Formel 1, Grand Prix Deutschland 1976, Nuerburgring Nordschleife, 01.08.1976
Niki Lauda, Ferrari 312T2, Sprung
www.hoch-zwei.net ,
copyright: HOCH ZWEI / Ronco

40 let od katastrofální nehody. Niki Lauda vzpomíná na incident v Zeleném pekle

Nechybělo moc, aby se 1. srpen stal pro formuli 1 dalším smutným výročím, kdy by si připomínala smrt jednoho z jejích pilotů. Niki Lauda ale hrozivě vypadající nehodu z roku 1976 přežil, díky čemuž může nejen o ní i nadále hovořit. Přesně před čtyřiceti roky unikl Niki Lauda smrti v plamenech po nehodě na Nürburgringu. Stalo se…

Štítky: Historie Niki Lauda Nürburgring Zveřejněno 1. 08 2016 — Lukáš Štěrovský

Nechybělo moc, aby se 1. srpen stal pro formuli 1 dalším smutným výročím, kdy by si připomínala smrt jednoho z jejích pilotů. Niki Lauda ale hrozivě vypadající nehodu z roku 1976 přežil, díky čemuž může nejen o ní i nadále hovořit.

Přesně před čtyřiceti roky unikl Niki Lauda smrti v plamenech po nehodě na Nürburgringu. Stalo se tak prvního srpna roku 1976. Rakušanův incident výrazně ovlivnil jeho pozdější život a kariéru. Hollywoodské filmaře dokonce inspiroval k natočení filmu Rivalové (Rush, 2013).

Mimo jiné také znamenal stopku pro hrůzu nahánějící třiadvacetikilometrový okruh Nordschleife, přezdívaný jako Zelené peklo. Skoro smrtelná nehoda Laudy zavdala důvody ke zvyšování bezpečnosti závodních tratí.

Lauda tehdy jako úřadující šampion závodící pro Ferrari bojoval o titul s Jamesem Huntem, který hájil barvy McLarenu. Nehoda pilota Scuderie se stala jedním z nejikoničtějších momentů historie motorsportu, stejně jako jeho následná rekonvalescence a rychlý návrat na závodní dráhu, přestože titul nakonec vyhrál James Hunt.

Nicméně Lauda zvítězil znovu v roce 1977 a 1984 s McLarenem poté, co se vrátil z odpočinku. Jaké jsou Rakušanovy vzpomínky na legendární incident, při kterém byl uvězněný v plamenech?

„Nepamatuji si vůbec nic z nehody. Mohu mluvit jen o tom, co následovalo potom. Mozek jezdců pracuje jinak než mozek normálních lidí. Jakmile jsem si uvědomil, že jsem naživu a mám jen estetická poškození, začal jsem okamžitě pracovat na tom, abych mohl zase závodit.

A o 42 dní později jsem byl na trati ve Fioranu. Nikdo si nemyslel, že to zvládnu. Testování ale šlo dobře a společně s Ferrari jsem se rozhodl, že budu schopný nastoupit do italské Grand Prix. Jenže ve čtvrtek před závodem jsem byl nucený podstoupit zdravotní testy, které trvaly celý den. Byla to muka.

V pátek jsem během tréninku vyjel na trať a… byl jsem hotový, neuvěřitelně vyděšený. Vrátil jsem se na hotel a klepal se jako osika. Pak jsem ale zapojil rozum. Celou situaci jsem si racionálně rozebral. Došel jsem k tomu, že je to tak těžké v důsledku příliš velkého napětí, které jsem cítil a sám i vytvářel.

V sobotu jsem usedl do auta s odlišným přístupem, byl jsem více uvolněný. Znovu jsem objevil potěšení z jízdy. V závodě jsem nakonec dojel čtvrtý, což byl skvělý výsledek. Z posledního podniku v Japonsku jsem dobrovolně odstoupil kvůli silnému dešti. Titul jsem ale ztratil na Nürburgringu, ne ve Fudži,“ okomentoval své vzpomínky současný člen představenstva a akcionář mistrovského týmu Mercedes.

Čtěte dále: Kdo je nejlepším pilotem historie? Sheffieldská univerzita našla odpověď

S režisérem filmu Rush Ronem Howardem na skoro osudovém místě...

S režisérem filmu Rush Ronem Howardem na skoro osudovém místě…

Diskuse k článku

V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.