Zamyšlení: Pravidla omezující rádiovou komunikaci – bolest, nebo služba sportu?

Velké téma, které se rozhořelo s premiérovou Grand Prix Evropy, nese jméno rádiová komunikace. Její omezení před sezonou teď nelibě nese nemalá hrst pilotů i jejich týmy. Volají proto po uvolnění rámce pravidel. Pomohla omezená komunikace nějak formuli 1? Nebo je skutečně nasnadě vrátit i toto pravidlo do původní podoby? Svět formule 1 se v tomto případě,…

2 Štítky: Fernando Alonso Lewis Hamilton Mercedes Rádiová komunikace Toto Wolff Zveřejněno 21. 06 2016 — Josef Nekvinda

Velké téma, které se rozhořelo s premiérovou Grand Prix Evropy, nese jméno rádiová komunikace. Její omezení před sezonou teď nelibě nese nemalá hrst pilotů i jejich týmy. Volají proto po uvolnění rámce pravidel. Pomohla omezená komunikace nějak formuli 1? Nebo je skutečně nasnadě vrátit i toto pravidlo do původní podoby?

Svět formule 1 se v tomto případě, jako již tradičně, dělí na dva tábory. Ale tato separace přišla překvapivě až s Velkou cenou Evropy, kde se pravidlo ukázalo v plném rozsahu. Nejvíce na to doplatil Lewis Hamilton, kterého zastihly technické potíže, se kterými si nevěděl rady. Tým mu však nemohl pomoci – novinka od letošní sezony. Inovace v pravidlech ale má své opodstatnění. FIA tímto krokem chtěla zamezit tomu, aby byla auta ovládána prakticky na dálkové ovládání. V článku 27.1 sportovních pravidel tak doslova stojí, že: „Pilot musí řídit auto sám bez cizí pomoci.“

Mimo meze stojí veškeré diskuze mezi týmem a pilotem ohledně nastavení motoru a auta. A právě to se minulou neděli dotklo Hamiltona, ale třeba i Räikkönena. Jenomže současné vozy jsou natolik komplikovanými zařízeními, že tu vyvstává otázka, zda to spíš závodění neškodí. Odpovědí nicméně může být, a v tomto případě ze strany automobilové federace i je, míra proměnlivosti pořadí startovního pole. A to se v Baku skutečně stalo. Jenže většina, které toto pravidlo ublížilo, s jeho prospěšností nesouhlasí.

„Pokud jsem si dobře vědom, pak omezení rádia mělo minimalizovat pomoc pilotovi. Tady nešlo o žádnou pomoc, byl to technický problém. FIA ví, jak je formule 1 komplikovaná. Možná až příliš. Přepínat se dá do spousty různých poloh, ale to je něco, co mohou opravit jen chlapi v garáži, kteří do této problematiky vidí. V tomto závodě by to přispělo k atraktivnosti, kdybych měl plný výkon, protože bych bojoval s kluky před sebou,“ uvedl Lewis Hamilton.

Podobně nové pravidlo zpochybnil i šéf Mercedesu Toto Wolff. Navrhoval by minimálně modifikaci, aby týmy mohly během závodu poskytnout informace svým jezdcům v případě, že se problém objeví během závodu.

„Chceme vidět piloty mezi sebou bojovat, takže bychom se měli společně podívat na pravidla. Rozhodně to není tak, že bych si stěžoval. Podmínky jsou stejné pro všechny zúčastněné. Ferrari ale třeba mělo stejný problém. Můžeme udělat dvě věci. Buď zjednodušit technologii formule 1, což si nemyslím, že je ten správný směr, nebo pozměnit rámec pravidel, kdy budete smět v případě problému informovat svého jezdce,“ sdělil Wolff.

Tím ale výčet odpůrců nových regulí nekončí. Na jejich stranu se přidal i Fernando Alonso, který se posléze ptal, proč mají týmy zakázáno pomáhat s ryze technickými problémy, když řídit vůz F1 je jako pilotovat kosmickou loď.

„Podle mně to pravidlo nedávalo smysl od začátku. S veškerou tou technologií jsou vozy jako kosmická loď. S tím vším my musíme závodit, ale nemáme k dispozici informace, takže je těžké vědět, co se s autem děje a jak problém vyřešit,“ popisuje Španěl.

Samozřejmě existují různé argumenty pro a proti. Pravdou je, že kdyby Hamilton měl informace, jak problém odstranit, nejspíše by si pohodlně dojel pro další stupně vítězů. Tempo Mercedesu bylo v Baku zkrátka jako z jiného světa.

Dalším a zcela nepopiratelným faktem je zvýšené riziko nebezpečí, kdy se závodník soustředí více na volant, jak na samotné dění na dráze, což může vést k mnohem větší tragédii, než je ztráta pozice.

Čtěte dále: Kritika Hamiltona za nezvládnutí technického problému není férová, tvrdí Mercedes. Proč?

"To pravidlo nemělo smysl od začátku," což se podle Alonsa v Baku potvrdilo

“To pravidlo nemělo smysl od začátku,” tvrdí Alonso, což se podle něj v Baku potvrdilo

Diskuse k článku

Napsat komentář