Arogancí předávkovaný Red Bull

F1 neubližuje Red Bullu, je to obráceně

9 Štítky: Red Bull Zveřejněno 28. 09 2015 — Tomáš Richtr

Je neuvěřitelné, jak rychle se ve formuli 1 dokážou změnit věci. Vždyť to není tak dávno, co se nadávalo na suverénní dominanci Sebastiana Vettela a Red Bullu. Dnes všichni doufají, že Sebastian Vettel bude vyhrávat trochu častěji. Za tým Ferrari. A Red Bull nemá motory na příští rok.

S nástupem nových pohonných jednotek úspěchy opilý Red Bull odmítl dát Renaultu šanci na zlepšení. Red Bull chce výsledky hned. A tak dlouho veřejně do Renaultu tepal a ponižoval jej, až se vztahy mezi oběma firmami (přesněji řečeno mezi lidmi v nich) dostaly do stavu, kdy nebylo možné pokračovat dál.

Spoluzakladatel limonádového impéria Dietrich Mateschitz potvrdil, že Red Bull s motory Renault příští rok závodit nebude, stejně jako Franzt Tost, šéf Toro Rosso.

Ale možná bylo lepší chvíli počkat a nebýt tak zbrklý. Red Bull Renaultu vypověděl smlouvu v době (během GP Maďarska), kdy si myslel, že bude jezdit na motorech Mercedes. Ale ukázalo se, že Mateschitz se nemusí se šéfem Mercedesu Totem Wolffem, který přesvědčil šéfy ve Stuttgartu, aby si to rozmysleli. Což se také stalo a během GP Itálie Mercedes řekl ‚ne‘.

Škemrat u Renaultu je hloupé a na motorech Honda dnes nemáte jistotu, že dojedete do nákupního centra. Jedinou možností je Ferrari, ale i to se po vzoru Mercedesu bojí, že jim výborné šasi Red Bull na motorech Ferrari předvede lekci. A to je vždy ostuda pro tovární tým. Tudíž nežádoucí.

Motory se starou specifikací ale Red Bull nechce, protože je to pod jeho úroveň. A tak Red Bull nasadil novou taktiku: oprášil své výhrůžky odchodem z F1 s tím, že „si šéfové sportu neuvědomují, jaké to může mít následky“.

Je to extrémně naivní a arogantní přístup.

Zaprvé: Red Bull a Toro Rosso zaměstnává 1 100 lidí (a to nepočítáme síť dodavatelských firem). Jaký to asi musí mít vliv na morálku, když vám šéfové do novin říkají, že na konci listopadu přijdou o práci. Tyhle lidi, kteří jsou běžnými zaměstnanci, si Mateschitz bere nyní jako rukojmí.

Zadruhé: Red Bull má smlouvu s vedením F1 až do roku 2020. Od vedení soutěže dostává nemalé peníze mimo jiné právě proto, že se zavázal v soutěži zůstat přinejmenším do tohoto roku. Předčasný odchod by Red Bull vyšel na smluvní penále odhadem ve výši 500 milionů dolarů.

Zatřetí: Samozřejmě by to byla škoda, kdyby Red Bull z F1 odešel. Ale F1 přežila pád automobilek BMW, Toyota a Honda, a srovnávat se s těmito značkami je pro Red Bull naivně sebevědomé a vrací nás to do doby, kdy se mu přezdívalo „limonádový tým“.

Předminulý týden výkonný ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn potvrdil doktoru Helmutu Markovi a Dietrichu Mateschitzovi z Red Bullu džentlmenskou dohodu, že VW převezme jejich tým v roce 2018. Red Bull měl zůstat sponzorem za částku 60 milionů eur ročně. A přestože má Volkswagen ve svém portfoliu několik značek, bylo by to Audi, které by se do F1 dostalo poté, co by koncern opustil DTM a Le Mans.

Tohle zaznělo v sobotu. Ehjle! O pár desítek hodin později je všechno jinak. Pod Winterkornem spadla židle a s ní se klátí celá dohoda VW – Red Bull. Dnes je nemožné odhadnout dopady na program motorsportu automobilky VW.

Nakonec Red Bullu zase zůstává k dispozici jen ten Renault, se kterým má smlouvu pro příští sezonu. Ale Renault už nechce. Renault bude mít vlastní tovární tým. A oznámí to možná už tento týden.

Jestli tedy Red Bull opravu skončí, tak ne proto, že by na něj byla F1 zlá, ale bylo by to kvůli jeho nenažranosti, hamižnosti a absenci zdravého úsudku. A v případě vztahu k Renaultu také v důsledku absence slušného chování.

Red Bull

Diskuse k článku

9 komentářů: “Arogancí předávkovaný Red Bull”

  1. plukovnik napsal:

    Ano. je to uplne presne. lepe bych to nenapsal !!!

  2. Psichi napsal:

    Super clanek palec nahoru pane Richtr…
    to ohinek: jeste je minimalne jeden server kde se dost komentuje a diskuze jsou super zajimave 😀

  3. Louis65 napsal:

    Jj, RB jasne rika „zajistete mi tituly a ja pak tu mozna zustanu, ale nic jineho nez vitezstvi neberu“.
    To si mel dal delat svuj business a nelezt do sportu!

  4. vocho67 napsal:

    Taky souhlasím. Slušné chování se nějak vytrácí.

  5. Tomáš Richtr napsal:

    Nebyl jsem spolumajitelem F1sport.cz a jeho vývoj šel zcela mimo mě. Jednou se solidní diskuze přesunou sem. Slibuji 🙂

    ohinek:
    vzpomínám na časy f1sports, kdy jsem s legendami jako icewoman vedl nekonečné diskuze, když jsem se snažil kažsdého přesvědčit, že red bull jednoho dne takto dopadne. proč jste to prodával pane richtre??? teď je na f1sports v diskuzích zmatek a sem ti lidé už nechodí. věčná škoda.

  6. ohinek napsal:

    vzpomínám na časy f1sports, kdy jsem s legendami jako icewoman vedl nekonečné diskuze, když jsem se snažil kažsdého přesvědčit, že red bull jednoho dne takto dopadne. proč jste to prodával pane richtre??? teď je na f1sports v diskuzích zmatek a sem ti lidé už nechodí. věčná škoda.

  7. otas napsal:

    Pod to bych se podepsal. Red Bull je neuvěřitelně arogantní sodovkárna.

  8. Mysak_Pavlisak napsal:

    Nemůžu s tímto článkem souhlasit a to nejsem fanouškem Red Bullu ani za mák, ale Red Bull se právem může cítit na Renault naštvanej, protože to hlavně křiklouni z jejich řad si vybrečeli turbošmejdský motory, který v konečným důsledku ani neumějí postavit. Měl bych raději nadále zmrazený V8čky, třeba z rozvinutějším KERSEM, než tyhle předražený sméčka, který zrujnovali Caterham a málem i Sauber, Lotus a Manor. Renault a Mercedes se klidně mohl zbalit, odprodat výrobu motorů jako to bylo kdysi, třeba u Renaultu ve formě Mecachromu, u Peugeotu ve formě Asiatechu atd… stejně byl zakázanej vývoj a klidně se to mohlo zvládnout za ve světě F1, relativních pár šlupek.

  9. johanmustang napsal:

    Naprostý souhlas. Je v tom hodně arogance a ta se dnes ve velkém businessu nenosí.

Napsat komentář