslovit širší diváctvo“ 😆 To jen tak na okraj.
    Je fakt, že tady se musí F1, resp. motorsport změnit „odshora“. Sice tu již pokus byl, koncem 70. a začátkem 80. let a málem to v r. 1981 (myslím) F1 stálo život.
    Je mi smutno, že se ve vedení motorsportu ze závodníků či šéfů stájí stali byrokrati. Vždyť Bernie myslím šéfoval Brabhamu, Mosley Marchi a i Todt byl ve Ferrari.
    Jinak já letos asi F1 sledovat nebudu – nehodlám si kvůli tomu kupovat placenou televizi

  6. Nagger napsal:

    Ne že by mě to překvapilo, lid obecně je jen stádo volů, a proto nechápe, že jezdci se nezměnili (jména jo). Změnili jim jen pravidla.
    „arogantní, sobečtí, urážliví, ubrečení a na vše si stěžují“ – na někoho ta mediální masírka působí až moc 🙂 -jediné, co se proti dřívějšku změnilo je snaha „novinářů“ vhodně debilními dotazy a následným „kvalitním“ výběrem reakcí zvednout popularitu svého „článku“.

  7. Terrion napsal:

    Teď mě asi spousta lidí ukamenuje….
    ale, když pomineme okruhy, drs, Ecclestona atd, tak mně na F1 chybí jezdci. V současnosti jsou mi sympatičtí, reap. ne nesympatičtí pouze 4 – Button, který každou chvílí nejspíš skončí, Ricciardo, a to dost možná jen proto, jak vracel Vettelovi to, co Seb dělal jeho krajanovi, Hulki, který ale nwmá ten ‚zabijácký instinkt‘ a nejspíš bude celou kariéru jezdit ve středu pole, a pak Bottas.
    Ostatní jezdci mi příjdou arogantní, sobečtí, urážliví, ubrečení a na vše si stěžují, zkrátka, není to hezký pohled.
    Souhlasím s ostatními, tedy, že by bylo fajn, kdyby se opět vše vrátilo do let 99-06, kdy vše šlo nějakým dobrým směrem

  8. Jura napsal:

    Lék, lék .. stačí nedělat blbiny. F1 je teď tak dozáplatována různýmá lékama že je třeba se jich zbavit a teprve pak se podívat co a proč nefunguje.
    Proč by měly motory stát 10mega ? To je blbost. I nejmenší tým dá dohromady současnou cenu nebo i vyšší když s motorem dostane záruku určité výkonnosti a tu dostane když nebude muset financovat předem prohraný boj ne s mlýny, ale s víry kolem auta.
    Aerodynamika nechť slouží k udržení rychlostního standartu, pokud je stěžejním prvkem výkonnosti má to šílené vedlejší účinky, jednak spirálu nákladů, nemožnost prorazit a jednak přímo degraduje závodění a předjíždění.

    Pirelli pořád nikdo nevysvětlil, nebo minimálně oni nezdůvodnili proč pečou gumy které nedegradují životnostně, ale výkonostně.
    Ať teda dodávají pneu třeba korejci kterým nevadí občas křivé slovo kvůli žmolkům nebo to že někomu vykouknou dráty když to přežene. Závodní pneumatika musí snášet tvrdé zacházení a držet výkonost dokud není sjetá na kostru, pokud je po jednom kole odjetém nadoraz nadělá puchýře a přestane fungovat i když je stále jako nová, není to u mě závodní pneumatika. Viz. komentáře Schumachera, Webbera a Lotterera. Nebo Massy kterého oslavovali za výkon v AbuDhabi : „dařilo se mi pečovat o pneumatiky“ .

    Náklady a energii užírají takové historicky xkrát opakované omyly jako snažit se v zájmu bezpečnosti zpomalit techniku snížením obsahu motoru – z V10 na V8. Tohle nikdy nikde nefungovalo. Nebo zůžit jezdcům přední pneu, to je skoro svatokrádež, takto tlačit jízdí styl nezáživným a nudným směrem.

    Snaha rekrutovat jezdce z jedné konkrétní série, další zhovadilost. GP2 chrlí piloty s jedním konkrétním stylem řízení, že někomu nesedne GP2 neznamená že nemá na F1.
    Kompenzace tělesných proporcí pilotů v F1, hlavně váhy by měla být naprostou nad slunce jasnou věcí, a ?

  9. Pietro napsal:

    Rendy:
    No, jo, no – je to takové lutherovské „I have a dream“…

    Zejména Tomyš: Ano, to… nevím. 🙂
    Holt jsem se nechal unést. 🙄

    Tak víte co, začínám 15 sezonu jako divák a mě prostě v palici zvostaly závody z let 04-06, kterým nechybělo zhola nic (i když vítězové mohli být pestřejší), ale pak se začaly měnit motory z V10 na V8, nu a pak to šlo do kopru celý. A je to tak, jak teď.

  10. Tomáš Richtr napsal:

    Pietrom hezké, ale:

    Jak (myslím prakticky) dosadíš někoho takového do vedení FIA s ohledem na existující postupy volby vedení FIA?

    Jak vyměníš vedení komerčního majitele práv, když je to soukromá firma?

    Jak chceš technologie vrátit do období, o které nemají zájem automobilky?

  11. Rendy napsal:

    Pietro: nemáš těch „požadavků“ nějak moc? 😮 To jsi se dočista zbláznil něco takového vůbec chtít? 😮 Buď trošku realista a spokoj se prozatím s tím, že to je tak, jak to je a možná se ta situace nebude zhoršovat… 😉 😐

  12. Pietro napsal:

    Lék? A jak jako?

    Myslím, že i v dnešní době přetechnizované by šlo s přehledem udělat závody kvalit vzpomínaných zkušenými kolegy-diváky dříve. Jen s puncem lepších technologií.

    Lékem by byla kompletní čistka vedení FIA, F1 apod. Všechno je to přesluhující papaláši věkově 60+ a to je na houby. U BE je těch 85 roků už vidět nějakou dobu.
    Do těchto funkcí bych dosadil schopné lidi 25-40 let, kteří vědí, co lidé-diváci doopravdy rádi a kteří by se snažili to prosadit.

    Zlikvidovat DRS, ERS, PRS (ne, ten ne…) křídla vrátit do stavu 08, a nechat volně plynout vývoj. Sice nejhezčí byly vozy sezony cca 04-05 (málo křidýlek a silné motory, však rekordy z těch sezon stále platí). A nebo je oprostit od všech těch aeroblbin a vrátit hranáče z přelomu milenia. Mělo to hezký tvary (a tehdy i barvy) a bylo to rychlý.

    Dovedu si představit formuli, ve které budou auta vzhledově skoro totožná s vozy i 10-15 let starými, jen budou uvnitř na úrovni 2015 – silné (a levné) motory, a ta nejlepší nejnutnější elektronika. A poté už by zbýval jen um jezdecký. A tohle by posléze eliminovalo dětičky a la Verstappen a Sainz, protože pokud by byly formule silné, jako právě v letech např. 99, nebo 05, tak jim to „utrhne“ ručičky a skončí někde ve zdi. A ač to zní blbě, pro mě má třeba takový Ide (byť je to lempl par excellence) jezdecky větší cenu nežli třeba Ericsson (ten by dopadl s Ideho vozem mnohem hůře, a že by to bylo těžký to napodobit).

    Když k tomu dodám nové vedení F1, které drasticky sníží poplatky za pořádání GP a podobné vyšroubované Bernieho blbiny, tak můžeme mít i 12, 13 týmů a 26 aut na startu snadno. A byla by zde i záruka, že ty týmy nějakou dobu i vydrží, když se přepracuje systém odměn za PK. A také bych zrušil ty bonusy jako má např. Ferrari. (A na co má Ferko tolika peněz, když z nich jsou každý rok středopolaři? Kdyby ty jejich bonusy rozdělili mezi slabší, tak mohla Maruška s Caterhamem stále fungovat…

  13. Ferda napsal:

    Variotek: Nevím jet
    sli je to topravé

    Jasně že gumy už moc nedržely, ale i přes čouhající kord byly srovnatelné se současnými pmeu, které mají na sobě ještě dostatečnou vrstvu gumy.

  14. Variotek napsal:

    Ferda: Jenže na těch gumách se dalo jezdit i když z nich čouhal kord jak nám předvedl Hamík ve svém prvním roce.
    Co brání Pirelli, aby udělali stejnou gumu jen s nižším dezénem, aby měly kratší životnost.

    Nevím jet
    sli je to topravé

  15. Zix napsal:

    Variotek: Tohle tu bylo je a bude vždycky. Jezdci padesátých let „záviděli“ lehké řízení jezdcům let sedmdesátých, a stejně tak tomu bylo i fanoušků.

    Samozřejmě máš pravdu, ale když to je důvod proč na to někteří lidé nekoukají, tak to je potom jiný. Ty jezdci by měli mít respekt a né za šašky co jen seděj a odříděj to.

  16. Ferda napsal:

    Variotek: Drážkované gumy nebyly vyráběny na krátkou životnost jako Pirelli. Jinak bitva Bridgestone x Michelin byla ovlivněna tím, že Bridgestone velmi úzce spolupracoval s Ferrari které mohlo neomezeně testovat ve Fioranu.

    Jenže na těch gumách se dalo jezdit i když z nich čouhal kord jak nám předvedl Hamík ve svém prvním roce.
    Co brání Pirelli, aby udělali stejnou gumu jen s nižším dezénem, aby měly kratší životnost.

  17. Variotek napsal:

    Ferda: Nadávali, ale když vynechám nešťastné INDY, tak to byly spíše hádky dvou soupeřících stran podobné táborům Ferrari s Mekáčem.

    Když přišly drážkované gumy, tak hádky nabraly skutečných rozměrů, ale i ty byly kvalitnější než současné Hadráky.

    Drážkované gumy nebyly vyráběny na krátkou životnost jako Pirelli. Jinak bitva Bridgestone x Michelin byla ovlivněna tím, že Bridgestone velmi úzce spolupracoval s Ferrari které mohlo neomezeně testovat ve Fioranu.

  18. Variotek napsal:

    Zix: Já nikde netvrdím, že takové éry nebyli. Jen mi jako fanouškovi přijdou nudný, když 1 jezdec pěkně zajíždí toho 2. nebo je upřednostňovanej a proto pro něj není tolik těžký získat titul.
    Proto se nedivím, že dominance 1 jezdce nebo týmu nikoho nepřiláká – i když beru že letos se to dalo, protože Hamilton s Rosbergem slušně bojovali.

    A když náhodou kecám s někým o F1 (kdo jí nesleduje), tak jim vadí to věčný omezování a že jezdci nemají tak těžký řízení.
    Samozřejmě je jim do 25 let.

    Tohle tu bylo je a bude vždycky. Jezdci padesátých let „záviděli“ lehké řízení jezdcům let sedmdesátých, a stejně tak tomu bylo i fanoušků.

  19. Zix napsal:

    Tomáš Richtr:
    Éra Williamsu, Ferrari, Red Bullu… to není jako hledat šafrán…

    Já nikde netvrdím, že takové éry nebyli. Jen mi jako fanouškovi přijdou nudný, když 1 jezdec pěkně zajíždí toho 2. nebo je upřednostňovanej a proto pro něj není tolik těžký získat titul.
    Proto se nedivím, že dominance 1 jezdce nebo týmu nikoho nepřiláká – i když beru že letos se to dalo, protože Hamilton s Rosbergem slušně bojovali.

    A když náhodou kecám s někým o F1 (kdo jí nesleduje), tak jim vadí to věčný omezování a že jezdci nemají tak těžký řízení.
    Samozřejmě je jim do 25 let. 😉

  20. Ferda napsal:

    Tomáš Richtr:
    To je těžké. Když válčily Bridgestone a Michelin, lidé nadávali také…

    Nadávali, ale když vynechám nešťastné INDY, tak to byly spíše hádky dvou soupeřících stran podobné táborům Ferrari s Mekáčem.

    Když přišly drážkované gumy, tak hádky nabraly skutečných rozměrů, ale i ty byly kvalitnější než současné Hadráky.

  21. Tomáš Richtr napsal:

    Éra Williamsu, Ferrari, Red Bullu… to není jako hledat šafrán…

    Zix: Ale pochybuju, že někoho baví sledovat jak vyhrává jenom Schumacher, Vettel nebo jakýkoliv jezdec, kterej nemá konkurenci.

  22. Tomáš Richtr napsal:

    To je těžké. Když válčily Bridgestone a Michelin, lidé nadávali také…

    Ferda: Taky umělotina s jedním dodavatelem pneu se mi vůbec nelíbí.

  23. Zix napsal:

    Tomáš Richtr:
    Vždyť to není pravda. V F1 pořád někdo dominuje. Podívej se na historické výsledky.

    Samozřejmě že se našli období kdy někdo dominoval, ale zábava to byla jen tehdy, pokud byli vyrovnaný týmový kolegové – viz letos nebo třeba kdysi Senna vs. Prost.
    Ale pochybuju, že někoho baví sledovat jak vyhrává jenom Schumacher, Vettel nebo jakýkoliv jezdec, kterej nemá konkurenci.

    Podle mě sou mnohem lepší souboje, když bojujou o titul jezdci, co sou každej z jinýho týmu – Schumi vs Hakkinen/Alonso/Hill, roky 2007 nebo 2008.
    Prostě je tam toho mnohem víc – vyhovbuje tomu nebo tomu auto na tenhle okruh, pomůže jezdci kolega nebo ne, apod. věci.

    Já třeba s radostí vzpomínám na rok 2008, kdy bylo kolikrát v kvalifikaci celý pole srovnaný do 1 vteřiny a k tomu hlavní boje o titul(y) Massa vs Hamilton (skvělý finále v Brazílii snad zmiňovat nemusím).
    Pak třeba začátek roku 2012 kdy se netušilo kdo vyhraje a v 1. polovině sme viděli 8 jinejch vítězů. Tehdy to samozřejmě bylo kvůli Pirrelli (což být samozřejmě nemělo), ale bylo to nepřevídatelný = zábava.

  24. wrt napsal:

    Ferda:
    Já už jsem sice po záruční době, ale na časy kdy jsem tenhle limit ještě splňoval si docela živě vzpomínám.

    Tehdy jsem při přenosech F1 před televizí nervózně přešlapoval pln napětí ze soubojů které mnohdy trvaly podstatnou část celého závodu.
    přitom se mi v hlavě honily myšlenky. Vydrží jim motor? Nedojde před cílem palivo? Nedojde ke kolizi? Jak moc zasáhnou do souboje piloti, kteří dostávají kolo? Nedotáhne se za ně pilot,kterému zrovna chytly saze a po špatném startu se na ně začíná dotahovat?

    A dnes; Start, nikomu nechcípl motor. Čtvrté kolo, mění gumy. Páté kolo, na trati je tříska. Pět kol za SC. Mezitím mění gumy další. Dvacáté kolo. Už zase mění gumy. Mezitím 37 předjetí kterých si díky rozdílným gumám a DRS nikdo nevšímá. Komentátor se snaží odhadnout strategie podle směsi gum. Tento pilot teď bude muset gumy šetřit, aby nemusel znovu přezouvat. Třicáté deváté kolo. Na trať spadlo 7 kapek. Znovu SC. Pole se srovnává. V boxech je plno, zase se mění gumy. Z rádia se ozývá, máš pentli za nebezpečné předjetí. Další rádio. Pentle za rychlý vjezd do boxů. Čtyřicáté osmé kolo. X předjel Y po urputném souboji ve dvou zatáčkách. Uf to bylo drama. Blíží se cíl. Několika pilotům odešly gumy a těsně před cílem se o mnoho míst propadli. Cíl. Jeden pilot kvičí nadšením,přitom lepí na gumy hromady žmolků a díky palivovému limitu se belhá do boxů.

    😆

  25. majkkonen napsal:

    Tohto roku to bude moja 18 F1 sezóna. Ešte predtým(mal som asi 12) som v telke zachytil,zrejme zaujímavý závod, kedy jedno predbiehanie striedalo druhé…Zapamätal som si tri mená z tohto závodu Piquet, Mansel, Prost…masaker až do cieľa…
    Tak prišiel nejaký „útlm“, zrejme aj z dôvodu ktorý spomenul Ferda, proste F1 sa u nás nevysielala, možno nejaké záznamy…
    Nakoniec si ma F1 našla,resp. opačne(TV Prima)…natoľko ma to zaujalo, že sa sledovanie F1 stalo akýmsi nedeľným rituálom…teraz si uvedomujem, že snáď sledovanie F1 zavisí aj od toho či má divák svojho favorita, resp. sleduje to kvôli technike, alebo fandí značke…
    Neviem, ale myslím si,že ak divák nesleduje aj to dianie „okolo“, tak ho samotný závod nezaujme…mal som tu česť sledovať závod s „nováčikmi“, išlo o Monaco…musel som vynaložiť dosť síl, aby to neprepli…nedokázal som im vysvetliť, že tu ide aj o iné veci…
    Nie je problém si dnes zhliadnúť staršie závody a porovnávať…áno mnoho vecí sa zmenilo…aj v minulosti boli nudné závody – vláčiky, ale tá jazda bola omnoho náročnejšia, tá vyčerpanosť a vidina že pilot zo seba vyždímal maximum bola úžasná…
    Dnes pilot odjazdí 1,5 hod pretek, vyskočí k mikrofónu, hodí úsmev, priskočí Roscou a ide sa domov…
    Je to moc jednoduché…niekedy mám pocit, že sú tam tí jazdci aj zbytoční…bojím sa že príde doba, keď tam posadia 18 pilota, len z dôvodu, aby držal volant…

  26. Ferda napsal:

    Variotek: TAdy v tom souhlasím např. DRS a taky se mě nelíbí hybridy. Hybridy jsou špatné ááááno?

    DRS, ERS, KERS se do F1 nikdy neměly dostat. Taky umělotina s jedním dodavatelem pneu se mi vůbec nelíbí. Za ERSy se vyhazují miliardy oknem, ale na gumách se šetří. Tohle nezkousnu. 😕

  27. Ferda napsal:

    Variotek: Nebo Monako 1982 teda hlavně ten závěr. Pokrok nezastavíš, bohužel moderní technologie udělala z F1 to co udělala, ale myslím si že pořád je to ještě F1. Už v 80. letech mohly vozy jezdit jako po kolejích, motory měly výkon přes 1500 koní, pneu se vyráběly jen na jedno rychlé kolo, prostě si nedovedu představit neomezený vývoj v dnešní době. Jak by to dopadlo? Byla by to ještě F1? Děsí mě představa toho co před pár roky ukázal Red Bull jak by to asi vypadalo bez omezeného vývoje.

    82 jsem neviděl, byl jsem zrovna za zelenou bránou a navíc na Slovensku, kde se F1 nevysílala.

    Souhlasím, že největší problém je ve stupni současných technologiích, kde se v garáži už žádný zázrak udělat nedá. Těžko vrátit techniky k soustruhu a pilníku, když se vše dělá v laboratořích.
    Pokud se ale F1 nechá unést kybernetikou, tak je jasné, že se budou muset vymýšlet další zhovadilosti, aby F1 byla stále ještě koukatelná.

  28. Variotek napsal:

    Ferda: Vývoj samozřejmě se zastavit nedá. Jde jen o to, aby se našla nějaká hranice, aby motosport motosportem zůstal.

    Dle mě F1nejvíce škodí elektronické pomůcky, které jsou dnes důležitější než pilot samotný a navíc často pilota zaměstnávají více, než samotné řízení vozu.

    TAdy v tom souhlasím např. DRS a taky se mě nelíbí hybridy. Hybridy jsou špatné ááááno?

  29. Ferda napsal:

    Tomáš Richtr:
    Ferdo, podle mého názoru: F1 je pořád dobrá. Vždycky jak byla. A právě to je problém. Je pořád dobrá tak, jak vždycky BYLA. Ale dnes je jiná doba a všichni se přizpůsobují. Jsme z toho na větvi? Nejsme. Ale držet starý trend je cestou k zániku. Bernie je přesně ten případ.

    Vývoj samozřejmě se zastavit nedá. Jde jen o to, aby se našla nějaká hranice, aby motosport motosportem zůstal.

    Dle mě F1 nejvíce škodí elektronické pomůcky, které jsou dnes důležitější než pilot samotný a navíc často pilota zaměstnávají více, než samotné řízení vozu.

  30. Variotek napsal:

    Ferda: Abych staré časy moc nepřechvaloval, tak i tehdy často bývala nuda. Především v Monaku, kde nejnápinavější část závodů bývala kvalda. Jinak nudné závody v podobě vláčku. Samozřejmě když sprchlo, tak to byla paráda srovnatelná s mokrým závodem v Kanadě 2011. A v podání Senny 1984 snad nejzajímavějším závodem celé historie F1.

    Největším plusem té doby bylo, že vývoj byl minimálně omezovaný a většina novinek techniků a designéru byla vidět i okem laického fanouška.

    Nebo Monako 1982 teda hlavně ten závěr. Pokrok nezastavíš, bohužel moderní technologie udělala z F1 to co udělala, ale myslím si že pořád je to ještě F1. Už v 80. letech mohly vozy jezdit jako po kolejích, motory měly výkon přes 1500 koní, pneu se vyráběly jen na jedno rychlé kolo, prostě si nedovedu představit neomezený vývoj v dnešní době. Jak by to dopadlo? Byla by to ještě F1? Děsí mě představa toho co před pár roky ukázal Red Bull jak by to asi vypadalo bez omezeného vývoje.

  31. Tomáš Richtr napsal:

    Ferdo, podle mého názoru: F1 je pořád dobrá. Vždycky jak byla. A právě to je problém. Je pořád dobrá tak, jak vždycky BYLA. Ale dnes je jiná doba a všichni se přizpůsobují. Jsme z toho na větvi? Nejsme. Ale držet starý trend je cestou k zániku. Bernie je přesně ten případ.

  32. Ferda napsal:

    Tomáš Richtr:
    Ferda, věř mi, že chápu Tvůj pohled na věc.

    Abych staré časy moc nepřechvaloval, tak i tehdy často bývala nuda. Především v Monaku, kde nejnápinavější část závodů bývala kvalda. Jinak nudné závody v podobě vláčku. Samozřejmě když sprchlo, tak to byla paráda srovnatelná s mokrým závodem v Kanadě 2011. A v podání Senny 1984 snad nejzajímavějším závodem celé historie F1.

    Největším plusem té doby bylo, že vývoj byl minimálně omezovaný a většina novinek techniků a designéru byla vidět i okem laického fanouška.

  33. Tomáš Richtr napsal:

    Přesně tak. Lidé říkají, jak byla F1 v minulosti dokonalá. Ale sami neznají dlouhodobější výsledky. O kontroverzích nemluvě.

    Variotek: Mercredes ovládl zatím jednu sezonu a dělá se z toho tragédie. V tomhle ohledu tu byly i horší a delší období….

  34. Tomáš Richtr napsal:

    Ondro, myslel jsem to přesně tak, že se na ně koukne někdo dnešní a ještě ji neviděl.

    Ondra: Myslím, že je to jen tím, že už jsme je viděli.

  35. Variotek napsal:

    casstoner27: Mercredes ovládl zatím jednu sezonu a dělá se z toho tragédie. V tomhle ohledu tu byly i horší a delší období….

  36. Tomáš Richtr napsal:

    Ferda, věř mi, že chápu Tvůj pohled na věc.

  37. Tomáš Richtr napsal:

    Seb_fan, taky krásný příspěvek.

  38. Tomáš Richtr napsal:

    Vždyť to není pravda. V F1 pořád někdo dominuje. Podívej se na historické výsledky.

    Zix: Problém je že v posledních letech skoro vždycky někdo dominuje

  39. Tomáš Richtr napsal:

    oldman, taky pěkný příspěvek, díky.

  40. Icewoman napsal:

    Ferda:
    Já už jsem sice po záruční době, ale na časy kdy jsem tenhle limit ještě splňoval si docela živě vzpomínám.

    Tehdy jsem při přenosech F1 před televizí nervózně přešlapoval pln napětí ze soubojů které mnohdy trvaly podstatnou část celého závodu.
    přitom se mi v hlavě honily myšlenky. Vydrží jim motor? Nedojde před cílem palivo? Nedojde ke kolizi? Jak moc zasáhnou do souboje piloti, kteří dostávají kolo? Nedotáhne se za ně pilot,kterému zrovna chytly saze a po špatném startu se na ně začíná dotahovat?

    A dnes; Start, nikomu nechcípl motor. Čtvrté kolo, mění gumy. Páté kolo, na trati je tříska. Pět kol za SC. Mezitím mění gumy další. Dvacáté kolo. Už zase mění gumy. Mezitím 37 předjetí kterých si díky rozdílným gumám a DRS nikdo nevšímá. Komentátor se snaží odhadnout strategie podle směsi gum. Tento pilot teď bude muset gumy šetřit, aby nemusel znovu přezouvat. Třicáté deváté kolo. Na trať spadlo 7 kapek. Znovu SC. Pole se srovnává. V boxech je plno, zase se mění gumy. Z rádia se ozývá, máš pentli za nebezpečné předjetí. Další rádio. Pentle za rychlý vjezd do boxů. Čtyřicáté osmé kolo. X předjel Y po urputném souboji ve dvou zatáčkách. Uf to bylo drama. Blíží se cíl. Několika pilotům odešly gumy a těsně před cílem se o mnoho míst propadli. Cíl. Jeden pilot kvičí nadšením,přitom lepí na gumy hromady žmolků a díky palivovému limitu se belhá do boxů.

    Tak nějak…

  41. Tomáš Richtr napsal:

    casstoner27: hezký příspěvek

  42. casstoner27 napsal:

    Variotek:
    casstoner27: To není problém Mercedesu, ale konkurence. Vždycky byla období domuinance jednoho týmu, Red Bull Ferrari, McLaren a období kdy se to střídalo. To k F1 patří…

    Vzdy byl nekdo rychlejsi, ale letos to bylo fkat o parnik. A aspon jsme mel viteze ze 3 – 4 tymu. Ted tam byl jen Ricciardo a to uprimne ne kvuli tomu, ze byl nejrychlejsi. Jinda se o to vitezstvi aspon bojovalo mezi tymy, ted se bojovalo mezi Mercedesy a kdyz Mercedes podelal co mohl, tak holt vyhral nekdo jinej

  43. Ferda napsal:

    Já už jsem sice po záruční době, ale na časy kdy jsem tenhle limit ještě splňoval si docela živě vzpomínám.

    Tehdy jsem při přenosech F1 před televizí nervózně přešlapoval pln napětí ze soubojů které mnohdy trvaly podstatnou část celého závodu.
    přitom se mi v hlavě honily myšlenky. Vydrží jim motor? Nedojde před cílem palivo? Nedojde ke kolizi? Jak moc zasáhnou do souboje piloti, kteří dostávají kolo? Nedotáhne se za ně pilot,kterému zrovna chytly saze a po špatném startu se na ně začíná dotahovat?

    A dnes; Start, nikomu nechcípl motor. Čtvrté kolo, mění gumy. Páté kolo, na trati je tříska. Pět kol za SC. Mezitím mění gumy další. Dvacáté kolo. Už zase mění gumy. Mezitím 37 předjetí kterých si díky rozdílným gumám a DRS nikdo nevšímá. Komentátor se snaží odhadnout strategie podle směsi gum. Tento pilot teď bude muset gumy šetřit, aby nemusel znovu přezouvat. Třicáté deváté kolo. Na trať spadlo 7 kapek. Znovu SC. Pole se srovnává. V boxech je plno, zase se mění gumy. Z rádia se ozývá, máš pentli za nebezpečné předjetí. Další rádio. Pentle za rychlý vjezd do boxů. Čtyřicáté osmé kolo. X předjel Y po urputném souboji ve dvou zatáčkách. Uf to bylo drama. Blíží se cíl. Několika pilotům odešly gumy a těsně před cílem se o mnoho míst propadli. Cíl. Jeden pilot kvičí nadšením, přitom lepí na gumy hromady žmolků a díky palivovému limitu se belhá do boxů.

  44. wrt napsal:

    Elektronika je dobrá vec, ale nesmie byť príliš vidieť. Na komunikáciu s mladými je to dobrá vec, Berniemu to snáď niekedy dôjde. Elektronika v aute tiež musí byť, ale volant ako na videohre nie je najlepšia vec pre posúdenie kvality jazdcov. Predbiehanie na gombíky je spočiatku atraktívne, ale je to skôr pre cvičené opice, ako pre špičkových jazdcov. Férové predbiehanie v minulosti hovorilo o umení jazdcov oveľa viac, aj keď ho bolo menej.

    Seb_fan:
    Je mi 15, takže asi akorát věk k tomu, abych napsal svůj názor proč nesleduje většina lidí v mým věku F1 (mě se to sice netýká, protože taky patřím do skupiny die Hard Fans). Pokusím se to shrnout:Myslím že chyba není úplně tak v motorech,ve vzhledu Formulí… ale nelíbí se mi postoj Ecclestoneho k mé generaci. Komunikace s fanoušky je ve světě Formule 1 téměř nulová oproti třeba fotbalu,hokeji atd. Třeba na facebooku s fanoušky nekomunikuje téměř nikdo.Pak pak je tu neatraktivita závodů. Alespoň posledních 6 let to tak většinou pro obyčejnýho člověka, kterej drží ovladač a jen tak přepíná kanál, sem tam se na něco zakouká bylo. Kdybych nebyl skalní fanoušek formulí tak by mě moc nebavilo koukat se jak Hamilton pořád jezdí vepředu a bojuje s Rosbergem (neříkám že to nebylo napínavý třeba v Bahrajnu nebo Kanadě, ale celou sezónu nebylo nijak atraktivní se na to dívat). Chtělo by to vyrovnanější startovní pole. To ale není chybavedení F1 ani FIA. Nikdo nemůže vyčítat Mercedesu, že udělali to co měli. Ale rozhodně si tím letos královna motorsportu nezískala fanoušky.Dále jsou tu samozřejmě tiché motory (i když to podle mě není až takovej problém jako 2 předcházející). Docela se mi líbil návrh Helmuta Marka jak by je vylepšil, ale o tom jindy. Větší pneumatiky bych taky uvítal. Pak si myslím, že byla blbost omezit hlasovou komunikaci, místo toho bych oddělal z volantu přílišné množství tlačítek a udělal z formulí víc mechanické než elektrické stroje. Samozřejmě ta elektronika k dnešní době patří, ale co je moc, to je moc……..Takhle bych tady mohl ještě nějakou dobu psát, ale mám dojem že to by stačilo. Jak už jsem se zmínil tak jsem skalní fanoušek (nic na tom nemění ani to že jsem frustrován tím nadvládou dřív RBR a nyní Mercedesu), a proto mi jsou tišší motory atd. vcelku jedno, protože se na závody Formulí 1 jen tak dívat nepřestanu, ale jen jsem napsal svůj názor proč si myslím, že F1 nedaří přilákat nové fanoušky.

  45. Seb_fan napsal:

    Je mi 15, takže asi akorát věk k tomu, abych napsal svůj názor proč nesleduje většina lidí v mým věku F1 (mě se to sice netýká, protože taky patřím do skupiny die Hard Fans). Pokusím se to shrnout:
    Myslím že chyba není úplně tak v motorech,ve vzhledu Formulí… ale nelíbí se mi postoj Ecclestoneho k mé generaci. Komunikace s fanoušky je ve světě Formule 1 téměř nulová oproti třeba fotbalu,hokeji atd. Třeba na facebooku s fanoušky nekomunikuje téměř nikdo.
    Pak pak je tu neatraktivita závodů. Alespoň posledních 6 let to tak většinou pro obyčejnýho člověka, kterej drží ovladač a jen tak přepíná kanál, sem tam se na něco zakouká bylo. Kdybych nebyl skalní fanoušek formulí tak by mě moc nebavilo koukat se jak Hamilton pořád jezdí vepředu a bojuje s Rosbergem (neříkám že to nebylo napínavý třeba v Bahrajnu nebo Kanadě, ale celou sezónu nebylo nijak atraktivní se na to dívat). Chtělo by to vyrovnanější startovní pole. To ale není chyba vedení F1 ani FIA. Nikdo nemůže vyčítat Mercedesu, že udělali to co měli. Ale rozhodně si tím letos královna motorsportu nezískala fanoušky.
    Dále jsou tu samozřejmě tiché motory (i když to podle mě není až takovej problém jako 2 předcházející). Docela se mi líbil návrh Helmuta Marka jak by je vylepšil, ale o tom jindy. Větší pneumatiky bych taky uvítal. Pak si myslím, že byla blbost omezit hlasovou komunikaci, místo toho bych oddělal z volantu přílišné množství tlačítek a udělal z formulí víc mechanické než elektrické stroje. Samozřejmě ta elektronika k dnešní době patří, ale co je moc, to je moc……..
    Takhle bych tady mohl ještě nějakou dobu psát, ale mám dojem že to by stačilo. Jak už jsem se zmínil tak jsem skalní fanoušek (nic na tom nemění ani to že jsem frustrován tím nadvládou dřív RBR a nyní Mercedesu), a proto mi jsou tišší motory atd. vcelku jedno, protože se na závody Formulí 1 jen tak dívat nepřestanu, ale jen jsem napsal svůj názor proč si myslím, že F1 nedaří přilákat nové fanoušky. 😉

  46. Ondra napsal:

    Mně 22, takže si můžeš můj názor taky započítat. 😉

    Tomáš Richtr:
    Mně by zcela upřímně zajímal průzkum cílové skupiny lidí 10 – 25 let např.

  47. Zix napsal:

    A pro Tomáše – je mi 23, tedy bych se do toho jeho průzkumu ještě vešel. :mrgreen:

  48. Zix napsal:

    Variotek – Problém je že v posledních letech skoro vždycky někdo dominuje, v roce 2009 Brawn dál 2011,konec roku 2012 a 2013 konec Red Bull a loni (+ nejspíš i letos) Mercedes.
    Ale i přesto sou závody lepší než byli, protože se v některých dost předjíždí a neni to vláček, u kterýho se čeká na bouračku nebo než jezdci pojedou do boxů.

    Co se týče závodů, tak bych formát neměnil v žádným případě. Naopak bych ho nechal a spíš přemýšlel jak to udělat v zajímavějších časech (pro mě ideální dopoledne nebo večer), protože v létě odpoledne kolikrát i vynechám než abych tvrdnul u bedny.
    Dál bych závody udělal takový, aby trvali max. hodinu a půl – pro mě ideální kdy to neotravuje.

    Pak má F1 samozřejmě spoustu dalších problémů – okruhy, drahý vstupenky, Bernie a neochota pro moderní věci, ale to už je téma mimo.

  49. oldman napsal:

    Současnou formuli trápí hodně věcí a dalo by se dlouho diskutovat, které jsou ty nejdůležitější. Jenže ještě ke všemu řešení problémů ve formuli 1 probíhá naprosto neskutečným způsobem. Hromada zástupců týmů a funkcionářů se vyjádří a přitom každý naprosto úzkostlivě hájí jen svůj zájem. Jeden by nic neměnil (protože má teď převahu), druhý chce další revoluci (jako kdyby zrovna jedna neproběhla a jemu se moc nepovedla) – toť dva extrémní pohledy, mezi nimiž se pohybuje spousta dalších nápadů. Chcete širší pneumatiky? Jo v pohodě, ale až později a prodlužte nám smlouvu. Když si vezmete jenom otázku motorů pro rok 2017, s jakými návrhy se přišlo – jsem skutečně zvědav s čím se příjde. Docela bych se vsadil, že nebýt krize ve formuli 1, tak to vyhrají elektromotory v kolech. Krize ve formuli 1? Kolik lidí z formule 1 vás bude přesvědčovat, že žádná krize není. Kolikrát jsme již slyšeli, že jestli se vám to nelíbí, sledujte něco jiného. Bohužel je dost diváků, kteří tyto hlasy vyslyšelo…
    Jsem již trošku v letech (ficiálně jsem fanouškem formule 1 od září 1976) a určitě se mnou řada z Vás nebude souhlasit, ale nemyslím si, že by formule 1 potřebovala extra revoluci. Diváci by neodešli, kdyby viděli rvát se na čele více jezdců a týmů, kdyby formule nabízela vše to co dříve (nejen na trati, ale i mimo ni, dnešní „pí-ár“ manažery ve formuli naprosto nechápu) a kdyby se ve formuli 1 neobjevilo tolik nových pravidel-zmetků. Dříve platila pravidla pro určité období a zasahovalo se do nich jen v případě řešení bezpečnosti či vyjasnění „černých“ míst. A veškerá iniciativa ve vymýšlení byla na konstruktérech. Dnes se to otočilo, největší vymyšlenosti nám přinášejí samotná pravidla. Přišlo to shora! A bohužel až příliš často. Přece je logické, že ve vymýšlení nějaké technické novinky je někdo úspěšnější. Jak chcete dosáhnout vyrovnanosti. stability, přijatelných nákladů když každou chvíli někdo vymyslí nějakou (doplňte prosím příslušný diplomatický výraz, doufám, že nebudu smazán). A tohle se už táhne roky (delší už je jenom naše reforma školství). Myslím, že formuli 1 dochází čas a další botu si dovolit nemůže. Co poradit, kde začít?
    Použiju-li skorocitátu z mého oblíbeného seriálu „Jistě, pane ministře“ je to jako radit kapitánovi Titanicu, poté co najel na ledovec. Doufám, že formule 1 to rozchodí. Ale pravidla pro rok 2017 musí být trefou do černého. A klidně můžou i přinést i něco nového, jenže to musí být promyšlené. Změna formátu GP? Více GP za víkend? Nemyslím si, že je to tak jednoduché, jak by se zdálo. Formule 1 přece jen více cestuje a té techniky je tam více než třeba v DTM a V8. Ale v některých podnicích je třeba v sobotu „sprint“ tak, aby to zvedlo náklady přijatelně a vše se s větší sledovaností proměnilo v zisk? To si ač staromilec představit dovedu.Ono možná by se tak dalo na konci šampionátu rozdělit více bodů (zasloužených bodů) a problém předčasného rozhodnutí mistrovství by byl vyřešen…
    Trošku jsem se zakecal. Ještě maličkost. Chybí tady opravdová „persóna“. Ne že by Ecclestone za mlada sekal jen dobrotu, ale … bylo to něco úplně jiného. Ten názor se prostě musel respektovat (žádné zkratky, umělý déšť, vyplácení se ze soudů). A FIA? Balestra na Vás pacholci :mrgreen:

  50. Variotek napsal:

    casstoner27: To není problém Mercedesu, ale konkurence. Vždycky byla období domuinance jednoho týmu, Red Bull Ferrari, McLaren a období kdy se to střídalo. To k F1 patří…

  51. casstoner27 napsal:

    Tomáš Richtr:
    Mně by zcela upřímně zajímal průzkum cílové skupiny lidí 10 – 25 let např.

    Asi takhle, nedavno jsem dosahl plnoletosti a muj nazor je asi takovy, ze se soucasnou F1 nemam problem. Na druhou stranu jsem ja tolerantni clovek k vetsine vecem v F1, ktere ostatni povazuji za kraviny. Nemam problem u zavodu vydrzet 2 hodiny, nejsem usinajici clovek i kdyz dokazu uznat, ze obcas je to hodne nuda (ale to fakt jen obcas). Kazdy zapaleny fanousek proste neusne. Usina muj otec, ktery ale dokaze usnout skoro u vseho. Mam v zavodech sveho favorita, tak kdyz se zrovna nedeje nic na trati, tak sleduji jeho a dalsi na livetimingu.

    Ja zastavam nazor, ze nejvetsi problem F1 zpusobil Mercedes, ktery postavil dobre auto. Protoze za nim se to neustale stridalo. Nebyt Mercedesu, byl by to najednou boj nekolika tymu. Nekdy na tom byla dobre FI, nekdy Wilda, nekdy RB, nekdy Ferrko, obcas se tam zamichal McLaren….Ale tim, ze kazdy v mediich slysel pokazde jen 3 jmena (Mercedes, Hamilton, Rosberg)….

    Na F1 jsem se divam od roku 2004 (tehdy osmilety). Nedavno jsem si poustel zaznamy z tehle doby a nevim, proc si lidi dneska stezuji. Ta auta sice rvala, ok, obcas nekdo chytil v boxech, ale na trati krom 2 vyletu mimo a 5 predjizdeni total nic.

  52. Tomáš Richtr napsal:

    Mně by zcela upřímně zajímal průzkum cílové skupiny lidí 10 – 25 let např.

  53. Variotek napsal:

    Nic proti změnám, ale měnit formát závodů F1 není pravá cesta. Už jen kvůli jedné GP. Chyba je v nudných umělých tratích, které odpouští chyby. Vraťte štěrk a písek a o dramatické kousky nebude nouze. Tak jak jezdci dnes v klidu přebrzdí nebo vyjedou z tratě a pak se v klidu vrátí nebylo před 15 lety možné. Jen si vemte Rosbergrovo probrždění na Monze na původní dvojí šikaně, Loni by to neudělal dvakrát ale jen jednou…….

  54. Ondra napsal:

    Staré dobré detektivky už dnes napětí nevyrobí.

    Myslím, že je to jen tím, že už jsme je viděli. Nedávno jsem se díval na pár klasik z dob minulých, které jsem až do té doby úspěšně opomíjel a bavil jsem se náramně. Naopak si myslím, že kdybychom lidem v té době pustili třeba současnou hudbu (a zřejmě i současnou F1, i když má být tak staromódní), tak by se zhrozili. 😉

    A co se týká délky závodů, tak Singapur je samostatná kapitola, ale ta průměrně hodina a půl až hodina čtyřicet, co máme, mi připadá ideální a tohle bych neměnil.

    Dnes je toho víc, je to kratší a emotivně syrovější a silnější.

    Pravda je, že moderní je dostat z co nejmenšího množství na vstupu co největší množství na výstupu. Takže moderní formule by trvaly půl hodiny a odehrálo by se v nich to, co teď za hodinu čtyřicet. A proto je to pak ale syrovější. Když byste měli nějakou skvělou dvouhodinovou bitvu a pustili si ji zrychleně (resp. sestříhali ji, aby ty formulky nejezdily několikanásobnou rychlostí :mrgreen: ), tak to nebude ono. A v neposlední řadě by si Bernie za půlhodinovej závod nemohl naúčtovat tolik, co za dvouhodinovej. :mrgreen:

Napsat komentář