Proč Bernie Ecclestone nemá rád sociální sítě?

Bernie Ecclestone sociální sítě nemá rád ne snad proto, že by byl v pokročilejším (a úctyhodném) věku, a tím pádem by jim nerozuměl. (Ostatně, autor článku je ve věku menším než polovičním, a nerozumí jim taky.) Bernie Ecclestone sociální sítě nemá rád jednoduše proto, že se nedá zpeněžit obsah F1 na nich umístěný tak, aby se…

5 Štítky: Bernie Ecclestone CVC Finance FOM Sociální sítě Zveřejněno 29. 02 2016 — Tomáš Richtr

Bernie Ecclestone sociální sítě nemá rád ne snad proto, že by byl v pokročilejším (a úctyhodném) věku, a tím pádem by jim nerozuměl. (Ostatně, autor článku je ve věku menším než polovičním, a nerozumí jim taky.) Bernie Ecclestone sociální sítě nemá rád jednoduše proto, že se nedá zpeněžit obsah F1 na nich umístěný tak, aby se to vyrovnalo příjmům z prodeje televizních práv.

Upřímně řečeno, i když fanoušci Ecclestonovi výrazně hubují za to, že F1 není dostupná tak, jak jsou lidé s nástupem sociálních sítí zvyklí, je to právě Ecclestone, kdo musí řešit velmi těžkou úlohu.

Ecclestone měl v 70. letech neuvěřitelně nadčasový čich. To když se týmům F1 nabídl, že za ně bude vyjednávat komerční podmínky, z čehož relativně složitým ale chytrým způsobem vzešla kontrola nad smlouvami s televizními společnostmi. Od nich letos Ecclestone obdrží 161 milionů dolarů ročně (přibližně 4 miliardy korun).

Zkuste se vžít do Ecclestonovy situace: jak má obsah, za který televize platí 4 miliardy korun ročně, jen tak plácnout na internet? Ecclestone chrání exkluzivitu obsahu F1 pro televizní stanice a pro F1 samotnou.

Oproti tomu týmy F1 publikováním obsahu na internet skoro až neuvěřitelně silným způsobem nahání viditelnost značky své a svých sponzorů (exposure). Týmy si umí spočítat cenu ‘reklamy’, která se jim takto dostává. A jedná se o peníze nemalé. To ale nepomůže vedení F1, protože F1 nehoní velkou viditelnost či reklamu. F1 je reklama sama o sobě. F1 potřebuje svůj obsah zpeněžit. ‘Monetizovat’. Týmy F1, stejně jako například Romain Grosjean, tak vedení seriálu vlastně hatí plány, protože se dostatek solidního obsahu dostane k lidem ‘zadarmo’ právě těmito cestami.

Přístup Ecclestonovy společnosti FOM tak lze se skřípěním zubů chápat. Tady problém není. Problém je jinde.

Za GP Ruska se angažoval sám prezident Putin. Rusko platí vůbec největší poplatky za hostování F1...

Za GP Ruska se angažoval sám prezident Putin. Rusko platí vůbec největší poplatky za hostování F1…

Ecclestonova strategie příjmů fungovala v době televize, před nástupem éry sociálních sítí. Ti z vás později narozených: rozumíte, co tím mám na mysli, že jo? 🙂 Nástup právě této éry sociálních sítí extrémním způsobem mění pravidla hry. Ne že by televize skončila. Jak praví někteří odborníci z oboru, ta tu s námi zůstane dále. Zcela nepochybně se ale mění její role ve společnosti, tím spíš ve světle neuvěřitelné síly přístupu k obsahu přes internet. A způsobu tohoto přístupu.

Vždyť filmový, hudební, knižní průmysl má úplně stejný problém. Dnes je v důsledku různých okolností rozličný obsah přístupný tak snadno, že se to rovná sbírání peněz na ulici. Není mou ambicí, abych posuzoval, jak moc je to špatně nebo dobře. Ale z vlastní zkušenosti vím, jak čím dál těžší je dostat se legálně k filmům, které mám rád, hudbě kterou mám rád, sportovním přenosům, které mám rád… Když pominu tu strašlivou složitost (mnohdy samotnou nedostupnost!) a nedostatek flexibility, tak pak se mi nechce mluvit například o cenách. Se pak divte lidem, kterým stačí dva ‘kliky’ myší, a mají, po čem touží. To není jejich vina.

Jak už bylo zmíněno, příjmy CVC z prodeje televizních práv dosahují hodnoty 4 miliard ročně. Jakmile zpřístupníte přenosy na internetu, televizi už nikdo vyhledávat nebude. Obojí vedle sebe nemůže současně existovat. Pokud byste ale byli ochotni za přenosy F1 na internetu (nebo přes internet do TV – i  tomto je doba šíleně nepokroková) dát například 500,- Kč ročně jako fanoušek, pak by musel Ecclestone získat 8 milionů předplatitelů, aby se vyrovnal současným příjmům. Je to nereálné? To je otázka. I kdyby si fanoušek mohl předplatit sledování přenosů F1 například na YouTube, je k tomu potřeba silný a kvalitní internet. A zrovna jeho dostupnost je přes salvu ambiciozních prohlášení telekomunikačních operátorů napříč republikou naprosto žalostná.

Jinými slovy: když už bych ušetřil 5 – 6 krabiček cigaret ročně a vyměnil je za přenosy F1, pak bohužel přijdu jen na to, že se nemám přes co dívat, nesedím-li u jednoho z mála míst se silným přístupem k datovému přenosu. A to nezmiňuji ty krvavě nesmyslné sazby za datové přenosy českých operátorů.

Prostě není alternativa.

A také proto Ecclestone nadále prosazuje svou tvrdohlavou strategii: žádný obsah F1 na sociálních sítích. S tím je spojený jeden mega velký problém: F1 nebude nabírat nové, mladé fanoušky. Protože ti postupem času nebudou vědět, co F1 vlastně je. Neboť F1 bude – abstraktně, ale trefně řečeno – sociálně vyloučená!

Jedno řešení by tu bylo, ale o tom nechce majitel marketingových práv ani slyšet: prostě slevit ze svých nároků. Jestliže na televizích CVC vydělává 4 miliardy ročně, tak na poplatcích od závodních okruhů za hostování velkých cen F1 je to 30 miliard korun! Některé okruhy za pozvánku F1 zaplatí 1,5 miliardy ročně.

To je moderní forma monumentálního obžerství. A hodně krátkozraká.

Finanční skupina CVC Capital Partners v čele s Berniem Ecclestonem a Donaldem Mackenziem totiž trestuhodně neřeší, co bude s formulí 1 za 5, 10 či 20 let. Tahle tlupa řeší jen krátkodobé zisky. A ono to zrovna teď ještě funguje.

Že ten byznys nebude fungovat pro další generace, to už je nezajímá. A právě v tomto spočívá největší selhání jakéhokoli podnikatele.

Čtěte dále: Jsou platy jezdců přehnané? Osobnosti padoku se neshodnou

Mr. E. se zatím může smát, jeho byznys šlape. Způsob, jakým je nastaven, ale moc důvodů k úsměvu fanouškům nedává

Mr. E. se zatím může smát, jeho byznys šlape. Způsob, jakým je nastaven, ale moc důvodů k úsměvu fanouškům nedává

Diskuse k článku

Napsat komentář