Jak Sainzova nehoda pomůže zvýšit bezpečnost nejen v F1

Institut FIA se snaží vyvinout nástroje, kterými by pomohl ke zlepšení bezpečnosti pilotů, ale i lékařské péče po nehodě. Sainzovův incident v Sochi je dobrým studijním materiálem. Přijít na to, čím si pilot prošel při havárii, se v současné době snaží Institut FIA. Ten se zabývá vývojem nástrojů pro speciálně zaměřený monitoring pilotů a prvním testovaným subjektem by…

Štítky: Carlos Sainz Toro Rosso Zveřejněno 22. 12 2015 — Josef Nekvinda

Institut FIA se snaží vyvinout nástroje, kterými by pomohl ke zlepšení bezpečnosti pilotů, ale i lékařské péče po nehodě. Sainzovův incident v Sochi je dobrým studijním materiálem.

Přijít na to, čím si pilot prošel při havárii, se v současné době snaží Institut FIA. Ten se zabývá vývojem nástrojů pro speciálně zaměřený monitoring pilotů a prvním testovaným subjektem by mohla být právě formule 1. V budoucnu by ale monitoring jezdce mohl pomoci celému motorsportu.

Už během nehody Carlose Sainze se podařilo nashromáždit důležitá data skrze ušní akcelerometr a další měřící zařízení, jako je ADR (Accident Data Recorder). Piloti jej zabudovaný ve sluchátkách používají od roku 2014. Ačkoli takto získaná data jsou pro Institut relevantní a užitečná, je potřeba učinit další zlepšení. Takto nashromážděná data jsou součástí databáze (World Accident Database), díky kterým pak FIA chce do budoucna minimalizovat následky nehod. Mimochodem Sainzovi tehdy bylo naměřeno přetížení 42G.

Přibýt by tak měly snímače pro měření tepu, teploty a dokonce i pro analýzu potu. Data pak následně lékařům usnadní práci při diagnostice bezprostředně po havárii. Detekce pohybů hlavy při nárazu by pomohla odhalit, k jak velkým poškozením a v jakých místech mohlo dojít. Od nové sezóny budou všechny vozy F1 opatřeny vysokofrekvenční kamerou, která tyto pohyby zaznamená. To dá FIA možnost odhalit oblasti, ve kterých je dobré zlepšit bezpečnost pilota.

Global Institute je výzkumným partnerem Institutu FIA a jeho předseda Luc Argand říká: „V Global Institute máme povinnost a odpovědnost za to, abychom udělali pokrok ve výzkumu a rozšířili jej do všech sportovních odvětví. Formule 1 bude pravděpodobně jen začátek.“

Poradce Institutu FIA Andy Mellor zase vysvětlil, jak akcelerometry budou spolupracovat s ADR a následně pomohou zdravotníkům. „Je toho moc, co se od kolizí můžeme naučit, pokud budeme mít správné informace po havárii. V současné době nám snímače řeknou pouze o silách působících na auto. Možnost sledování samotných pilotů je zásadní průlom. Informace z akcelerometru by nám mohly poskytnout přesné kinematické pohyby hlavy,“ uvedl Mellor.

Takto dopadl Sainzův monopost po nehodě v Soči

Diskuse k článku

Napsat komentář