Je to únosné? Piloti budou v příštím roce vystaveni přetížení až 5,5 G

Auta se kvůli novým pravidlům navíc stanou závislejšími na aerodynamice, znesnadní se předjíždění a ve výsledku budou vozy i pomalejší na rovinkách. Vyhlídky formule 1 ani pro sezonu 2017 nejsou růžové. Co na to řekne divák u obrazovky? Bude se ptát, k čemu vlastně takové úpravy pravidel jsou. Vozy totiž budou mnohem více odkázány na aerodynamickou…

1 Zveřejněno 31. 03 2016 — Josef Nekvinda

Auta se kvůli novým pravidlům navíc stanou závislejšími na aerodynamice, znesnadní se předjíždění a ve výsledku budou vozy i pomalejší na rovinkách. Vyhlídky formule 1 ani pro sezonu 2017 nejsou růžové. Co na to řekne divák u obrazovky?

Bude se ptát, k čemu vlastně takové úpravy pravidel jsou. Vozy totiž budou mnohem více odkázány na aerodynamickou úroveň, což jim ve výsledku neumožní jezdit v bližší vzdálenosti za sebou a neprospěje to ani předjíždění. Sám Lewis Hamilton si rovněž není jistý přínosem nových regulí.

„Myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamické brázdy vzduchu za zadní části vozů, abychom se dostali blíže a mohli předjíždět. Ukrojme pět sekund z času na kolo aerodynamickými úpravami a nic se nezmění. Prostě budeme jen kroužit rychleji,“ vyjádřil se mistr světa Hamilton.

Právě změn v aerodynamice se ale úpravy pravidel týkají nejvíce. Auta se rozšíří, stejně tak pneumatiky, přítlačná křídla zmohutní, difuzor se zvětší. Inovací dost na to, aby se týmy už nyní vrhly do prvních počítačových simulací a zjistily, jak se bude příští generace vozů F1 chovat přímo na trati. Hantýrkou automobilového nadšence se dá říci, že půjde o facelift natolik výrazný, že mimo nárůst rychlosti vzroste i hodnota přetížení pilotů při průjezdu zatáčkami do extrémních končin.

Jen na okraj, zrychlení se vozy formule 1 dočkaly už letos. V Melbourne zaznamenal Lewis Hamilton kvalifikační čas rychlejší o 2,5 sekundy oproti tomu z předchozí sezony. Z toho jedna sekunda je přičítána potenciálu nových pneumatik, o zbytek se postaraly motory spolu s upravenými aerodynamickými komponenty. Další tři sekundy na kolo by pak měly nové vozy ukrojit příští rok.

Z prvotních prognóz ale vyplývá, že dojde dokonce ke zpomalení na rovinkách až o 10 km/h a 1 sekundu vlivem většího odporu a vyšší hmotnosti aut o zhruba 20 kilogramů. Rapidní rozdíl pak ale nastane vlivem navýšení mechanické přilnavosti při průjezdu zatáčkami.

Barcelonská táhlá třetí zatáčka již poodhalila, jaké hodnoty lze od nových aut očekávat. Piloti zde v současnosti projíždějí na pátý rychlostní stupeň při 240 km/h a působí na ně přetížení 3G. Nově by to mohlo být až 275 km/h a přetížení 5,5G. Takový skok již vyvolává otázky, zda to s sebou nepřinese i zvýšení bezpečnostních rizik. Podle ředitele závodů Charlieho Whitinga, ale současné okruhy splňují nejpřísnější kritéria a není se tak čeho obávat.

Čtěte dále: Kritika od jezdců není reakcí na novou kvalifikaci. Jsou nespokojení už dlouho

Lewis Hamilton o přínosech nových pravidel přesvědčený rozhodně není

Lewis Hamilton o přínosech nových pravidel přesvědčený rozhodně není

Diskuse k článku

Napsat komentář