V záři singapurských reflektorů se vítězstvím blýskl Hamilton, Rosberg nedojel

Lewis Hamilton využil technických problémů svého kolegy a díky triumfu ve VC Singauru se posunul do čela šampionátu. Druhý skončil Vettel, třetí Ricciardo.

4 Zveřejněno 21. 09 2014 — Tomáš Bohuslav

Lewis Hamilton využil technických problémů svého kolegy a díky triumfu ve VC Singauru se posunul do čela šampionátu. Druhý skončil Vettel, třetí Ricciardo.

Velká cena Singapuru byla druhým závodem letošního ročníku, který se jel pod umělým osvětlením. V kalendáři formule 1 má své pravidelné místo již od roku 2008 a díky skvělé atmosféře a napínavým, leč poměrně dlouhým závodům představuje pokaždé jeden z vrcholů sezony.

Během dosavadní šestileté historie se z vítězství na okruhu v Marina Bay radovalo trio jezdců. Byli jimi Fernando Alonso (2008,2010), Lewis Hamilton (2009) a Sebastian Vettel (2011, 2012 a 2013). A vzhledem k tomu, jak byly karty po včerejšku rozdány, mohli všichni tři své statistiky na této trati ještě vylepšit. Největší šanci z nich měl patrně Hamilton, jenž si v sobotním souboji s časem vybojoval právo odstartovat z pole position, Vettel s Alonsem mu však byli tentokrát blíže než kdy jindy.

Hamilton si včera na své konto připsal již sedmé kvalifikační vítězství a v tomto ohledu na něj letos zatím nikdo jiný nemá. Boj o první příčku na startu byl ale nesmírně vyrovnaný, neboť jeho stájový kolega Nico Rosberg za ním zaostal o pouhých sedm tisícin vteřiny. Druhou řadu na startovním roštu pro sebe zarezervovali piloti Red Bullu, přičemž rychlejší z jezdeckého dua rakouské stáje byl opět mladší a méně zkušený Daniel Ricciardo. Do třetí řady se postavili dva bývalí týmoví kolegové od Ferrari Fernando Alonso a Felipe Massa. Ze sedmého místa odstartoval druhý jezdec Scuderie Kimi Räikkönen, kterého včera přibrzdil problém se softwarem. Osmý skončil jeho krajan Valtteri Bottas z Williamsu a první desítku na startovním roštu uzavřeli Kevin Magnussen s Daniilem Kvjatem, jenž byl jediným závodníkem ze středu pole, který se probojoval až do závěrečných bojů o pole position.

První drama dnešního závodu se objevilo už zhruba čtvrt hodiny před startem, to když mechanici Mercedesu zjistili elektronickou závadu na Rosbergově volantu, načež byli nuceni jej vyměnit za jiný. Ani po Němcově příjezdu na startovní rošt se však nezdálo, že je vše zcela v pořádku, a tak nad ještě pět minut před začátkem závodu visel nad Rosbergovým startem velký otazník.

O pár chvil později se nejhorší obavy Mercedesu naplnily. Rosbergovi se nepodařilo odjet do zaváděcího kola, a tak jej museli mechanici německé stáje odtáhnout na konec boxové uličky.

A technické potíže zasáhly také Kamuje Kobajašiho z Caterhamu, jenž musel svůj monopost odstavit v jedné ze zatáček.

Samotný start závodu se obešel bez kolize, Hamilton si své první místo pohlídal. Skvěle odstartoval Alonso, který se posunul na druhou příčku, v nájezdu do první zatáčky však probrzdil, a tak musel získanou pozici přepustit Sebastianu Vettelovi, nechtěl-li riskovat případnou penalizaci.

Na konci prvního kola bylo pořadí následující: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Massa, Button, Bottas, Magnussen a Kvjat. Nico Rosberg coby lídr šampionátu v tu chvíli kroužil na pozici jednadvacáté.

Po pěti odjetých kolech měl Hamilton na čele závodu dvouvteřinový náskok, jeho další navyšování ale Vettel zatím nedopouštěl. Alonso kroužil v závěsu dalších pět vteřin pozadu.

Sérii prvních zastávek v boxech načal v devátém kole Sauber, jehož mechanici odbavili Adriana Sutila.

Rosberg se dále trápil. A to tak moc, že měl dokonce problémy dostat se před jezdce Marussie a Caterhamu. V desátém okruhu mu patřila průběžná devatenáctá příčka s více než padesátivteřinovou ztrátou na Lewise Hamiltona.

Z nejlepší desítky se jako první do boxů vydal Felipe Massa, přičemž si na svůj williams nechal nasadit novou sadu super měkkých pneumatik. Následně mechaniky navštívili rovněž oba Finové, tedy Kimi Räikkönen s Valtterim Bottasem.

Ve stejnou chvíli bylo Rosbergovi avizováno o opětovné výměně volantu, k té mělo dojít během jeho zastávky v boxech.

Vettel, Alonso a Ricciardo zajeli pro výměnu gum v kole třináctém, pořadí mezi nimi zůstalo beze změny. O jeden okruh později je následoval také lídr závodu Lewis Hamilton, a protože jeho zastávka proběhla bez potíží, vrátil se na trať zpět na první pozici.

Rosbergovo trápení dospělo ke svému definitivnímu konci v kole patnáctém. Nový volant nepomohl, Němec nemohl řadit, a tak se jej tým raději rozhodl ze závodu stáhnout.

Třetím odstoupivším pilotem se stal Esteban Gutiérrez, kterého s největší pravděpodobností zradila technika.

Ve dvacátém okruhu, tedy zhruba v jedné třetině závodu, bylo pořadí v bodované desítce následující: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Räikkönen, Bottas, Button, Vergne a Magnussen.

Zajímavého dění na trati bylo v té chvíli poskrovnu, snad až na neustále se zmenšující rozdíl mezi druhým Sebastianem Vettelem a třetím Fernandem Alonsem. Ten činil na konci dvacátého třetího kola něco málo přes jednu vteřinu.

Druhé zastávky v boxech načal Felipe Massa, o chvíli později jej následoval také druhý pilot Williamsu Valtteri Bottas. V pětadvacátém kole zamířil k mechanikům rovněž Alonso, přičemž na trať se vrátil jako pátý. Vettel zajel pro novou směs následně, díky super rychlému kolu se však Španěl hájící barvy Ferrari posunul před svého soupeře z Red Bullu, a to navíc s relativně velkým náskokem.

Hamiltonova zastávka v boxech trvala o něco déle, než je běžné, o své první místo ale nepřišel. A to samé platilo také v případě Daniela Ricciarda, jenž po absolvování druhého pit stopu zůstal čtvrtý.

V pěkném souboji mimo první desítku se krátce před polovinou závodu ocitli dvanáctý Sergio Pérez a třináctý Romain Grosjean, k výměně pozic ovšem nedošlo.

Mexičan si vzápětí prožil velmi horkou chvilku, to když jeho přední křídlo doznalo v souboji s Adrianem Sutilem poškození a následně se rozletělo na kusy během Pérezova průjezdu startovní rovinkou. A protože úlomků bylo na trati požehnaně, rozhodlo se vedení závodu vyslat na trať zpomalovací vůz.

Toho bleskurychle využili oba piloti Ferrari, kteří zajeli do boxů pro čerstvou sadu měkkých pneumatik. Tím si de facto odbyli povinnost nazout obě dostupné sady italského obutí, čekal je však nelehký úkol, neboť do konce závodu zbývalo ještě devětadvacet kol. Safety car jim každopádně alespoň částečně nahrával do karet.

V pětatřicátém okruhu ve fázi za zpomalovacím vozem bylo pořadí v první desítce následující: Hamilton, Vettel, Ricciardo, Alonso, Massa, Bottas, Button, Räikkönen, Vergne a Magnussen.

Znovu se začalo závodit až na konci kola číslo třicet sedm. Hamilton si opětovný start pohlídal a na první příčku nikoho nepustil. A nic se neměnilo ani na dalších bodovaných místech.

Katastrofální víkend v podání Sauberu završil v jednačtyřicátém okruhu Adrian Sutil, jenž z Velké ceny Singapuru odstoupil zřejmě rovněž kvůli technickým potížím.

Zatímco Hamilton na čele svůj náskok postupně navyšoval až na rozdíl osmnácti vteřin před druhým Vettel, za čtyřnásobným šampionem se naopak rozestup mezi třetím Ricciardem a čtvrtým Alonso pozvolna zmenšoval.

V padesátém okruhu se vedení v závodě nadále těšil Hamilton, druhý jezdil Vettel, třetí Ricciardo následován Alonsem, Massou, Bottasem, Buttonem, Räikkönenem, Hülkenbergem a Maldonadem.

Pilot Mercedesu se ke své poslední plánované zastávce v boxech vydal v kole padesát tři. Snaha německé stáje o udržení se na první příčce ale nevyšla, neboť v době, kdy Brit vyjížděl z boxové uličky, se kolem něj prosmýkl Sebastian Vettel na red bullu.

O jedno kolo později spolu oba dva svedli přímý souboj o vítězství. Ten měl ale jepičí život, Hamilton totiž využil systému DRS a vrátil se zpět vedoucí pozici.

Tři kola před koncem již bylo o vítězi Velké ceny Singapuru de facto rozhodnuto. Hamilton se těšil náskoku bezmála dvanácti vteřin, o zbylá místa na stupních vítězů se však horečně bojovalo. Alonso dotíral na Ricciarda a ten pro změnu zase na svého týmového kolegu Vettela.

Do konce závodu, který byl z důvodu vypršení časového limitu o jedno kolo zkrácen, se ale na tomto pořadí již nic nezměnilo. Pro své letošní sedmé vítězství si dojel Lewisem Hamilton, který tak zároveň dokázal naplno využít technických problémů Nika Rosberga a posunul se do čela průběžného pořadí. Na stupních vítězů jej doprovodili oba piloti Red Bullu v pořadí Sebastian Vettel – Daniel Ricciardo.

Na dalších pozicích v první desítce dojeli Fernando Alonso, Felipe Massa, Jean-Eric Vergne, Sergio Pérez, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg a Kevin Magnuseen.

Další závod letošní sezony formule 1 je na programu za čtrnáct dní, hostit jej bude japonská Suzuka.

[wppa type=”filmonly” album=”80″]Any comment[/wppa]

GP Singapuru 2014 - závod

P Jezdec Tým Kolo Čas/ztráta
1 Lewis Hamilton Mercedes 60 vítěz
2 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 60 +13.5 s
3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 60 +14.2 s
4 Fernando Alonso Ferrari 60 +15.3 s
5 Felipe Massa Williams-Mercedes 60 +42.1 s
6 Jean-Eric Vergne STR-Renault 60 +56.8 s
7 Sergio Pérez Force India-Mercedes 60 +59.0 s
8 Kimi Räikkönen Ferrari 60 +60.6 s
9 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 60 +61.6 s
10 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 60 +62.2 s
11 Valtteri Bottas Williams-Mercedes +65.0 s
12 Pastor Maldonado Lotus-Renault +66.9 s
13 Romain Grosjean Lotus-Renault +68.0 s
14 Daniil Kvjat STR-Renault +72.0 s
15 Marcus Ericsson Caterham-Renault +94.1 s
16 Jules Bianchi Marussia-Ferrari +94.5 s
17 Max Chilton Marussia-Ferrari +1 kolo
- Jenson Button McLaren-Mercedes +8 kol
- Adrian Sutil Sauber-Ferrari +20 kol
- Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari +43 kol
- Nico Rosberg Mercedes +47 kol
- Kamui Kobajaši Caterham-Renault + 60 kol

 

Diskuse k článku

Napsat komentář