Komentář: F1 potřebuje lék, například Fast4

Ve svém komentáři se GPF1 zamýšlí nad tím, že zatraktivnění formule 1 nevede skrze nekonečné debaty kolem motorů, ale přes změny formátu závodního víkendu,

54 Štítky: FIA FOM Pohonné jednotky Zveřejněno 24. 01 2015 — Tomáš Richtr

Když byla v roce 2008 představena městská Velká cena Singapuru, nešlo si nevšimnout velkého počtu zatáček a faktu, že je vypsána na standardní délku 305 km. S průměrnou rychlostí 150 km/h se jedná o druhý nejpomalejší závod. Tyhle skutečnosti z něj dělají dvouhodinové procesí. Vloni dokonce musel závod zastavit dvouhodinový limit.

Délky závodů se přitom radikálně liší: ten nejkratší vloni trval hodinu a 19 minut.

Přitom stačí málo (například nehoda hned po startu nebo vypadnutí jednoho či dvou favoritů) a pravděpodobnost nějaké velké zábavy ve zbytku závodu rychle padá . Je to už prostě dnes dané, že jak ‘zrychluje’ okolní svět, zvedají se i nároky ‘zábavního konzumu’. Dnes je toho víc, je to kratší a emotivně syrovější a silnější. Staré dobré detektivky už dnes napětí nevyrobí. Sám tomu říkám “inflace zábavy”.

Také proto je s podivem, že ani sedm let poté, kdy byl Charlie Whiting konfrontován, zda není GP Singapuru svou délkou už velmi těžko stravitelná pro moderního diváka, se nediskutuje právě tohle téma, které diktuje formát závodního víkendu. Mně osobně delší závody F1 nevadí, patřím do skupiny die-hard fans, ale dlouhodobě nemůže tento formát přežít a oslovit širší audienci.

Současné formuli 1 nepomohla nová generace pohonných jednotek, ani obrovské projevy negativismu od těch, kteří by se naopak formuli 1 měli snažit ‘prodat’. Je neuvěřitelné představit si, jak by šéf nějaké firmy jen neustále hovořil o tom, že v jeho službách je špatné to, v produktech zase ono, a léta nebyl schopen to napravit. Ale přesně to zástupci FIA a FOM dělají.

Nejvyšší představitelé formule 1 se nyní snaží pozměnit celou logiku pohonných jednotek. Přičemž ta současná byla naplánována na léta 2014 až 2020. To ale není zrovna jednoduchá a levná záležitost a případné změny se dají očekávat až pro sezonu 2017. Kolik do té doby F1 ztratí fanoušků? A kolik nových nezíská? Navíc si myslím, že absence “chlupů v pozoru” není problémem číslo jedna (byť to problém nepochybně je, ale zejména pro lidi na samotném závodním okruhu).

Větší komplikace vidím právě v tom, že F1 tím, jak je dnes pořádána, nehovoří jazykem těch, které chce oslovit. Je to podobné, jako když si pár po mnoha letech soužití přestane rozumět, protože každý se vyvíjí jiným směrem. Přesněji řečeno, vyvíjí (a rozvíjí) se jen jeden z partnerů. Druhý zaostává.

Je frustrující sledovat marketingový um všech sportů okolo, v současnosti například pořadatelů tenisového turnaje Australian Open, jak široce otevřenou náruč mají vstříc fanouškům. Ať už přímo v Melbourne nebo jinde na světě. S pomocí partnerů lze za 140,- korun sledovat zápasy na počítači, tabletu, mobilu, nebo si je mohu pouštět zpětně. To vše ve vysoké kvalitě. Na oblíbené sociální sítě jsou doručovány tuny audiovizuálního materiálu, okamžité ohlasy sportovců, ať úspěšných či poražených. Dochází k maximální interakci mezi fanoušky a hráči a ti jsou za svou popularitu patřičně vděční. A najednou vůbec nevadí, že nejste přímo u protinožců. Protože tam vlastně ‘jakoby skoro jste’.

Ale i tenis se zabývá tím, jak upravit formát hry modernějším nárokům. Grandslamové zápasy se klidně protáhnou daleko přes čtyři hodiny, a tak tenisové federace zkouší nové schéma nazvané Fast4 tenis. Pro konzervativního fanouška naprosto šílená pravidla, ale otestovat jej byli ochotni Roger Federer či Llaytton Hewitt. A bylo to dostupné v televizi. A jak například poznamenal tenisový komentátor Vojtěch Bidrman: “Pořád je to tenis.” Určitě kolem toho probíhají velmi vášnivé diskuze, ale za a) bez nich to nejde, a za b) pořadatelé mají oči otevřené a snaží se přizpůsobit moderní době. Nový formát hry je takříkajíc větší ‘fičák’, ale zkuste zrychlený trend fičákovosti zastavit.

Pořadatelé německého mistrovství cestovních vozů DTM letos představí formát dvou závodů během víkendu. Pravda, u DTM nejde zrovna o novinku, ale přesto to podtrhuje moderní trend. Australské V8 Supercars mají i čtyři závody za víkend. Možná nejlepší okruhový motorsport současnosti. A že by s větším počtem závodů během víkendu hrozil pokles jejich ‘hodnoty’? Zkušenosti to nedokazují a fanoušci oblíbené série se náramně baví.

Jen ta naše formule 1 nedokáže přijít s ničím ‘lepším’, než s tisícikoňovým motorem, a to ne dříve než za dva roky. Přitom formát závodů tak, aby byl atraktivnější pro moderní dobu, lze upravit prakticky hned. To by ale soutěž nesměla být pořádána největší politickou stranou na světě, pro kterou je revoluční změnou posun startu závodu o hodinu napřed. To by šéfové týmů a samotní jezdci nesměli tragikomicky hrát nejlepší trenéry a fotbalisty na světě, kteří neustále tvrdí, jak je fotbal strašná hra. Bývalý prezident nejpopulárnějšího a dnes asi nejvíce frustrovaného  týmu by nesměl svou soutěž urážet přirovnáváním k taxíkům, představitel marketingových práv ztrácet čas svou obhajobou u soudů, FIA zavádět směšně účelová pravidla pro superlicence a měnit pravidla kolem vývoje motorů častěji než kolikrát se přeřekne komentátor závodů F1.

Teprve potom ti zodpovědní možná najdou ztracenou schopnost podívat se na věc z nadhledu a zabránit tomu, aby si lidé říkali, jak je F1 nudná, nepřístupná a snobská.

 

 

Diskuse k článku

Napsat komentář