Mercedes budí nečekanou hrůzu

V závěrečné části prvního týdne testů v Barceloně zavládla u mnoha lidí nervozita. Titulky v médiích sice nesou poslání, jak je Ferrari SF16-H v rukou Sebastiana Vettela a Kimiho Räikkönena nejrychlejším autem (jednou to dokonce byla Force India VJM09 Nika Hülkenberga), ale výsledkové listiny letošních testů jsou ještě větším nepořádkem než kdy dřív. To zejména proto,…

5 Štítky: Ferrari Mercedes Zveřejněno 26. 02 2016 — Tomáš Richtr

V závěrečné části prvního týdne testů v Barceloně zavládla u mnoha lidí nervozita. Titulky v médiích sice nesou poslání, jak je Ferrari SF16-H v rukou Sebastiana Vettela a Kimiho Räikkönena nejrychlejším autem (jednou to dokonce byla Force India VJM09 Nika Hülkenberga), ale výsledkové listiny letošních testů jsou ještě větším nepořádkem než kdy dřív.

To zejména proto, že různí závodníci jezdili na různých specifikacích pneumatik, k nimž letos přibyla ještě jedna navíc: ultra-měkká (další jsou super-měkká, měkká, střední a tvrdá). Ty samy o sobě mají v sobě jiný potenciál rychlosti na jedno kolo. Další důležitou skutečností je množství paliva v nádrži a tím pádem celková váha auta, která formuli zpomaluje až o 0,3 sekundy na každých 12 litrů paliva.

Ultra-měkkou pneu vyzkoušeli jak Räikkönen, tak Vettel, zatímco Mercedes nasadil pouze střední specifikaci. Jak vypadají nejrychlejší časy zajeté na každé specifikaci pneumatik zvlášť, to nabízí následující tabulka.

laptimes_per_compound

Samozřejmě, ideální by bylo, kdyby všechny vozy jely na stejné specifikaci gum, aby se dalo jakž takž srovnávat. Což se nestalo. Mercedes si vlastně nevyzkoušel žádnou kvalifikační jízdu na rychlé kolo. Otazník tedy visí nad tím, jak bude nový Hybrid W07 rychlý, až se skutečně opře do červené super-měkké nebo fialové-ultra měkké.

Mercedes se soustředil na to, aby pořádně prověřil nejen spolehlivost své techniky, ale potenciál systémů rekuperace energie. Jejich efektivita je extrémně důležitá.

“Auto je rychlé a dobře vypadá,” řekl Nico Rosberg. “Jsou na něm určité novinky, kterými jsem velmi potěšen.”

Je zajímavé, že ačkoli Mercedes vyzkoušel pouze druhou nejtvrdší sadu, mnozí odborníci o něm říkají, že je auto velmi rychlé.

“Je to pro ostatní týmy velmi znervózňující. Mercedes je velmi rychlý a velmi spolehlivý,” řekl reportér Sky Sports Martin Brundle a redaktor Autosportu Ian Parkes dodává: “Opozice se musí obávat. Musí se hodně obávat.”

Fernando Alonso prohlásil, že letošní Mercedes “je ještě silnější než kdykoli dříve. Jsou velmi, velmi silní. Jsou ještě lepší než v předchozích dvou letech.”

“Že se jim povedlo najet takový počet kol, je samo o sobě velkým varováním,” řekl Felipe Massa z Williamsu.”

První týden testů zcela jistě potvrdil, že spolehlivost Mercedesu je nepřekonatelná. Jenomže znamená to, že je Mercedes v závodním režimu nejrychlejším autem? A co teprve poté, kdy bude příležitostně poražen v kvalifikaci, tím spíše, budou-li zavedena její nová pravidla? Některé loňské závody ukázaly, že stačí po startu spadnout na třetí či čtvrté místo, a pak je rychlost i spolehlivost rázem marginální zbraní.

Poradce Sky Sports Mark Hughes odhaduje, že Ferrari a Mercedes jsou na podobné úrovni. Slabinou Ferrari byly v loňském roce výkony v kvalifikaci. Závodní rychlost už nebyla vůbec tak špatná. A jestli nám něco uplynulé testy neprokázaly, tak to jsou potenciální obavy, že rozdíl mezi Mercedesem a Ferrari narostl. Opak může být pravdou.

A komentátor BBC a spolupracovník GPF1 James Allen dodává: “Mercedes pracuje velmi tvrdě, ale pořád si myslím, že Ferrari bude velmi blízko.”

Kombinované výsledky prvního týdne testů

 

Diskuse k článku

Napsat komentář