Grosjean se svezl v Prostově RE40 a srovnal dvě éry turbo motorů

Renault zavzpomínal na historickou slávu s přeplňovanými motory ve F1 a nechal Romaina Grosjeana, aby si udělal s letošní pohonnou jednotkou.

6 Štítky: Historie Romain Grosjean Zveřejněno 16. 05 2014 — Jan Pastorek

Renault zavzpomínal na svoji historickou slávu s přeplňovanými motory ve formuli 1 a nechal Romaina Grosjeana, aby si udělal srovnání s letošní pohonnou jednotkou.

Renault dovezl do Silverstonu významné monoposty předchozí turbo éry: RS01 z roku 1977, RE40 z roku 1983 a Lotus 98T z roku 1986. Gresjeana posadil do RE40, s nímž Alain Prost zvítězil v GP Velké Británie 1983.

Francouzský pilot Lotusu tak měl k dispozici monopost s turbo motorem o objemu 1,5 litru a výkonu 880 koní. Na svém vrcholu dosahovaly v polovině 80. let přeplňované agregáty výkonu 1000 koní v závodech a 1300 koní v kvalifikacích. Dnešní pohonné jednotky mají asi 760 koní.

„Na některých místech jsem měl stejné pocity jako v moderní formuli 1, zatímco v jiných chvílích pocity vůbec nebyly stejné,“ sdílel své zážitky Grosjean. „Hlavní rozdíl je pozici jezdce, plně si uvědomujete, že sedíte na přední nápravě.“

„Samozřejmě je také úplně jiná pružnost motoru. Máte pocit, že nemá žádný výkon, a najednou ho pocítíte (zabere turbo) a jste plní emocí! Také převodovka se obsluhuje jinak a vyžaduje čas, než si zvyknete.“

„Brzdění, přítlak, auto klouže směrem, který se mu zlíbí, to všechno cítíte za volantem. Nicméně zážitek je to pozoruhodný a býval bych rád odjel víc kol.“

Velká prodleva turba znamenala velké nároky na jezdce, aby vozy udrželi pod kontrolou.

„Staré turbo motory a ty letošní jsou jako den a noc,“ srovnával Grosjean. „Dřív jste museli dosáhnout tlaku 2,2 baru, aby došlo k přísunu výkonu. Muselo být hodně delikátní tohle zvládat v závodech.“

„Rob White (zástupce šéfa Renaultu Sport F1) za mnou potom přišel a řekl: ‚Teď už si nebudeš stěžovat na odezvu turba!‘ A já jsem mu odpověděl: ‚Nebudu, to je jisté.‘ Když to srovnám, tak technologie, které máme teď k dispozici, dělají současné motory mnohem snazší na ovládání.“

g1    g2    g3

g4    g5    g6

Diskuse k článku

Napsat komentář