FIA přiznala chyby v pravidlech kolem motorů

Při tvorbě pravidel týkajících se motorů pro sezónu 2014 udělala Mezinárodní automobilová federace závažné chyby. Přiznal to její prezident Jean Todt. Od doby, co nové šestiválcové motory o obsahu 1,6 litru byly na prahu sezóny 2014 uvedeny k životu, překročily náklady jednotlivých zákaznických týmů, které tyto pohonné jednotky odkupují, už 20 miliónů euro. Přitom nové motory…

4 Štítky: Jean Todt motory Zveřejněno 9. 11 2015 — Lukáš Štěrovský

Při tvorbě pravidel týkajících se motorů pro sezónu 2014 udělala Mezinárodní automobilová federace závažné chyby. Přiznal to její prezident Jean Todt.

Od doby, co nové šestiválcové motory o obsahu 1,6 litru byly na prahu sezóny 2014 uvedeny k životu, překročily náklady jednotlivých zákaznických týmů, které tyto pohonné jednotky odkupují, už 20 miliónů euro. Přitom nové motory měly těmto stájím pomoci ušetřit. Opak je ale pravdou.

A nevypadá to, že k nějaké změně brzy dojde. Ferrari minulý měsíc vetovalo plány ohledně snížení ceny na 12 miliónů za balík obsahující motor i převodovku. Mercedes zase prohlásil, že už za současného stavu ztrácí na dodávání jiným týmům podstatné množství peněz.

„Nebyl nastaven žádný limit, což byla asi chyba,“ přiznává ohledně cen jednotlivých motorů Jean Todt. „Neznamená to, že by s tím bylo přijato i celkové omezení výdajů, jelikož jsme už šest let jistá cenová omezení navrhovali a bohužel se nám je nepodařilo prosadit. Vždy se snažíme najít způsob, jak učinit F1 cenově dostupnější,“ pokračoval prezident FIA k dalšímu palčivému tématu.

Todt také přiznal, že FIA udělala chybu v tom, když do pravidel neuvedla nutnost podpory minimálního počtu týmů ze strany dodavatelů motorů, pokud by dané stáje projevily o pohonnou jednotku zájem. V pravidlech je pouze omezení na dodávku maximálně tří týmům s nutností zažádat si o výjimku v případě navýšení tohoto čísla.

„Mělo to být v pravidlech zapsáno, ale není. Pravidla jsou napsaná tak, že nemůžete dodávat motor více jak třem týmům, ale není určeno minimální množství stájí, kterým musíte motor poskytnout,“ sype si popel na hlavu bývalý ředitel Ferrari.

Pokud by Mezinárodní automobilová federace dokázala myslet více dopředu, nemusel by například Red Bull v současnosti řešit martyrium spojené s hledáním nového dodavatele pohonné jednotky.

Neochota výrobců poskytnout slevu na vlastní pohonné jednotky vedla až k tomu, že FIA a Bernie Ecclestone předložili plány na levný a nezávislý motor, jenž by mohl být představen už v roce 2017.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Italy, Jean Todt (FIA President), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář