Formule 1 potřebuje velká jména. Bez nich by byla pro fanouška ničím

Piloti jsou pravděpodobně tím nejdůležitějším prvkem formule 1. Ano, F1 je týmovým sportem, který představuje jedny z nejpokročilejších technologií, co se závodních monopostů týče. Na druhou stranu, většina známých jmen ze zákulisí se shoduje na tom, že právě pilot je klíčovým prvkem. Následující text sepsal expert Autosportu Ben Anderson. „Musíte mít ty nejlepší piloty,“ říká…

Štítky: Ben Anderson Piloti Zveřejněno 26. 12 2016 — Marie Tomšíková

Piloti jsou pravděpodobně tím nejdůležitějším prvkem formule 1. Ano, F1 je týmovým sportem, který představuje jedny z nejpokročilejších technologií, co se závodních monopostů týče. Na druhou stranu, většina známých jmen ze zákulisí se shoduje na tom, že právě pilot je klíčovým prvkem. Následující text sepsal expert Autosportu Ben Anderson.

„Musíte mít ty nejlepší piloty,“ říká generální ředitel McLarenu Jonathan Neale. „Piloti ve formuli 1 jsou ti nejlepší. F1 musí být něco, po čem touží. Jezdec je rozhodně středem všeho. Máte dva hrdiny, kteří během závodního víkendu bojují proti ostatním. To je způsob, jak zvládnout organizaci. Každý vidí, co je za ním. Chcete-li vidět úžasný sport, musíte mít napětí, drama, vzrušení a své hrdiny. To vše je důležité. Základem je mít dva zlé hochy, kteří mezi sebou soupeří. Když jste jezdec formule 1, musíte si najít způsob, jak se prosadit v padoku. Jste jedním z dvaadvaceti nejlepších pilotů na světě.“

Možnost závodit proti nejlepším pilotům na světě a porazit je, to je velká motivace. „Pokud se chcete věnovat okruhovému závodění, samozřejmě že formule 1 je stále na nejvyšší úrovni,“ říká mistr světa sezony 2007 Kimi Räikkönen. „Je úžasné, co dělají ti nejlepší kluci z rallye. Když máte ty nejlepší kluky z NASCAR, není to tak, že bychom přišli a hned je porazili. Soustředí se na své vlastní věci. Kdyby přišli sem, budou mít také problém. Záleží na tom, na co jste zvyklí. Ale když se podíváte na nejvyšší úroveň okruhového závodění, je to určitě F1.“

Na druhou stranu, formule 1 může udělat něco víc. Od začátku své existence se musí potýkat s platícími piloty. Ti talent neukázali na závodní dráze, svou cestu do závodění na nejvyšší úrovni si jednoduše zaplatili. „Formule 1 by měla být o dvaadvaceti nebo čtyřiadvaceti nejlepších pilotech na světě. Máme asi dvanáct nejlepších pilotů, zbytek za to platí,“ tvrdí šéf Red Bullu Christian Horner.

14207615_655402151283437_4363325524036285260_o

Tím se formule 1 liší od většiny sportovních odvětví. Nejlepší fotbalisté zaštiťují velké sponzorské akce, ale nejsou na nich závislí. Ale většina pilotů ano, a to je problém. Závodit na prvním místě vyžaduje nemalé množství finančních prostředků, což představuje jádro problému každého automobilového závodu. Proto se jedná o doménu lidí s obrovskými finančními možnostmi – pilota neuživí závodění, to on musí své závodění živit. Když tomu tak není, jedná se o výjimku potvrzující pravidlo. Všichni jsou závislí na výrobcích (například společnosti vyrábějící nápoje) a štědrosti různých businessmanů a podnikatelů.

„Trend platících pilotů upadá,“ argumentuje šéf Mercedesu Toto Wolff. „Dříve do formule 1 ty nejlepší piloty dostával jen Red Bull. Nyní to je Ferrari, Red Bull, Renault, Mercedes – všechny velké automobilky začaly s juniorskými piloty. Je to čistě o výsledcích. Možnosti financování a tatínkové u těch nejlepších chlapců nehrají žádnou roli. Ve formuli 1 vždy byli platící jezdci. Opravdu, někteří z nich se zařadili mezi ty nejlepší. Když do F1 vstupoval Niki Lauda, byl platícím pilotem. Byli jsme svědky situace, kdy nejvyšší příčky patřily těm nejlepším pilotům, pak níže jezdili platící jezdci, ale to se obrátilo. Nyní se do F1 znovu dostávají ti nejlepší – Ocon, Vandoorne, Wehrlein, Magnussen.“

Tento princip platí pro většinu startovního pole, ale stále jsou některé týmy, které spoléhají na piloty, kteří jsou ochotni za své závodění zaplatit velké peníze. V nižších sériích celkem běžná praxe. Bez kompletní restrukturalizace obchodního modelu motorsportu to půjde jen stěží změnit.

„Podívejte se na jiné sporty, třeba basketbal nebo americký fotbal. Vidíte, že většina týmů má peníze, mohou získávat hráče z jiných týmů a investovat,“ říká Felipe Massa. „To není případ F1. Možná, že to tak není ani ve fotbale. Několik týmů peníze má, jiné ne. Je hezké vidět bohaté týmy – dělají vrcholový sport s profesionály a malými rozdíly. Pokud je taková situace, tak o vítězství bojují tři různá auta. Jsou si blíž.“

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Abu Dhabi

Vedení F1 je snaží vytvořit prostředí, kde mezi sebou skutečně bojují ti nejlepší. Ale stále nesmíme zapomínat na technologické aspekty, které odlišují jednotlivé týmy. „Pokud by lidé viděli Vettela, Hamiltona, Räikkönena, Buttona, Alonsa, pět mistrů světa, jak si šedesát kol navzájem vyměňují pozice, mluvili by o sezoně 2016 jako o něčem úžasném,“ tvrdí šéf Pirelli Paul Hembery.

„Je to jen malý kousek, který se časem ztratí. Lidé se mě ptají, co se stalo s úžasným pilotem Fernandem Alonsem. Není to jen o něm, jedná se o výsledek všech technologií. To je škoda, fanoušci chtějí vidět svého hrdinu Fernanda (pokud jste Brit, tak Jensona a tak dále) mezi těmi ostatními. Pro McLaren to není nic negativního. Větší dopad to má na jejich fanoušky, kteří svůj idol nevidí tam, kde by chtěli. Chtějí sledovat, jak bojuje s ostatními šampiony.“

Piloti mezi sebou sice mají poměrně velké rozestupy, ale divák si musí uvědomit, že jezdci předvádějí výkon, který je nad rámec možností obyčejného smrtelníka. „To je stejná idea, jako když mezi sebou závodili gladiátoři ve vozících se dvěma koly,“ říká Horner. „To je tak dávno a myslíte si, že něco takového nikdy nemůžete udělat. Ti piloti musí být hrdinové. Samozřejmě, chceme aby formule 1 byla bezpečná, jak nejvíc to jde. Nechceme, aby si někdo ublížil, ale ať se vám to líbí, nebo ne, je to riskantní. Vzpomeňte si na nehodu Fernanda Alonsa v Austrálii. Jsem si jistý, že to mělo za následek velký nárůst pozornosti. Bylo to něco spektakulárního. Když si uvědomíte, že piloti jsou připraveni z auta dostat maximum a jdou do toho rizika, váš obdiv jen roste.“

Čtěte dále: Bottas: V top autě bych konečně mohl vyhrávat, i když bych si to přál s Williamsem

Diskuse k článku

Napsat komentář