V den výročí Bianchiho smrti FIA zopakovala stejnou chybu s jeřábem

K podivnému incidentu došlo během závodu formule 3 na nizozemském Zandvoortu, kde se uplynulý víkend jely závody DTM. Vůz Weirona Tana byl odklízen typově stejným traktorovým jeřábem, který pracoval na voze Adriana Sutila při osudné Velké ceně Japonska 2014 vozů formule 1. V místě incidentu byla přítomna signalizace dvojitou žlutou vlajkou bez výjezdu safety caru. Francouz Jules Bianchi ztratil kontrolu nad autem a narazil se svou formulí a hlavou do jeřábu. Na následky poškození mozku Bianchi zemřel v sobotu 17. července 2015.

Ředitelství závodů DTM – shodou okolností v den výročí Bianchiho smrti – zvolili prakticky totožné okolnosti k odstranění nepojízdného vozu, tedy traktorový jeřáb a jen takzvanou ‚lokální žlutá‘.

Tým lidí dohlížející na závody DTM je jiný než ten, který dohlíží na závody F1, oba ale musí dodržovat směrnice Mezinárodní automobilové federace, která je za bezpečnostní aspekty závodů zodpovědná.

Postup ředitelství závodu kritizovali samotní závodníci, jmenovitě Nick Cassidy, Kevin Ceccon a Tom Dillmann. Majitel stejnojmenného týmu Trevor Carlin dokonce použil zkratku peprného výrazu ‚For Fuck Sake‘.

Ke kritikům se připojil Damon Hill, který incident označil jako „zklamání“.

Po Bianchiho incidentu FIA implementovala velmi účinný systém virtuálního safety caru, který nutí piloty zpomalit na úroveň jízdy za reálným safety carem. Reálný safety car je vysílán také častěji než dříve a při méně závažných incidentech.

Jezdci postup ředitelství závodu kritizují navzdory tomu, že je jejich povinností při signalizaci dvojitou žlutou vlajkou připravit se na nutnost úplně zastavit, pokud si to okolnosti vyžádají. Jejich přístup pouze potvrzuje správnost postupu FIA s implementací virtuálního safety caru, který rozhodování o úrovni rychlosti jezdcům odebírá a přebírá jej FIA. Jezdci totiž signalizace žlutou vlajkou respektují pouze marginálně.

Ještě na jednu symboliku upozornil fanoušek při pohledu na snímek televizní obrazovky, tedy skutečnost, že inkriminovaný závod F3 vedl v té chvíli vedl (a nakonec vyhrál) devatenáctiletý Maximilian Günther, který má startovní číslo 17. Stejné, s jakým jezdil Jules Bianchi. Se startovním číslem 17 už ve formuli 1 v budoucnu nebude nikdo závodit.

9 comments
Milan27
Milan27

Kromě respektování žlutých vlajek by mohlo pomoct i opásání těch nakladačů nějakou pružnou zástěrou kolem dokola, která zabrání vjetí pod.

villonso
villonso

"Ještě na jednu symboliku upozornil fanoušek při pohledu na snímek televizní obrazovky, tedy skutečnost, že inkriminovaný závod F3 vedl v té chvíli vedl (a nakonec vyhrál) devatenáctiletý Maximilian Günther, který má startovní číslo 17. Stejné, s jakým jezdil Jules Bianchi."

Ještě jednu zajímavost mám: Počet komentářů na článku GPF1 "Jules Bianchi zemřel", který na tomto webu poprvé informoval o smrti toho pilota, se zastavil na čísle 17. Viz http://gpf1.cz/jules-bianchi-zemrel/.

Mrmodena
Mrmodena

DTM nemá vůbec nic společného s FIA.....
(ale poučit se z chyb v jiné sérii je samozřejmě užitečné)

GPF1
GPF1 moderator

@Mrmodena Bez FIA by DTM závodilo leda tak na parkovišti. 

Milan27
Milan27

@GPF1 DTM "potřebuje " FIA jen k tomu, aby smělo závodit ve více, než dvou zemích. 

Původní DTM se jezdilo zcela mimo FIA. Když to později už pod hlavičkou FIA změnili v ITC, tak to následně zkrachovalo...

Mrmodena
Mrmodena

@Milan27 @GPF1 přesně tak a to byl také důvod proč se zařekli, že už nikdy s FIA nebudou spolupracovat, když vytvářeli novodobou DTM.

LoebFan
LoebFan

Klííííííd.. budeme mít svatozář..  Není čeho se bát..

Achard
Achard

Ano, FIA se nepoučila. Stále netrestá porušování pravidla jet  pod dvojitou žlutou vlajkou tak, aby jezdec byl schopen zastavit. Už by se konečně mohla poučit a začít trestat, aby si to jezdci příště rozmysleli.