Formule 1 se přesouvá na trať, která je pro Mercedes strašákem

Pouze jeden bod mezi Rosbergem a Hamiltonem značí, že se máme v nadcházejících závodech na co těšit. Nicméně je více než možné, že se k bojům o vítězství mezi oběma rivaly přidá někdo další. Právě víkendová Velká cena Maďarska v Budapešti je okruh, kde byla dominance Mercedesu v posledních letech narušena. Stříbrné šípy dokázaly vyhrát…

1 Štítky: Preview Zveřejněno 22. 07 2016 — Dominik Lob

Pouze jeden bod mezi Rosbergem a Hamiltonem značí, že se máme v nadcházejících závodech na co těšit. Nicméně je více než možné, že se k bojům o vítězství mezi oběma rivaly přidá někdo další. Právě víkendová Velká cena Maďarska v Budapešti je okruh, kde byla dominance Mercedesu v posledních letech narušena.

Stříbrné šípy dokázaly vyhrát úctyhodných 41 závodů během dvou a půl let od zavedení přeplňovaných hybridních motorů. Nicméně je to Hungaroring, který jim v předešlých letech způsobil spoustu trápení a který mezi tuto hromadu vítězství nepatří.

Red Bull a Ferrari zde zažívaly nejlepší závody sezony, když dokázaly v předchozích dvou letech střídavě slavit prvenství. Právě Red Bull by měl být tento víkend týmem, který bude udávat prim a bude tak pro úřadující šampiony měřítkem.

Hungaroring se skládá ze 14 zatáček, z nichž 12 se projíždí rychlostí okolo 200 km/h, takže úspěch či neúspěch závisí na aerodynamickém vyvážení, mechanické přilnavosti a trakci. To jsou všechno oblasti, ve kterých Red Bull exceluje. V Budapešti se navíc daří i jeho jezdcům. Daniel Ricciardo zde vyhrál v roce 2014, loni byl třetí, když ho na čtvrtém místě následoval jeho nynější týmový kolega Max Verstappen, tehdy ještě závodící pro tým Toro Rosso.

Nejenom v Mercedesu, ale i u Rudých býků to možná bude pořádně vřít. Oba piloti budou cílit na vítězství a sobota bude pro tento úspěch klíčová. Verstappen porazil Ricciarda v kvalifikaci poprvé minulý závod v Británii a do Maďarska tak pojede plný sebedůvěry. Australan je nyní ten, kdo musí na rychlost svého osmnáctiletého kolegy reagovat, aby si zachoval v týmu určitý statut jedničky.

4381 metrů dlouhý okruh v Budapešti je znám obtížným předjížděním. Minulý rok jsme viděli pouze devět normálních předjetí a šestnáct předjížděcích manévrů s pomocí DRS na konci 900 metrů dlouhé cílové rovinky. Očekává se, že na ní letos vozy budou dosahovat rychlostí kolem 320 km/h.

Pirelli na tento víkend nachystala super měkkou, měkkou a střední směs. Kvalifikační super měkká by měla být kolem 0,6 sekundy na kolo rychlejší než měkká, která byla naopak s lehkým vozem loni o 2,1 sekundy rychlejší než střední směs, o 1,6 sekundy, když byl vůz plně natankován. Měkká pneumatika minulý rok zvládla kolem 25 kol, tím pádem by měla být i letos hlavní směsí, na kterou jezdci budou přezouvat po úvodním stintu na super měkké.

Největší zátěž je kladena na levou zadní pneumatiku, kterou se týmy většinou snaží šetřit nastavením auta na nedotáčivost. To se však poté negativně projeví v časech na kolo.

Právě správné zacházení s pneumatikami bude v bitvě mezi Mercedesem a Red Bullem klíčové. Podle předpovědí by oba týmy měly zvládnout závod se dvěma zastávkami. Ostatní týmy se pravděpodobně uchýlí k třízastávkové strategii.

Velká cena Maďarska – klíčové údaje:

Navzdory slavnému úzkému a zakroucenému charakteru je Hungaroring znám svou schopností tvořit zajímavé závody a přinášet nečekané výsledky. Mercedes doufá, že k tomu letos nedojde a jeho jezdci si zde připíšou další dvojité vítězství.

V předchozích dvou letech se k podobnému úspěchu však ani nepřiblížili, když byli zapleteni do mnoha incidentů a radost tak přenechali Ricciardovi a poté Vettelovi. I tak má Mercedes z Maďarska výhru. Lewis Hamilton dokázal ukořistit první místo v roce 2013, v sezoně, kterou dominoval Sebastian Vettel s red bullem.

Není to jediné vítězství úřadujícího mistra světa z Maďarska. Naopak, na svém kontě má už čtyři. Jedno z nich získal velmi neočekávaně – v sezoně 2009, kde se McLaren trápil ve snaze dostihnout Brawn a Red Bull, v první sezoně od zavedení nových aerodynamických pravidel. Rok předtím zde získal své první a poslední vítězství v kariéře Heikki Kovalainen. Massa přišel o svůj motor tři kola před cílem a Fin se tak mohl radovat.

Asi nejpřekvapivější vítězství získal v roce 2006 Jenson Button s Hondou, který se po startu ze čtrnáctého místa konečně dočkal nejvyššího stupínku. Bylo to jediné vítězství japonského výrobce s vlastním týmem od jejich příchodu v roce 1992 až po jejich odchod roku 2008.

Hamilton má dobře nakročeno k tomu, aby se stal nejúspěšnějším pilotem na Hungaroringu. Stačí mu k tomu jediné vítězství a v historických tabulkách předběhne sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera. 18 kol ve vedení a Brit získá prvenství i v této oblasti.

V Silverstone získal Lewis svoji 28 výhru po startu z pole, čímž vyrovnal Vettela. Jedno prvenství napřed je Ayrton Senna, dalších dvanáct pak Schumacher.

Mnoho jezdců se těší, že v Maďarsku bude pokračovat jejich úspěšná šňůra. Carlos Sainz bodoval pětkrát z posledních šesti závodů, Verstappen získal dvakrát za sebou druhé místo. Rio Haryanto kvalifikačním počinem v Británii vyrovnal bilanci s Pascalem Wehrleinem na 5-5.

Rosberg v Maďarsku nikdy nestál na stupních vítězů, zatímco Alonso zde v roce 2014 zatím naposledy stříkal šampaňským.

Čtěte dále: Video: Sebastian Vettel o GP Maďarska

Minulý rok se stupně vítězů obešly bez stříbrné. Jak to bude letos?

Minulý rok se stupně vítězů obešly bez stříbrné. Jak to bude letos?

Diskuse k článku

Napsat komentář