Piloti naléhají na FIA. Chtějí větší ochranu hlavy a lepší pneumatiky
Současná situace žádá změnu. Piloti formule 1 proto tlačí na to, aby se zvýšila jejich bezpečnost v oblasti hlavy, ale volají také po výkonnějších pneumatikách pro sezonu 2017. Dočkají se změn? Předseda Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) Alex Wurz vyslovil přání jezdců, kteří volají po rychlém zavedení ochrany hlavy. Zároveň se také jednomyslně shodli na tom, že…
Současná situace žádá změnu. Piloti formule 1 proto tlačí na to, aby se zvýšila jejich bezpečnost v oblasti hlavy, ale volají také po výkonnějších pneumatikách pro sezonu 2017. Dočkají se změn?
Předseda Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) Alex Wurz vyslovil přání jezdců, kteří volají po rychlém zavedení ochrany hlavy. Zároveň se také jednomyslně shodli na tom, že by chtěli Pirelli pomoci postavit pneumatiky, které umožní maximálně dravý styl jízdy. Nelíbí se jim totiž současný stav obutí, kvůli kterému nemohou „tlačit na pilu.“ Toto téma je navýsost choulostivé, neboť se o tom nemluví veřejně. Již před časem totiž byli piloti vyzváni, aby své myšlenky nezveřejňovali.
Statutární orgán FIA problém v oblasti ochrany hlavy monitoruje již několik let, ale urgentní řešení se začalo hledat až po sérii úmrtí napříč celým motoristickým sportem. V červenci loňského roku zemřel bývalý pilot Marussie Jules Bianchi na následky těžkých poranění hlavy, které utrpěl při Grand Prix Japonska o deset měsíců dříve. Jen o měsíc později vyhasl život Justina Wilsona poté, co byl zasažen úlomky během závodu IndyCar.
Několik nápadů se proto neprodleně poté objevilo a některé byly ihned otestovány. Alex Wurz v rozhovoru pro BBC potvrdil zájem GPDA implementovat jeden konkrétní návrh. Piloti zastávají variantu známou jako „halo,“ jež je charakteristická dvěma rameny vycházejícími ze zadní části kokpitu nad hlavou jezdce a potkávající se před zrakem pilota s vertikální vzpěrou.
„Experti FIA provedli důkladný výzkum a předložili konkrétní řešení. Piloti nyní cítí, že je čas zavést zvláštní ochranu nejpozději do roku 2017,“ uvedl Alex Wurz.
Myšlenka tak bude projednána v pátek na mítinku předních techniků formule 1 a FIA doufá, že na základě tohoto setkání učiní pokrok v rámci případných změn regulí, jejichž cílem je implementovat dramatické změny tak, aby se vozy staly nejrychlejšími v historii sportu.
„Je zřejmé, že konstrukční změny šasi jsou potřeba. Nevidím žádné techniky hovořící proti zvýšení bezpečnosti. Zejména s ohledem na poslední velké nehody spojené s poraněním hlavy. Takže všichni závodníci i já věříme, že zavedení další ochrany hlavy bude jen formalita,“ pokračoval Wurz.
Proč změna pneumatik?
Od Pirelli se po jeho vstupu do formule 1 v roce 2011 požadovalo, aby pneumatiky zamíchaly taktickými kartami v průběhu závodu. Wurz se ale jménem všech pilotů snaží přimět Bernieho Ecclestona, aby změnil svůj postoj v této situaci. GPDA i v tomto ohledu dosáhla dohody, která jasně formuluje to, co od takové pneumatiky závodníci očekávají. Podrobnosti ale zůstávají důvěrné do té doby, dokud se nedokončí přípravy nových pravidel pro rok 2017.
„Piloti jasně chtějí, aby Pirelli vyrobilo takovou pneumatiku, která bude rychlejší v zatáčkách a zároveň bude bezpečnější. Pokud takové pneumatiky dostaneme, budeme mít šťastnější jezdce, kteří pak budou moci předvést autentičtější výkon a jet na maximum. To je to, co podle průzkumu chtějí i fanoušci,“ zmínil Wurz na adresu nového návrhu.
Diskuse k článku