V den výročí Bianchiho smrti FIA zopakovala stejnou chybu s jeřábem

K podivnému incidentu došlo během závodu formule 3 na nizozemském Zandvoortu, kde se uplynulý víkend jely závody DTM. Vůz Weirona Tana byl odklízen typově stejným traktorovým jeřábem, který pracoval na voze Adriana Sutila při osudné Velké ceně Japonska 2014 vozů formule 1. V místě incidentu byla přítomna signalizace dvojitou žlutou vlajkou bez výjezdu safety caru. Francouz…

9 Štítky: Jules Bianchi Motorsport Zveřejněno 18. 07 2016 — Tomáš Richtr

K podivnému incidentu došlo během závodu formule 3 na nizozemském Zandvoortu, kde se uplynulý víkend jely závody DTM. Vůz Weirona Tana byl odklízen typově stejným traktorovým jeřábem, který pracoval na voze Adriana Sutila při osudné Velké ceně Japonska 2014 vozů formule 1. V místě incidentu byla přítomna signalizace dvojitou žlutou vlajkou bez výjezdu safety caru. Francouz Jules Bianchi ztratil kontrolu nad autem a narazil se svou formulí a hlavou do jeřábu. Na následky poškození mozku Bianchi zemřel v sobotu 17. července 2015.

Ředitelství závodů DTM – shodou okolností v den výročí Bianchiho smrti – zvolili prakticky totožné okolnosti k odstranění nepojízdného vozu, tedy traktorový jeřáb a jen takzvanou ‘lokální žlutá’.

Tým lidí dohlížející na závody DTM je jiný než ten, který dohlíží na závody F1, oba ale musí dodržovat směrnice Mezinárodní automobilové federace, která je za bezpečnostní aspekty závodů zodpovědná.

Postup ředitelství závodu kritizovali samotní závodníci, jmenovitě Nick Cassidy, Kevin Ceccon a Tom Dillmann. Majitel stejnojmenného týmu Trevor Carlin dokonce použil zkratku peprného výrazu ‘For Fuck Sake’.

Ke kritikům se připojil Damon Hill, který incident označil jako “zklamání”.

Po Bianchiho incidentu FIA implementovala velmi účinný systém virtuálního safety caru, který nutí piloty zpomalit na úroveň jízdy za reálným safety carem. Reálný safety car je vysílán také častěji než dříve a při méně závažných incidentech.

Jezdci postup ředitelství závodu kritizují navzdory tomu, že je jejich povinností při signalizaci dvojitou žlutou vlajkou připravit se na nutnost úplně zastavit, pokud si to okolnosti vyžádají. Jejich přístup pouze potvrzuje správnost postupu FIA s implementací virtuálního safety caru, který rozhodování o úrovni rychlosti jezdcům odebírá a přebírá jej FIA. Jezdci totiž signalizace žlutou vlajkou respektují pouze marginálně.

Ještě na jednu symboliku upozornil fanoušek při pohledu na snímek televizní obrazovky, tedy skutečnost, že inkriminovaný závod F3 vedl v té chvíli vedl (a nakonec vyhrál) devatenáctiletý Maximilian Günther, který má startovní číslo 17. Stejné, s jakým jezdil Jules Bianchi. Se startovním číslem 17 už ve formuli 1 v budoucnu nebude nikdo závodit.

Diskuse k článku

Napsat komentář