V bláznivé GP Maďarska zvítězil Daniel Ricciardo

Po dech beroucí podívané, kterou závod na Hungaroringu nabídl, si pro svůj letošní druhý triumf dojel Daniel Ricciardo následován Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem.

9 Zveřejněno 27. 07 2014 — Tomáš Bohuslav

Po dech beroucí podívané, kterou závod na Hungaroringu nabídl, si pro svůj letošní druhý triumf dojel Daniel Ricciardo následován Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem.

Na formuli 1 čeká tradiční letní přestávka, během které mají všechny stáje povinnost minimálně na čtrnáct dní uzavřít své továrny a dopřát svým zaměstnancům zasloužený odpočinek od celosezonního shonu. Ta začne zítřejším dnem, avšak ještě předtím, než se tak vstane, se celý cirkus královny motorsportu zastavil nedaleko Budapeště, kde byl na programu jedenáctý závod letošního, vskutku velmi dramatického, ročníku. Jeho tradičním hostitelem je okruh Hungaroring, na němž se Velká cena Maďarska jezdí nepřetržitě již od sezony 1986.

Včerejší kvalifikaci vyšla nejlépe Niku Rosbergovi, jenž si tak pošesté v letošní sezoně vysloužil právo startovat do nedělního závodu z pole position. V první řadě jej doplnil krajan Sebastian Vettel z Red Bullu. Třetí místo patřilo Valtterimu Bottasovi, který úspěšně navázal na povedené výkony z minulých závodů a zadělal si tak na zisk dalšího pódiového umístění. Jen o něco málo pomalejší byl v sobotním souboji s časem Daniel Ricciardo, ten zaujal čtvrtou startovní příčku. Do třetí řady se postavil Fernando Alonso s Felipem Massou. Na dalších pozicích v první desítce pak měli svá místa vyhrazena Jenson Button, Jean-Eric Vergne, Nico Hülkenberg a Daniil Kvjat.

Hned pro několik jezdců nicméně dopadla včerejší kvalifikace obrovským zklamáním. Tím nejvíce zasmušilým byl bezpochyby Lewis Hamilton, jehož monopost zachvátily během úvodní části plameny. V důsledku značného poškození se pak museli mechanici Mercedesu rozhodnout nejen pro výměnu motoru a převodovky, nýbrž i celého šasi. To je samozřejmě v rozporu se sportovními pravidly, takže britský pilot odstartoval do Velké ceny Maďarska z boxové uličky. Nebyl tam ovšem sám, společnost mu dělal Kevin Magnussen. Ten pro změnu opřel svůj vůz během včerejších bojů o pole position do bariér. Za povšimnutí rovněž stálo šestnácté místo Kimiho Räikkönena, na němž se finský jezdec ocitl poté, co se jeho tým překalkuloval a nechal jej vyčkávat v garáži s tím, že jím zajetý čas bude na postup do Q2 stačit. Nakonec ale ukázalo, že opak byl pravdou, a tak na Icemana čekalo další náročné odpoledne. To bylo navíc umocněné nepřízni počasí – nad Hungaroringem se totiž krátce před startem klání roztrhla mračna, čímž bylo zaděláno na pořádnou zápletku.

Jezdci byli nuceni nazout přechodné pneumatiky a závod byl vyhlášen jako mokrý, takže jim zároveň odpadla povinnost použít v jeho průběhu obě suché směsi.

Ke Kevinu Magnussenovi a Lewisi Hamiltonovi čekajícím v boxové uličce se během zaváděcího kola přidal ještě Daniil Kvjat, kterému na roštu zhasl motor.

Samotný start se obešel bez kolizí a Nico Rosberg si svoji první příčku uhájil. Dopředu se posunuli Valtteri Bottas s Fernandem Alonsem, kteří předjeli Sebastiana Vettela, následně se však Němec před pilota Ferrari vrátil. Výlet mimo trať naopak neminul Lewise Hamiltona, jenž si po drobném kontaktu s bariérou ve druhé zatáčce lehce poškodil své přední křídlo.

V průběhu třetího kola se Rosberg těšil na čele závodu již třívteřinovému náskoku, za ním to ovšem mezi Bottasem a Vettel bylo velmi vyrovnané.

Po pěti odjetých okruzích bylo pořadí v první desítce následující: Rosberg, Bottas, Vettel, Alonso, Button, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Vergne a Pérez.

V sedmém kole se menšího pochybení dopustil Nico Rosberg, jenž byl široký při průjezdu první zatáčkou, žádné větší drama se ale nekonalo. To stejné platilo i v souboji mezi Bottasem a Vettelem. Čtyřnásobný šampión sice jezdil za svým soupeřem v odstupu menším než jedna vteřina, který mu umožnoval využití systému DRS, ani s touto pomocí však na pilota Williamsu nestačil.

O pořádné pozdvižení se zato v devátém kole postaral Marcus Ericsson, jenž roztříštil svůj caterham o bariéry ve třetí zatáčce, což mělo za následek vyjetí zpomalovacího vozu. A toho pochopitelně využila většina startovního pole k přezutí na suché pneumatiky.

První čtveřice nicméně tuto situace poměrně podcenila a do boxů zajela až v kole číslo deset, a když se Rosberg s Vettelem, Alonsem a Bottasem vrátili na trať, na čele závodu již kroužil Daniel Ricciardo. Za Australanem pak jezdili Button a Massa, Brit ovšem v té době u mechaniků ještě nebyl.

Když už se zdálo, že safety car zajede na konci jedenáctého okruhu do boxů a klání bude restartováno, opřel svůj lotus o bariéru Romain Grosjean, takže Bernd Mayländer musel na trati zůstat ještě o něco déle.

Nemalý problém měl Nico Rosberg, jemuž se kouřilo od levého zadního kola, načež jej tým instruoval, aby pozměnil nastavení svého brzdového vyvážení.

Na konci třináctého okruhu se pak znovu začalo závodit. Toho dokázali využít Button a Alonso, kteří si polepšili o jednu pozici. Propadli se naopak Vettel s Ricciardem.

Patnácté kolo přineslo nečekané promíchání startovního pole, Rosbergova zaváhání využil Alonso a Neměc se tak rázem ocitl na dostřel svého týmového kolegy Lewise Hamiltona. Vedoucího pilota průběžného pořadí pak v nájezdu do první zatáčky předjel ještě Jean-Eric Vergne.

V sedmnáctém okruhu bylo pořadí na bodovaných pozicích následující: Ricciardo, Massa, Alonso, Vergne, Rosberg, Vettel, Hamilton, Pérez, Bottas a Gutiérrez.

Mezitím ze závodu odstoupil Nico Hülkenberg, pro něhož Velká cena Maďarska skončila po kontaktu s týmovým kolegou v poslední zatáčce okruhu. V kole číslo dvacet zaútočil Hamilton na Vettela, avšak neúspěšně, takže souboj pokračoval i nadále.

K dalšímu velkému incidentu došlo ve třiadvacátém okruhu, kdy svoji force indii neukočíroval Sergio Pérez a opřel ji o betonovou zeď na startovní/cílové rovince. Následně na trať opět vyjel safety car. A protože se záhy do boxové uličky vydali Ricciardo s Massou, vedení závodu se po dlouhé době ujal Fernando Alonso na Ferrari.

Velká cena Maďarska byla restartována v kole číslo dvacet sedm, v prvních zatáčkách ale k žádné výměně pořadí nedošlo.

Po třiceti odjetých okruzích se tak nadále mohl z první příčky těšit Fernando Alonso následován dosud bezchybným Jean-Erikem Vergnem. Tomu dýchali na záda Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton a Daniel Ricciardo, přičemž na dalších bodovaných pozicích kroužili Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Jenson Button a Adrian Sutil.

Dramatický moment s dobrým koncem prožil krátce před polovinou závodu Sebastian Vettel, jenž dostal hodiny na výjezdu z poslední zatáčky. Jeho taneček na startovní/cílové rovince však byl na milimetr přesný, a tak k žádnému kontaktu s bariérou nakonec nedošlo.

Ve čtyřiatřicátém okruhu se Hamiltonovi podařilo předjet Vergne, čímž se pilot Mercedesu posunul na průběžnou druhou příčku, neboť o chvíli dříve zajel ke svým mechanikům Nico Rosberg.

Alonso se vydal ke své druhé zastávce v boxech v kole číslo třicet osm, přičemž na trať se vrátil jako pátý. Hamilton jej následoval o jeden okruh později. Alonsa sice již nestihl, před svého týmového kolegu Rosberga se ale dostal.

Ke krásnému souboji kolo na kolo posléze došlo mezi Kimim Räikkönenem a Sebastianem Vettelem, jako vítěz z něj vyšel finský pilot Ferrari. Ten si následně vychutnal i Pastora Maldonada a posunul se na průběžnou sedmou příčku.

V šestačtyřicátém okruhu bylo pořadí následující: Ricciardo, Alonso, Hamilton, Rosberg, Bottas, Massa, Räikkönen, Vettel, Vergne a Button.

Rozdíl mezi oběma piloty Mercedesu se v padesátém okruhu pohyboval v rozmezí jedné vteřiny, přičemž každý z nich jel podle jiné strategie. Rosberg se sice domáhal toho, aby jej Hamilton před sebe pustil, to nicméně britský závodník i přes přímý rozkaz z boxové zídky neučinil.

Patnáct kol před cílem zajel ke svým mechanikům v té době vedoucí Ricciardo. Na trať se Australan vrátil jako čtvrtý. O chvíli později jej následoval Rosberg. Ten opustil boxy na sedmém místě.

V šedesátém okruhu zaútočil německý závodník na Kimiho Räikkönena a posunul se na průběžnou pátou příčku. V následujícím kole to samé zopakoval na Felipeho Massu, a i v tomto případě byl Nico Rosberg úspěšný.

Ve stejném okamžiku se na samotném čele závodu vytvořil vláček v podobě Alonso, Hamilton a Ricciardo, přičemž rozdíly mezi všemi třemi jezdci byly menší než půl vteřiny.

Španěl následně chyboval v šikaně, ani Hamilton ani Ricciardo toho však využít nedokázali. O chvíli později se k útoku odhodlal pilot Red Bullu. V nájezdu do druhé zatáčky byl ale široký, takže se vzápětí na svou třetí pozici vrátil.

Mezitím Rosberg nadála stahoval mílovými kroky ztrátu na vedoucí trojici, ta čtyři kola před cílem činila necelých deset vteřin. Další Ricciardův pokus o předjetí Lewise Hamiltona již Austalanovi vyšel, a tak se pilot Red Bullu posunul na stříbrnou pozici. Vzápětí se dostal i před Fernanda Alonsa a vydal se vstříc svému druhému vítězství v F1.

Souboj Hamiltona a Alonsa nicméně pokračoval nadále, načež se mezi oba závodníky přimíchal i druhý pilot Mercedesu Nico Rosberg.

V posledním kole se pak mezi jezdci německé stáje odehrál bratrovražedný boj, Hamilton se nicméně nehodlal druhé pozice vzdát a svému týmového kolegu k ničemu nepustil.

Mezitím Ricciardo projel pod šachovnicovým praporkem a dojel si pro vítězství ve Velké ceně Maďarska. Velmi spokojený mohl být také v cíli druhý Alonso, jenž se ubránil oběma mercedesům a připsal si na své konto dosavadní nejlepší výsledek v letošní sezoně.

Na stupních vítězů jej po bezchybném výkonu a startu z boxové uličky možná k překvapení všech doplnil Lewis Hamilton, který tak o tři body stáhl náskok Nika Rosberga na čele šampionátu.

Na dalších pozicích v první desítce dojeli Nico Rosberg, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Jean-Eric Vergne a Jenson Button.

[wppa type=”filmonly” album=”61″][/wppa]

GP Maďarska 2014 – závod

PJezdecTýmKoloČas/ztrátaStart
1Daniel RicciardoRed Bull Racing-Renault70Vítěz4
2Fernando AlonsoFerrari70+5.2 s5
3Lewis HamiltonMercedes70+5.8 s22
4Nico RosbergMercedes70+6.3 s1
5Felipe MassaWilliams-Mercedes70+29.8 s6
6Kimi RäikkönenFerrari70+31.4 s16
7Sebastian VettelRed Bull Racing-Renault70+40.9 s2
8Valtteri BottasWilliams-Mercedes70+41.3 s3
9Jean-Eric VergneSTR-Renault70+58.5 s8
10Jenson ButtonMcLaren-Mercedes70+67.2 s7
11Adrian SutilSauber-Ferrari70+68.1 s11
12Kevin MagnussenMcLaren-Mercedes70+78.4 s21
13Pastor MaldonadoLotus-Renault70+84.0 s20
14Daniil KvjatSTR-Renault69+1 kolo10
15Jules BianchiMarussia-Ferrari69+1 kolo15
16Max ChiltonMarussia-Ferrari69+1 kolo18
-Esteban GutiérrezSauber-Ferrari+38 kol13
-Kamuj KobajašiCaterham-Renault+46 kol17
-Sergio PérezForce India-Mercedes+48 kol12
-Nico HülkenbergForce India-Mercedes+56 kol9
-Romain GrosjeanLotus-Renault+60 kol14
-Marcus EricssonCaterham-Renault+63 kol19

Formuli 1 nyní čeká měsíční pauza. Další závod je na programu 24. srpna a je jím Velká cena Belgie na slavném okruhu ve Spa-Francorchamps.

Diskuse k článku

9 komentářů: “V bláznivé GP Maďarska zvítězil Daniel Ricciardo”

  1. Kiske007 napsal:

    Přišel jsem až na posledních 20 kol a byl jsme v šoku, že Lewis byl druhý a Nico za ním …pěkný závod

  2. Lustigeros09 napsal:

    Ferrari a Alonso…gogogogo.. 😀

  3. Flynn napsal:

    Bohužel, ano… viz Tomášovo dnešní “Vyznání” (ne, není to písen od Oceánu)

    cepice: Tomáš Richter končí s moderováním F1? o.O

  4. Flynn napsal:

    No fakt je ten, že letos je to hooodně zajímavé a tento závod patří mezi ty letos nejlepší…

    cepice: Tomáš Richter končí s moderováním F1? o.O

  5. Flynn napsal:

    No fakt je ten, že letos je to hooodně zajímavé a tento závod patří mezi ty letoš nejlepší…

  6. saryk napsal:

    Krasnych poslednich par kol a dramaticke rozuzleni.Pekny byl ten zipo zapalovac pri komentovani.

  7. cepice napsal:

    Tento závod je jedním z nejzajímavějších v tomto seriálu…

  8. cepice napsal:

    Flynn:
    Hungaroring is not boring – tak tohle přesně mi, Tomáši, bude chybět…

    Tomáš Richter končí s moderováním F1? o.O

  9. Flynn napsal:

    Hungaroring is not boring – tak tohle přesně mi, Tomáši, bude chybět… 😥

Napsat komentář