Google, Volvo, Apple a formulové závody?

Nová závodní série je na světě! Závodit bude s ,elektrickými‘ monoposty formule-E a namísto skutečných pilotů bude ovládána ,roboty‘. Odkud se vlastně vzala a jaký je její potenciál i s ohledem na klasický silniční provoz? Asi málokdo si ještě před ne zase tolika lety dokázal představit, že jednou bude závodní monopost fungovat s jiným než benzinovým…

Štítky: Formule E Roborace Zveřejněno 30. 12 2015 — Lukáš Štěrovský

Nová závodní série je na světě! Závodit bude s ,elektrickými‘ monoposty formule-E a namísto skutečných pilotů bude ovládána ,roboty‘. Odkud se vlastně vzala a jaký je její potenciál i s ohledem na klasický silniční provoz?

Asi málokdo si ještě před ne zase tolika lety dokázal představit, že jednou bude závodní monopost fungovat s jiným než benzinovým motorem. A dnes je tu – přes úvodní pokusy v silničním provozu – dokonce samostatná série, která je poháněna elektrickými motory. Podrobné zpravodajství z dění ve formuli-E, jak je to toto závodní odvětví nazýváno, naleznete na webu www.eformule.cz.

To však není ani zdaleka konečná fáze technologických inovací, které zasáhnou jak do samotného silničního provozu, tak zcela jistě i do motorsportu. Vlastně už zasáhly. V listopadu 2015 totiž Denis Sverdlov, bývalý ruský ministr pro komunikaci a masmédia, založil firmu Roborace (více detailů naleznete zde).

Ta bude pořadatelem stejnojmenné závodní série, ve které jako vozy poslouží právě monoposty formule-E, avšak s tím rozdílem, že piloty nahradí umělá inteligence a software. I novinky ze série Roborace naleznete na internetových stránkách www.eformule.cz.

Tak jako formule-E i Roborace vychází z technologií uplatněných prvně v silničním provozu; každý řidič se již jistě setkal s pojmem jako tempomat (či jeho adaptivní varianta) nebo třeba se systémem sledování jízdního pruhu. Kombinace těchto prvků de facto degradují roli řidiče, který za pár let bude pravděpodobně už pouhým pasažérem v pravém smyslu tohoto slova.

Velký rozvoj takzvaných autonomních vozidel a jejich ostré nasazené do provozu se očekává kolem let 2020/2021. V roce 2025 by pak už světové vozovky mělo křižovat na 20 milionů bezpilotních vozidel. A kdo za jejich vývojem vlastně stojí?

Jedná se právě o firmy Google, Volvo, Daimler, Tesla či Apple, které se soustředí na výše zmíněné technologie a jejich odlaďování a vylepšování. Lze tak očekávat, že v rámci několika desítek let už na běžných komunikacích nebude podstatný um řidiče, ale kvalitu softwaru jeho vozu. A s ohledem na sérii Roborace se nelze nezeptat: co to bude znamenat pro formuli jedna?

Lucas di Grassi *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net, copyright: Michael Kunkel / HOCH ZWEI +++

V ,elektrické’ formuli působí spousta jezdců známých i z F1, například Lucas di Grassi

Diskuse k článku

Napsat komentář