„Upusťte od dohody s Heinekenem!“ apelují na FIA organizace bojující proti alkoholové reklamě

Oznámení vstupu Heinekenu do formule 1 jako hlavního sponzora přineslo řadu pozitivních ohlasů. Ty negativní na sebe však nenechaly dlouho čekat. Prezident FIA Jean Todt byl nedávno požádán skupinou bojující proti alkoholové reklamě, aby zvážil zákaz sponzorování F1 alkoholickými společnostmi. Mariann Skarová, generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance, prezidentovi Mezinárodní automobilové federace napsala dopis, aby…

7 Zveřejněno 14. 06 2016 — GPF1.cz

Oznámení vstupu Heinekenu do formule 1 jako hlavního sponzora přineslo řadu pozitivních ohlasů. Ty negativní na sebe však nenechaly dlouho čekat. Prezident FIA Jean Todt byl nedávno požádán skupinou bojující proti alkoholové reklamě, aby zvážil zákaz sponzorování F1 alkoholickými společnostmi.

Mariann Skarová, generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance, prezidentovi Mezinárodní automobilové federace napsala dopis, aby vyjádřila své obavy ohledně dopadu spojení značky Heineken s automobilovým závoděním. Heineken oznámil titulární sponzorství, které má formuli 1 přinést odhadem 150 milionů dolarů za následujících pět let, v rámci Velké ceny Kanady.

Zelená loga nápojového giganta byla k vidění už během kanadského závodního víkendu. Je tedy jisté, že nyní zezelenají i ostatní závody. Heineken rovněž přislíbil, že bude významně investovat do marketingové kampaně, která by měla pomoci zvýšit prestiž formule 1.

Takovýto výhled do budoucnosti však nenechal v klidu nevládní organizace sdružující se v rámci European Alcohol Policy Alliance. Padla otázka, jak toto partnerství koresponduje se snahou FIA zabránit silničním nehodám.

„F1 by se měla sama sebe zeptat, zda chce být motorsportem, nebo reklamou na alkohol,“ vyjádřila svůj názor Skarová a hned ho podložila konkrétním příkladem: „Když jsme monitorovali Velkou cenu Monaka 2015, našli jsme 11 odkazů na alkoholické značky za minutu, průměrně jednu každých pět sekund. Jak to pak bude vypadat, když se ke všemu ještě přidá Heineken jako titulární sponzor? Pokud jsou Heineken i F1 zodpovědnými organizacemi, zastaví dohodu a opustí od sponzorství,“ uzavřela tajemnice.

Její dopis Jeanu Todtovi, publikovaný pod článkem, apeluje na to, aby byl zvážen dopad sponzorské dohody a případný celkový zákaz alkoholové reklamy v F1.

Drahý pane Todte,

Heineken nedávno oznámil novou sponzorskou smlouvu s F1. Jedná se o pětiletou dohodu, která by měla přinést 150 milionů dolarů. S touto novou dohodou se Heineken ustanovil jako jeden z hlavních sponzorů sportu, se značkou v názvu, reklamou na okruzích, reklamními spoty v televizi a ostatními propagačními aktivitami.

Nyní se tak jedná o naši hlavní obavu, protože alkohol a řízení by se nemělo kombinovat. Alkoholové značky jsou nyní dominantním sponzorstvím v F1, spojující populární motorsport s jedním z hlavních zabijáků na našich silnicích, tedy řízením v opilosti.

Alkoholová reklama má silný dopad na společnost, především na mladé lidi. Jak jistě velmi dobře víte, F1 byl sport masivně sponzorovaný alkoholovými producenty dokonce ještě před touto novou dohodou. Výzkum během loňské Velké ceny Monaka ukázal, že během přenosu se objevilo 11 odkazů na alkohol za jednu minutu – průměrně jeden každých pět sekund.

Propagace alkoholických značek během ikonických sportovních událostí pouze posiluje normu pít alkohol. Na Velkou cenu Monaka se dívá kolem 500 milionů lidí po celém světě a s touto novou smlouvou, ještě společně s předchozími sponzorskými dohodami, je F1 blízko tomu, aby se stala více událostí pro propagaci alkoholických značek než sportem.

Ohledně této obavy jsme Vám psali již dříve, v reakci  na Vámi a FIA deklarovanou Road Safety, která se odkazuje na Vaši práci s programem Action to Road Safety, a v závislosti na tom, že jste zvláštní pověřenec pro bezpečnost na silnicích

Rádi bychom Vám připomněli, že řízení v opilosti je jedním z hlavních zabijáků na silnicích. Je proto znepokojující, že kvůli F1 je nyní spojení alkoholických značek a motorsportu těsnější než kdy předtím.

Rádi bychom Vás požádali, abyste tento problém bral vážně a zvážil tak opuštění od těchto sponzorských dohod, stejně jako jste dříve udělal s tabákovou reklamou. FIA není bez odpovědnosti, je hlavním řídícím orgánem F1 a zároveň jedním z akcionářů tohoto sportu.

Mariann Skarová, Generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance

Fotbalová Liga mistrů či série filmů s Jamesem Bondem, kde hraje Heineken rovněž prim, však trnem v oku organizace zřejmě nejsou…

Čtěte dále: F1 jako Liga mistrů. Heineken má coby nový hlavní sponzor zlepšit interakci s fanoušky

Alkohol za volant určitě nepatří. A co do sportu jako takového? Foto: 4.bp.blogspot.com

Alkohol za volant určitě nepatří. A co do sportu jako takového? Foto: 4.bp.blogspot.com

Text: Dominik Lob

Diskuse k článku

Napsat komentář