Proč spojení Vettel-Ferrari nefunguje? Důvodem jsou přehnaná očekávání

Sebastian Vettel, coby čtyřnásobný mistr světa, patří k nejlepším pilotům formule 1. Ale v letošní sezoně se mu nedaří, jeho frustrace je více než zřejmá. Co stojí za poklesem formy německého pilota? Premiérová sezona v barvách Ferrari vypadala úplně jinak než ta letošní. V Poháru jezdců Vettel se 278 body obsadil třetí místo, vyhrál tři…

3 Štítky: Ferrari Sebastian Vettel Zveřejněno 6. 11 2016 — Marie Tomšíková

Sebastian Vettel, coby čtyřnásobný mistr světa, patří k nejlepším pilotům formule 1. Ale v letošní sezoně se mu nedaří, jeho frustrace je více než zřejmá. Co stojí za poklesem formy německého pilota?

Premiérová sezona v barvách Ferrari vypadala úplně jinak než ta letošní. V Poháru jezdců Vettel se 278 body obsadil třetí místo, vyhrál tři závody. Jeho bezpochyby nejlepším víkendem byla loňská GP Singapuru, kde kromě vítězství v závodě ovládl i kvalifikaci.

Spojení bezesporu nejpopulárnějšího týmu formule 1 s takto talentovaným pilotem přineslo velká očekávání. Scuderia by se znovu mohla vrátit na vrchol – pravděpodobnost, že se tak stane, byla poměrně vysoká. Částečně díky Vettelovi se Ferrari vrátilo potřebné sebevědomí. Němec získal o 117 bodů více než v předchozí sezoně Fernando Alonso, který po skončení ročníku 2014 odešel k McLarenu a vystřídal ho právě rodák z Heppenheimu. Nutno dodat, že Vettel měl k dispozici podstatně lepší auto.

Němec v sezoně 2015 výrazně zastínil svého týmového kolegu Kimiho Räikkönena, získal o 128 bodů více. Podařilo se mu vrátit rudé barvy na stupně vítězů, dokonce i na nejvyšší příčky, což je ve srovnání se zdánlivě nepřekonatelným týmem Stříbrných šípů úctyhodný výsledek.

Už když Vettel začátkem roku 2015 oblékl červený overal, mnozí doufali, že dominance Mercedesu nebude mít dlouhého trvání. Podobná situace, jako když se v roce 2010 Vettel stal nejmladším mistrem světa formule 1. Prosby některých fanoušků zůstaly nevyslyšeny a Red Bull získal další tři tituly. Jeho vítěznou éru zastavil až právě Mercedes.

Prostředí formule 1 je nemilosrdné. Věci se zde mění závratnou rychlostí, což dokázala letošní sezona. Vettel má se 187 body na kontě co dělat, aby udržel čtvrté místo. Po Velké ceně Japonska mu patřila až šestá příčka. Paradoxně jeden z jeho největších soupeřů je ten samý Kimi Räikkönen, který posledních dvou ročnících výrazně ztrácel.

Souboj mezi Kimim Räikkönenem a Sebastianem Vettelem je letos překvapivě vyrovnaný

Souboj mezi Kimim Räikkönenem a Sebastianem Vettelem je letos překvapivě vyrovnaný

Problém na obzoru

Ve skutečnosti Vettel ihned po svém nástupu do Ferrari získal velkou míru zodpovědnosti. Před čtyřnásobným mistrem světa stál velice obtížný úkol – navázat na vítěznou éru svého největšího hrdiny Michaela Schumachera a vrátit Scurerii na výsluní. To se zatím nepodařilo a času není nazbyt. Vettel letos oslavil devětadvacáté narozeniny a brzo přijde den, kdy bude muset čelit mladší konkurenci. Vettel vyrostl z pozice talentovaného juniora, v této roli ho nahradil Verstappen. Junior si do jisté míry může dovolit přehnanou agresivitu, neschopnost šetřit pneumatiky, ztrátu na týmového kolegu a nekonzistentní výkony, zkušený jezdec ne.

Vettel je komplexním pilotem, několikanásobným mistrem světa. Dynamická osobnost, která nesnese průměrnost a nekonzistentnost. Letošní sezona tak pro něj představuje nelehkou výzvu. Vrcholový sport a štítek zkušeného pilota vyžaduje jak rychlé tempo, tak i charakter a správný přístup. Letos nelze říct, že to Vettel splňuje na výbornou. Bohužel pro Tifosi, vyhlídky nejsou nejlepší. Naděje na vítězství letos nepřekročí hranici představ optimistického fanouška.

Ferrari má jednu velkou výhodu, a to věrné fanoušky

Ferrari má jednu velkou výhodu, a to věrné fanoušky

Jaký podíl viny má Red Bull?

Vettelovi se letos nedaří vyhýbat kolizím, přesto dokázal získat šestery stupně vítězů. Nejlepšího umístění dosáhl v Kanadě a v Baku. Ale místo toho, aby důvěra v Maranello rostla, tyto výsledky postupně způsobily pravý opak. Kde jsou ty výkony slibované na počátku minulé sezony? Fanoušci mohou zapomenout na vítězství a ke konci sezony pomalu i na stupně vítězů.

Uprostřed této paniky se občas zapomíná na fakt, že Ferrari je blízko, ale ne Mercedesu. Jejich největším soupeřem je Red Bull a pravděpodobně i tento souboj Scuderia prohrála. Vzhledem k faktu, že se jedná právě o Red Bull, pro Vettela to není nic příjemného. Do konce sezony zbývají dva závody a rakouská stáj má náskok dvaašedesáti bodů.

Ricciardo má na svém kontě osm umístění na bedně, z toho jedno vítězství. Verstappen si také připsal jedno vítězství a celkem šestkrát se umístil v nejlepší trojce. Devatenáctiletý mladíček sice získal nejméně bodů z této čtveřice, přesto se mu daří dostávat piloty Ferrari pod tlak. Svým stylem jízdy Sebastiana Vettela několikrát rozžhavil doběla a popíchl i Kimiho Räikkönena.

V loňském roce Vettel zářil štěstím, na stupních vítězů byl jako doma. Letos je vše jinak. Jeho psychické kondici rozhodně nepomohly kolize, technické potíže či chyby ve strategii. Austrálie – nevhodná strategie, v Bahrajnu během zaváděcího kola selhala technika, Čína a Rusko – kolize s Daniilem Kvjatem, nic z toho Vettel nemohl ovlivnit.

Trochu jiným případem jsou kolize ve Spa, Malajsii nebo kontroverzní moment z Mexika. Tyto závody si Vettel pokazil sám. Každý dělá chyby a v zápalu boje o pozice není ke kolizi daleko. Ale u Vettela se letos objevil další problém. Němec nedokáže zkrotit své projevy frustrace, následkem je potřeba vypípávat týmové rádio. To, že svého konkurenta nazve „idiotem“, nebo pošle někam samotné ředitelství závodu, není projevem vzorného charakteru a pokory.

Největším soupeřem Ferrari je Red Bull. Shodou okolností bývalé působiště Sebastiana Vettela

Největším soupeřem Ferrari je Red Bull. Shodou okolností bývalé působiště Sebastiana Vettela

Nestabilní vedení

Doby brilantní taktiky v podání Jeana Todta jsou nenávratně pryč. Jeho pozici nyní zastává Maurizio Arrivabene, který má plné ruce s tím, aby si udržel své místo. Temperamentní Sergio Marchionne požaduje ty nejlepší výsledky a pokud možno ihned. Arrivabenemu nehraje do karet ani fakt, že Ferrari neprokázalo strategickou zručnost. Další oblast, na které musí Scuderia zapracovat, podobně jako Williams.

Situace Ferrari není ideální, ale tím, že vystřídá šéfa, se nic nezmění. Italská stáj potřebuje stabilitu a jasně daný plán. Moderní formule 1 neumožňuje z ničeho nic postavit auto, které suverénně ovládne šampionát. To je otázkou několika let. Scuderia potřebuje především stabilitu, a to ze strany technických inženýrů, managementu a koneckonců i pilotů.

Čtěte dále: Probdělé noci a rozvody. I taková je pravda o životě mechaniků

Pod šéfem Ferrari se třese židle, v podstatě už od jeho nástupu

Pod šéfem Ferrari se prakticky od úvodu letošní sezony třese židle

Diskuse k článku

Napsat komentář