Speciální kamera nestačí. FIA chce údaje o zdravotním stavu pilotů už během havárie

Mezinárodní automobilová federace hodlá zavést systém pro sběr biometrických dat během havárií. Má v plánu ho ozkoušet ještě před koncem této sezony, aby byl plně připraven pro rok 2017. FIA zveřejnila výsledky vyšetřování Alonsovy nehody ve Velké ceně Austrálie. Bylo to poprvé, kdy byla analyzována data z vysokorychlostní kamery od Magneti Marelli, která byla instalována na vozy…

Štítky: Bezpečnost Fernando Alonso FIA Zveřejněno 7. 06 2016 — GPF1.cz

Mezinárodní automobilová federace hodlá zavést systém pro sběr biometrických dat během havárií. Má v plánu ho ozkoušet ještě před koncem této sezony, aby byl plně připraven pro rok 2017.

FIA zveřejnila výsledky vyšetřování Alonsovy nehody ve Velké ceně Austrálie. Bylo to poprvé, kdy byla analyzována data z vysokorychlostní kamery od Magneti Marelli, která byla instalována na vozy před začátkem sezony. Společně s dalšími pomocníky, jako je černá skříňka a akcelerometr byl vytvořen poměrně přesný obrázek celé situace. Z těchto přístrojů například vyplývá, že velkou zátěž musela snést především Alonsova hlava, která byla podrobena dvěma úderům o vnitřní části kokpitu.

Laurent Mekies, generální manažer výzkumu pro Globální institut bezpečnosti v motorsportu, byl ten, kdo pro Mezinárodní automobilovou federaci sestavil zprávu o Alonsově nehodě. Podle jeho slov byl učiněn významný krok za cestou k lepšímu pochopení průběhu havárií. Nicméně prostor pro zlepšení stále existuje. Naštěstí ví, jak ho dosáhnout, a FIA je mu nakloněna.

„Honba za vyšší bezpečností asi neskončí nikdy, ale zavedení vysokorychlostní kamery je rozhodně významným krokem kupředu. Dalším krokem je biometrie – sběr dat o jezdci, jeho srdeční činnosti, tělesné teplotě, dokonce o úrovni jeho pocení a dalších důležitých charakteristikách.

Doufám, že budeme moci tento mechanismus vyzkoušet na pilotech ještě před koncem sezony, když ne v závodech, tak minimálně alespoň v testech. Biometrická data nám představí kompletní stav jezdce před, během a po havárii. Budeme schopni hned přesně vyhodnotit situaci, případně jaké oživovací operace jsou nutné.“

Biometrické systémy budou doplňovat výše zmíněné vysokorychlostní kamery, které jsou umístěné a nasměrované tak, aby snímaly převážně hlavu pilota. S plánovaným zavedením Halo systému poté bude ještě mnohem více možností, kam kameru umístit.

„Budoucnost může přinést řadu věcí. Je možné, že za chvíli budeme zjišťovat zatížení působící na piloty skrz bezpečností pásy,“ řekl Mekies a navíc dodal: „Bezpečnostní opatření a výzkum pravděpodobně neskončí nikdy. Hranice, čemu je možné porozumět a co jsme schopni analyzovat, se stále posouvají.“

Čtěte dále: Zamyšlení: F1 musí mít své hrdiny. Bez rizika to ale nepůjde

Text: Dominik Lob

Diskuse k článku

Napsat komentář