Jak vypadá příprava na první závod? Doslova koupel v moři stresu

Od úvodního závodu v Melbourne nás prakticky dělí jen hodiny, přestože pro týmy už závod, nazývejme jej nultý závod, dávno začal. Boj s časem a mnohem větší porcí kilometrů začíná již s koncem předsezónních testů. Co se tedy děje v době mezi Barcelonou a Melbourne? Výměra otevírací Grand Prix nového ročníku formule 1 čítá něco málo přes 300…

Štítky: Milton Keynes Red Bull Zveřejněno 14. 03 2016 — Josef Nekvinda

Od úvodního závodu v Melbourne nás prakticky dělí jen hodiny, přestože pro týmy už závod, nazývejme jej nultý závod, dávno začal. Boj s časem a mnohem větší porcí kilometrů začíná již s koncem předsezónních testů. Co se tedy děje v době mezi Barcelonou a Melbourne?

Výměra otevírací Grand Prix nového ročníku formule 1 čítá něco málo přes 300 kilometrů. To ale není nic v porovnání s tím, co musí všech jedenáct týmů absolvovat ještě před tím, než se postaví na startovní rošt v Melbourne. Štace, o které tu budeme mluvit, se letos započala v Barceloně. Po osmi dnech zimních testů strávených v této destinaci je hlavním cílem všech stájí přepravit celý ten ansámbl zpět na svou základnu. Pro osm z oněch jedenácti týmů to znamená dopravit vše do Velké Británie. My se v tomto příspěvku podrobněji zaměříme na velmi našlapaný itinerář týmu z Milton Keynes.

Našlapaný o to více, že Red Bull na Circuit de Catalunya zůstal o něco déle, a to za účelem natáčení. „Znamená to, že jsme zabalili v neděli odpoledne a kamiony vyslali v noci. Do Milton Keynes dorazily v úterý kolem šesté hodiny ranní,“ přibližuje manažer logistiky Red Bullu Gerard O’Reilly. Z toho vyplývá, že rakouská stáj má jen několik dní k zformování celého toho kolotoče a jeho vyslání na další pouť. Tentokrát do Austrálie. Tedy na úplně druhý konec planety, kde tým musí absolvovat již páteční dopolední slot. Naštěstí pro Red Bull se továrna od letiště East Midlands nachází jen hodinu a půl cesty.

„Tři kamiony s nejdůležitějšími věcmi se vrátily již v úterý ráno a další tři dorazily později toho dne. Závodní auto použité pro barcelonské testy jsme rozmontovali v sobotu po dokončení natáčení. Zpět se vrací dodávkami, protože dodávka jej do továrny dostane mnohem rychleji než náklaďák. Šasi šlo rovnou k inspekční prohlídce, po které poputuje do dílny k namontování některých karbonových částí a pak rovnou do lakovny. Zpět bychom ho měli mít ve středu,“ pokračuje O’Reilly.

O’Reillyho logistický tým čítá sedm členů. Za úkol mají všechny nakládky a vykládky, přičemž samotná funkce začíná už správným načasování procesů, kdy všechny součásti auta proudí mezi jednotlivými odděleními. Právě O’Reilly tak rozhoduje o tom, kdy se co na auto namontuje nebo kdy auto dostane nový kabát v podobě laku.

„Jakmile to dostaneme do továrny, máme lidi na to, aby ty procesy po celou dobu urgovali. Zároveň hlídají návaznost s vědomím toho, že ve čtvrtek odpoledne už musí být hotovo. Jedině tak máme šanci, že se to zpět k nám dostane ve čtvrtek v noci a na letiště v pátek ráno,“ upřesňuje situaci těsně před přesunem do dějiště úvodního závodu manažer logistiky.

Součástí týmu formule 1 jsou i departmenty s náhradními díly, nicméně nemůže být řeč o podobném systému, který lze například vidět u obyčejných dealerů osobních vozů.

„Samozřejmě máme v této rané fázi velmi omezené množství náhradních dílů. I z toho důvodu jsme měli téměř všechny díly ve Španělsku a ty samé poletí i do Austrálie. Karoserie bude muset projít kontrolou, nějakými opravami a lakováním. Všechno proto s námi pravděpodobně neodcestuje už v pátek, ale některé části dorazí až začátkem příštího týdne.

Z East Midlands poletíme s nákladem o objemu 12 letadlových palet, což představuje zátěž zhruba 30 tun. Zahrnuje to věci pro dvě závodní auta, zatímco náhradní šasi poputuje později a bude připraveno v druhé polovině příštího týdne. Doufejme ale, že jej vůbec nebudeme potřebovat,“ doplňuje O’Reilly.

Složit, rozebrat, sbalit, odeslat, vybalit, složit, rozebrat.

Vybalit, složit, rozebrat, sbalit, odeslat, vybalit, složit, rozebrat. Práce jako každá jiná

Možná už si nyní říkáte, že taková práce s sebou nese hodně zodpovědnosti a člověk musí mít přímo železné nervy. O tom není pochyb. O’Reillyho ale jen tak něco z míry nevyvede. Už jen z toho důvodu, že je velmi vyrovnaným člověkem a ve formuli 1 má hodně za sebou. Však jeho pouť královnou motorsportu začala již v roce 1992 s týmem Jordan. Od roku 2006 se pak přidal k Red Bullu, kde působí doposud. Na každý pád, tým s býkem ve znaku má v předzávodní přípravě reputaci, která by se dala shrnout dvěma slovy – last minute.

„Je to způsob, kterým fungujeme již pěknou řádku let. Někteří lidé si myslí, že je to všechno na poslední chvíli, ale stále se snažíme inovovat auto a integrovat na něho nové věci. Letos to nebude jiné. Nemůžete říct, že by to byl špatný způsob, když jsme tímto stylem získali osm mistrovských titulů. Udržuje nás to neustále ve střehu. Máme na to dobře zaběhlý tým. Dokážu si představit, jak ten týden bude vypadat u nového týmu Haas, protože pro ně je to všechno poprvé. Nezískali jsme tolik nového vybavení přes zimu, takže všechno má své místo a kluci vědí, kde to najdou,“ dodává šéf logistiky.

Jakmile je náklad dopraven na letiště, nastává vzácná chvíle pro Red Bull. Pro zúčastněné zaměstnance je to chvíle úlevy. Do Albert Parku většina zařízení dorazí v pondělí, nicméně již od soboty se tým o pár lidech věnuje zařízením garáže. Představa, že jste něco zapomněli v továrně v Milton Keynes a nyní se nacházíte v Melbourne, ale musí nahánět hrůzu i O’Reillymu.

„Věřím, že lítá několik spojů denně,“ dodává s úsměvem. „Obvykle jsem to já, kdo zvedá telefon, když něco hoří, takže v továrně jsem pak neoblíbeným.“

Čtěte dále: Uhýbáme z cesty. Nové vozy musí být agresivní, říká šéf Red Bullu

Diskuse k článku

Napsat komentář