K čemu jsou a jak fungují světelné diody kolem kokpitu F1?

Uznávaný expert na formuli 1 Gary Anderson, píšící pro britský magazín Autosport, vysvětluje funkci několika barevných diod rozmístěných kolem kokpitu vozů F1. Modrá dioda na vrcholku šasi (tedy těsně před závodníkem) slouží pro traťové komisaře a lékaře, indikuje totiž pilotův stav. Toto zařízení musí být nainstalováno na všech vozech. V běžném provozu je nastaveno na nízký…

1 Štítky: Bezpečnost Gary Anderson Zveřejněno 15. 09 2016 — Lukáš Štěrovský

Uznávaný expert na formuli 1 Gary Anderson, píšící pro britský magazín Autosport, vysvětluje funkci několika barevných diod rozmístěných kolem kokpitu vozů F1.

Modrá dioda na vrcholku šasi (tedy těsně před závodníkem) slouží pro traťové komisaře a lékaře, indikuje totiž pilotův stav. Toto zařízení musí být nainstalováno na všech vozech. V běžném provozu je nastaveno na nízký jas a pomalé blikání, aby se dalo rozpoznat, že systém funguje. Pokud senzory vozu zaznamenají náraz, modrá dioda se rozbliká jasněji a rychleji. To značí například to, že pilot může být v bezvědomí.

Informace o režimu diody jsou skrze telemetrii posílány do medical caru (lékařského vozu). Oficiální lékař šampionátu tak má alespoň určitou představu o síle nárazu, který jezdec utrpěl, ještě před tím, než se k nehodě sám fyzicky dostaví.

Pokud se při nehodě tento systém spustí, musí jezdec navštívit lékařské centrum bez ohledu na to, jak se sám cítí. Pokud tak neučiní, bude „odměněn“ penalizací.

Celý systém je poháněn zařízením, které slouží pro nahrávání údajů při nehodách, takže funguje, i když všechny ostatní elektrické přístroje selžou. Je to vlastně podobné černým skříňkám v letadlech. Systém může být resetován jedině Mezinárodní automobilovou federací.

Přítomna poblíž kokpitu je také kontrolka systému ERS. Pokud svítí červeně, musí se komisaři a další činovníci držet dál od vozu. Žlutá znamená, že komisaři se vozu mohou dotknout, ale samotný systém vykazuje určitou poruchu. Zelená symbolizuje stoprocentní stav a zaručuje absolutní bezpečnost při manipulaci s vozem.

Čtěte dále: Speciální kamera nestačí. FIA chce údaje o zdravotním stavu pilotů už během havárie

Detail na diody během zastávky Maxe Verstappena u mechaniků

Detail na diody během zastávky Maxe Verstappena u mechaniků

 

Diskuse k článku

Napsat komentář